IAB Polska: reklama online w dobie popularności adblocków

Opublikowany raport z badania zrealizowanego przez IAB Polska wykazuje, że obecnie ok. 36% (7,6 mln) użytkowników internetu w Polsce blokuje reklamy online. Wokół adbloków narosło jednak sporo mitów.

IABW roku 2015 reklamy blokowało 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku 25% (4,9 mln użytkowników). Co ciekawe, 78% użytkowników adblocków nie blokuje całkowicie komunikatów działań reklamowych i marketingowych. Użytkownicy chętnie stosują tzw. białe listy oraz dopuszczają nienatrętne formaty reklamowe (27%), instalują dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków (33%) lub wyłączają adblocki po komunikacie z prośbą o to (38%).

Najczęstszymi przyczynami, skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków, są agresywne kampanie reklamowe – 78%, problemy techniczne i wydłużenie czasu ładowania strony – 45% oraz potrzeba ochrony prywatności i wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa – 42%.

Problem blokowania reklam dotyka nie tylko wydawców, agencje czy reklamodawców, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie dla całego cyfrowego ekosystemu. Najnowsze badanie IAB Polska oraz doświadczenia wydawców z rynków światowych pokazują jednak, że nie musi tak być – powiedział Włodzimierz Schmidt, prezes Zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. – Analiza wyników badania nie tylko wskazała główne powody blokowania reklam, ale przede wszystkim pozwoliła nam na zaplanowanie inicjatyw i działań, w efekcie których trend rosnącej popularności tego zjawiska może się w niedalekiej przyszłości odwrócić.

Nawet 73% użytkowników adblocków w Polsce nie wyklucza możliwości ich wyłączenia w przypadku spełnienia oczekiwań w zakresie ograniczenia lub eliminacji tzw. intruzywnych formatów reklamowych, agresywnych strategii reklamowych, formatów reklamowych wydłużających czas ładowania strony lub utrudniających korzystanie ze strony (szczególnie w przypadku użytkowników mobilnych) oraz poprawy bezpieczeństwa i wzmocnienia ochrony prywatności.

Warto także wspomnieć, że na temat adblocków krąży wiele mitów, zazwyczaj nie mających pokrycia w rzeczywistości. Wbrew obiegowym opiniom, reklamodawcy nie płacą za zablokowane reklamy, twórcy adblocków nie pełnią funkcji społecznej, ponieważ wielu z nich pobiera opłaty za odblokowywanie niektórych formatów reklam, adblocki nie chronią też przed wirusami lub próbami wyłudzenia danych.

Zdaniem 44% osób blokujących reklamy i 43% nie korzystających z adblocków, ograniczenie lub eliminacja reklam poprawi dostęp do interesujących treści. Jest to rozumowanie z gruntu błędne, ponieważ to głównie z wpływów reklamowych wydawcy finansują kreację nowych, wartościowych treści o charakterze informacyjnym, edukacyjnym czy rozrywkowym  – dodaje Robert Wielgo, członek zarządu Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. – Jest to dla nas czytelny sygnał, że podejmowane przez IAB Polska inicjatywy informacyjne i edukacyjne powinny być kierowane nie tylko do branży i reklamodawców, ale także do ogółu użytkowników internetu.

Na podstawie przygotowanych materiałów informacyjnych i edukacyjnych, specjaliści IAB Polska sukcesywnie przeprowadzać będą szkolenia z nowych standardów reklamy oraz będą promować dobre praktyki, których celem jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom rynku konsumenckiego oraz niwelacja skutków zjawiska blokowania reklam. Do programu szkoleniowego zgłaszać mogą się zarówno wszystkie podmioty zrzeszone w IAB Polska, działające na polskim rynku reklamy cyfrowej, jak i sami reklamodawcy.

Więcej informacji na temat dokumentów i inicjatyw związanych ze zjawiskiem blokowania reklam znaleźć można na stronie internetowej IAB Polska pod adresami: iab.org.pl/adblocki oraz iab.org.pl/standardy-i-dobre-praktyki/standardy-reklamy-display.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top