3 grudnia 1992 r. pojawił się pierwszy SMS. Brytyjski programista firmy Vodafone wysłał do swych współpracowników życzenia o treści „Merry Christmas”. Był to początek komunikacyjnej rewolucji, której dziećmi są serwisy takie jak Twitter.
SMS (od Short Message Service) narodził się jako pomysł na wewnętrzną komunikację firmową. Z czasem stał się jednak synonimem ery mobilnej telefonii. Choć początkowo podchodzono do niego sceptycznie (telekomy przez dłuższy czas zastanawiały się czy oferować usługę swoim klientom), to wybór ludzi był prosty – szybka i treściwa komunikacja, bez konieczności prowadzenia rozmowy na żywo, podbiła serca użytkowników.
Pod koniec lat 90. XX wieku SMS-y stały się jedną z głównych usług telekomunikacyjnych, przedkładanych – zwłaszcza w Europie – nad drogie połączenia głosowe. Choć koszt obsługi jest znikomy (ułamki grosza za tysiąc wiadomości), przez długi czas krótkie wiadomości były stosunkowo drogie (kto pamięta czasy SMS-ów za 80 groszy?), a przez to były dla operatorów maszynką do robienia pieniędzy. Ogromną popularnością cieszyły się także konkursy SMS-owe, telewizyjne głosowania, których pionierem była pierwsza edycja programu „Big Brother”, oraz tzw. usługi premium (np. erotyczne czaty).
Dziś na świecie wysyłanych jest blisko 8 trylionów (sic!) krótkich wiadomości rocznie. Średnia dla osób w wieku 18–25 lat to 133 komunikatów tygodniowo. A w Polsce? W 2003 r. rodacy wysłali ponad 5 mld SMS-ów. W 2006 – 26 mld, a w 2010 – 51 mld. Jesteśmy światowym liderem pod względem wykorzystania tego typu usługi.
Jaka przyszłość czeka krótką wiadomość tekstową? Wydaje się, że potencjał usługi został już całkowicie zagospodarowany. Choć SMS pozostanie ważną i popularną częścią mobilnej komunikacji, coraz częściej jego funkcje spełniają serwisy takiej jak Twitter czy Facebook. To one stają się nowym obliczem tekstowej komunikacji. Na poczciwego SMS coraz częściej patrzeć będziemy przez pryzmat nostalgicznego wspomnienia przełomu wieków.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.