Zestawy do samodzielnego gotowania podbiją polski rynek?

Opublikowano: 4 lipca 2017. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Zestawy składników do samodzielnego gotowania (ang. meal-kit subscription services) podbiły już rynki Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Czy takie usługi mają szansę podbić również polski rynek?

Według szacunków firmy analitycznej Cardlytics, w samym 2015 roku wartość tego segmentu rynku wzrosła o 311 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Eksperci szacują, że trend ten będzie się utrzymywał i sprzedaż tego typu produktów osiągnie poziom 4 mld dolarów w perspektywie krótkoterminowej, a do roku 2026 – 36 mld dolarów rocznie. W czym tkwi źródło tego sukcesu?

Firmy działające w tym segmencie rynku dostarczają zestawy ze świeżymi, dokładnie odmierzonymi składnikami wraz z przepisem na konkretne danie. Dzięki temu użytkownicy usługi oszczędzają czas na planowanie domowego menu oraz zakupy. Kolejnym czynnikiem jest wygoda jaką daje dostępność produktów online oraz dostawa do wybranego miejsca, czyli np. domu czy pracy – tłumaczy Borys Baran, współzałożyciel firmy JustChopped, która jest pionierem tego typu usług na polskim rynku.

W USA niekwestionowanym liderem rynku jest firma Blue Apron. Ich dochód w 2014 roku wyniósł 77,8 mln dolarów, a w ciągu dwóch lat wzrósł dziesięciokrotnie, osiągając w 2016 roku kwotę 795 mln dolarów. Firma każdego miesiąca dostarcza swoim klientom ponad 8 mln zestawów.

Największym konkurentem amerykańskiej firmy Blue Apron jest założone w Berlinie HelloFresh, które w grudniu uzyskało dofinansowanie w wysokości 88 mln dolarów w celu przygotowania spółki do wejścia na giełdę. Firma w poprzednim roku wysyłała ponad 7,2 mln posiłków miesięcznie do 9 krajów na 3 kontynentach. W 2016 roku z HelloFresh zostało przygotowanych ponad 100 mln posiłków na całym świecie. Godnymi uwagi konkurentami Blue Apron jest również Plated i Home Chef, czyli serwisy, które dostarczają klientom prawie 3 mln posiłków miesięcznie.

Na polskim rynku takie usługi to nowość, a firmy dostarczające zestawy z gotowymi produktami można policzyć na palcach jednej ręki. Jednak polski rynek e-zakupów produktów i usług z branży spożywczej prężnie się rozwija, co dobrze wróży segmentowi meal-kit subscription services.

Rynek e-grocery w Polsce wygląda bardzo obiecująco. Wartość zakupów spożywczych w sieci na koniec 2016 roku wyniosła 0,5 mld złotych. Zgodnie z przewidywaniami wartość ta ma się do 2018 roku podwoić, żeby w 2020 roku osiągnąć 2,5 mld złotych. Spora część tego rynku może przypaść właśnie usługom z sektora meal-kit subscription services, które coraz odważniej wkraczają na rodzimy rynek – informuje Borys Baran z JustChopped.

Coraz większe zainteresowanie zakupami artykułów spożywczych przez internet może być szansą dla polskich przedsiębiorstw działających w tym sektorze.

Dawid ZarazińskiZestawy do samodzielnego gotowania podbiją polski rynek?

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Facebook Twitter

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Zajmuje się tematami związanymi z nowymi technologiami, biznesem, turystyką i kulturą. Szef firmy nuAurora.com, wydawca portalu DziennikTurystyczny.pl.