10 zasad budowania sklepów przyjaznych Google

Obecnie Ponad 15 mln Polaków mających dostęp do Internetu każdego dnia poszukuje właśnie w Google informacji, produktów, usług i opinii. Nie zmienia to jednak faktu, że część z nich posiada wciąż obawy przed zakupami w sieci. Aby zbudować poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do sklepu należy nawiązać dialog z klientem oraz przedstawić mu wiarygodność sklepu np. poprzez funkcjonalność jego strony internetowej oraz pozycję w sieci. Aby sklep był widoczny w Internecie należy przestrzegać kilku zasad.

Po pierwsze: Poprawna konstrukcja tytułów stron kategorii i produktów.

logo_SeoFabrykaTytuł każdej strony w obrębie witryny oznaczony w kodzie jako <title> jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na to, jak Google postrzega stronę. Jest to dostatecznie ważny powód, by zadbać o dostęp do ręcznej modyfikacji tytułów dla każdej strony w obrębie Twojej witryny. Należy unikać umieszczania stałych elementów tytułów (jak nazwa firmy) z przodu tytułu. Długość tytułu nie powinna przekraczać 75 znaków, z czego widocznych dla użytkownika Google i tak pozostaje od 50 do 65 znaków. Dla uproszczenia można zastosować się do zasady, że tytuł powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe dla danej strony. W przypadku strony produktu w sklepie internetowym będzie to sama nazwa produktu, natomiast w przypadku strony kategorii uogólniona, zwyczajowa lub specjalistyczna nazwa grupy produktów.

Po drugie: Skomponuj precyzyjny opis.

Znaczenie ma tzw. „description”, czyli opis strony. Podobnie jak w przypadku tytułu zadbajmy o możliwość ręcznego modyfikowania go dla każdej indywidualnej strony w obrębie witryny. Jeśli opis strony nie zostanie wprowadzony ręcznie, wówczas Google automatycznie pobierze tekst, jaki znajdzie na naszej stronie i samodzielnie umieści go w opisie. Warto tu zaznaczyć, że jeśli w opisie znajdzie się słowo, które użytkownik wpisze w zapytanie do Google, wówczas zostanie ono przez wyszukiwarkę pogrubione. Im więcej tekstu pogrubionego w wynikach organicznych, tym użytkownikowi wydaje się, że dany wynik lepiej odpowiada jego zapytaniu – chętniej go kliknie, nawet jeżeli będzie zajmował niższą pozycję na liście wyników. Warto zadbać, aby opis strony produktu zawierał informacje kluczowe, które mogą zainteresować klienta, jak np. wersje kolorystyczne, rozmiary, producent czy przede wszystkim cechy szczególne. Nie zapominajmy również, że opis powinien być spójnym zdaniem, nie wyliczanką słów kluczowych.

Po trzecie: Buduj poprawnie adresy URL.

Na wczesnym etapie tworzenia strony warto zwrócić uwagę na budowę adresów URL. Starajmy się, aby były maksymalnie uproszczone i zrozumiałe – w branży nazywa się je „linkami przyjaznymi”. Zastosowanie tych zasad w praktyce oznacza, że link będzie wyglądał w taki sposób:

  • [Twojadomena].pl/nasza-oferta
  • [Twojadomena].pl/buty/czolenka-damskie
  • [Twojadomena].pl/buty-damskie/kozaki/biale-kozaczki-z-futerkiem
  • [Twojadomena].pl/części/audi/oświetlenie/przedni-prawy-klosz-audi-a7

A nie tak:

  • [domena].pl/pl/ – (ta forma jest dopuszczalna, ale nie jest zalecana)
  • [domena].pl/page3?=6.php
  • [domena].pl/category?=6/search=p?123-12sef.php
  • [domena].pl/

Starajmy się przede wszystkim unikać długich adresów url, (takich powyżej 70 znaków), oraz znaków specjalnych jak: ?,%.&,#.

Po czwarte: Zadbaj o nagłówki.

Warto uczulić Webmastera na prawidłową strukturę i hierarchię nagłówków, czyli znaczników <h1>, <h2>, itd. Zasady tworzenia ich są bardzo proste:

  • Na każdej stronie znajduje się tylko jeden nagłówek „H1” i jest to nazwa kategorii lub nazwa samego produktu.
  • Liczba wystąpień nagłówków poszczególnych typów na stronie powinna się kształtować następująco h1>h2>h3>h4>h5….
  • Nie należy opuszczać kolejności typów nagłówków; jeśli na stronie mają znajdować się dwa ich typy, wówczas powinny być to h1 i h2 a nie h1 i h4 – wygląd każdego typu można dopasować w CSS (pliku stylów), nie jest to więc problem.

Po piąte: Unikaj zbędnych linków wychodzących.

Należy unikać nadmiaru linków wychodzących ze strony – czyli takich, które po kliknięciu przenoszą od razu na inną domenę (pozwolą przenieść się na inną, zewnętrzną stronę). Jest to najczęstszy błąd w przypadku stron (Firm), które chwalą się partnerami lub klientami i udostępniają linki do nich na swojej stronie głównej. Jest wiele technik pozwalających ukryć takie linki i warto uczulić Webmastera, aby skorzystał z którejś z nich.

Po szóste: Zadbaj o odpowiednią ilość treści na stronie.

Warto, aby strona główna zawierała odpowiednią ilość treści. Zazwyczaj nie musi być ich dużo, jednak nie można zapomnieć o tym, że roboty Google widzą na naszej stronie głównie tekst – zawartość zdjęć czy plików flash jest dla nich całkowicie niewidoczna. Jeśli więc na stronie nie będą zamieszczone  żadne treści (szczególnie na stronie głównej), Google zwyczajnie nie powiąże naszej strony z żadnymi konkretnymi słowami kluczowymi.

Po siódme: Odpowiednio nazywaj i opisuj grafikę.

Jeśli istotnym elementem witryny jest grafika (czyli np. na stronach produktowych lub kategorii), warto zadbać o to, aby każda umieszczona grafika posiadała odpowiednią nazwę i opis (w znaczniku „ALT”). To nie tylko poprawi wizerunek samej strony ”w oczach” robotów Google, ale dzięki wsparciu odpowiednim pozycjonowaniem da duże szanse znalezienia się naszej grafiki na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google Grafika. Nie należy przeciążać strony plikami graficznymi – nie ma potrzeby umieszczać na stronie zdjęć o większej rozdzielczości niż wyświetlana, albo maksymalna jaką wykorzystują nasi klienci (można to zweryfikować w Google Analytics). Zbyt duża ilość skryptów (np. javascript) również jest niepożądana – po pierwsze spowalnia działanie strony, po drugie rzadko kiedy wiąże się z poprawą użyteczności strony. Wolniejsze działanie strony zostanie potraktowane przez Google jako niedogodność dla jej użytkownika, co może odbić się negatywnie na jej pozycjach.

Po ósme: Twórz treści samodzielnie.

Nigdy nie należy kopiować jakichkolwiek treści. Każda treść napisana na stronie powinna być indywidualna, poprawna stylistycznie i gramatycznie. Prowadząc sklep internetowy pamiętajmy o dodaniu czegoś od siebie w opisie produktów – nie jest wskazane, aby używać opisów wprost od producenta. W przypadku stron usługowych należy pamiętać, że wg. polskiego prawa treść należy do jej autora – kopiując tekst od konkurencji możemy zostać oskarżeni o plagiat. Google również widząc treść, którą zna z innej domeny, obniży wartość strony – w końcu zamieszczone na niej teksty nie tylko nie są niczym nowym, ale są dostępne również na innych stronach – nie ma więc sensu wyświetlać takiej witryny na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania.

Po dziewiąte: Buduj strony przyjazne użytkownikowi.

Stronę należy tworzyć dla użytkownika / potencjalnego klienta – żadne ukrywanie treści czy innych elementów nie jest dobrze odbierane przez roboty Google. Czasy umieszczania słów kluczowych w stopce strony kolorem podobnym do tła i małą czcionką już się skończyły – dzisiaj takie praktyki przyniosą efekt odwrotny do zmierzonego. Treści na stronie należy umieszczać w taki sposób, jaki chcielibyśmy aby obejrzał je (i zapoznał się z nimi) użytkownik – to najlepsza rada dotycząca tego punktu.

Po dziesiąte: Umieszczaj opis przy kategoriach produktów.

W przypadku kategorii produktów warto dodawać opis – nawet dwa zdania mają duże znaczenie. Pamiętajmy, żeby nie ukrywać opisów w miejscach niewidocznych dla użytkownika.

Większość internautów szukając w Internecie informacji o firmach bądź usługach przegląda tylko kilka najwyższych pozycji pierwszej strony wyników. Gdy zdecydujemy się na rozpoczęcie sprzedaży w Sieci, należy dokładnie przeanalizować, jak powinien wyglądać i funkcjonować dany sklep internetowy. Warto również zainwestować w skuteczne pozycjonowanie, które przyniesie wymierne efekty w postaci zwiększonych zysków firmy.

autor: Maciej Ciesielski, SeoFabryka
http://seofabryka.pl

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top