7 rad – jak wybrać agencję SEO?

Wybór agencji SEO nie jest zadaniem prostym – z jednej strony, ich ilość jest naprawdę spora, i wcale nie musimy ograniczać się do firm z naszej okolicy, z drugiej strony samo SEO jest zagadnieniem specyficznym, a każda z agencji może mieć swój sposób na algorytm Google. Jak więc wybrać odpowiednią agencję SEO?

7 rad - jak wybrać agencję SEO? 1

Oto 7 rad, jak wybrać odpowiednią agencję. Zaczynajmy!

1. Rozliczanie za efekty – czy ma to sens?

W obecnej chwili – zdecydowanie nie. Zamiast skupiać się na efektach, powinniśmy dokładnie przyjrzeć się, co zawiera dany pakiet w danej cenie. Co złego jest jednak w efektach? Z jednej strony skupianie się na szybkich efektach sprawia, że dana agencja może stosować skrajnie niebezpieczne taktyki, które mogą przynieść naszej domenie więcej szkody, niż pożytku. Dodatkowo sposób skonstruowania umowy może spowodować, że efekty faktycznie będą się pojawiać, jednak np. będą dotyczyć jedynie prostych lub zupełnie niedopasowanych fraz, które nie będą generować dla nas sprzedaży – efekt w wynikach, prezentowanych w narzędziach SEO, jednak się pojawi. W praktyce warto więc stawiać na frazy, o które walka może trwać dłużej, jednak jeżeli są one właściwie dopasowane do specyfiki naszego biznesu – to właściwa droga.

2. Doświadczenie w danej branży

Przed podpisaniem umowy warto upewnić się, że dana firma ma jakiekolwiek doświadczenie w pozycjonowaniu firm z danej branży. To bez wątpienia ogromny atut, o ile oczywiście nasza firma, jako projekt, trafi do danego pracownika.

Jeżeli firma ma doświadczenie w danej branży, będziemy mogli również sprawdzić, czy osiągała w niej odpowiednie efekty.

3. Zawartość umowy

Wbrew pozorom, chociaż wydaje się to oczywiste, warto ją dokładnie przeanalizować, podobnie jak zawartość poszczególnego pakietu. Często agencje mogą prezentować swoją ofertę jako bardzo szeroką, jednak w praktyce są to podstawowe działania, rozpisane w taki sposób, by jedynie optycznie poszerzały ofertę firmy. Liczą się jednak konkrety – ilość zoptymalizowanych podstron, ilość zdobytych linków czy przygotowana przez firmę treść, liczona w znakach ze spacjami lub w ilościach artykułów blogowych – to dane, które potrafią zniknąć w zalewie innych informacji, jednak to na nich warto się skupiać i pod tym względem analizować oferty poszczególnych firm.

4. Jakość prowadzonych działań

Każdy, kto zajmuje się SEO, wie, że liczy się nie tylko ilość, ale również jakość – i dlatego te dwie kwestie trzeba ze sobą powiązać. Wygenerowanie jednego linku może kosztować 2 zł lub 2000 zł – w zależności, czy znajdzie się on w jednym z popularnych katalogów, czy w obszernej publikacji na naprawdę prestiżowym, tematycznym portalu, dobranym do profilu naszej działalności. Jeżeli więc jesteśmy informowani o ilości linków, które firma ma zamiar generować miesięcznie, upewnijmy się, że odpowiedni ich procent to linki wysokiej jakości. Jeżeli informacje te nie są zawarto w ofercie, lub umowie, warto o nie dopytać, zwłaszcza że ogólne zapisy w umowie często mogą być wykorzystywane przez agencję na jej korzyść.

5. Czas i możliwość wypowiedzenia umowy

Upewnijmy się, że możliwość wypowiedzenia umowy oraz czas wypowiedzenia umowy są dla nas akceptowalne. SEO wymaga czasu, dlatego zazwyczaj po pierwszym miesiącu nie powinniśmy oczekiwać wzrostu na kluczowych dla nas frazach, jednak umowa na 2 lata jest tutaj dużą przesadą. Jeżeli tylko będzie taka opcja, warto zdecydować się na firmę z miesięcznym okresem wypowiedzenia lub taką, gdzie umowa przedłużana jest po stosunkowo niewielkim okresie czasu, np. 6 miesiącach – jest to czas, który pozwoli agencji na działanie i osiągnięcie efektów, a jednocześnie nam na analizę pierwszych wyników naszej współpracy.

6. Raportowanie pracy

Upewnijmy się, że firma będzie raportowała nam prowadzoną przez siebie pracę. Idealnym rozwiązaniem jest raportowanie jej nawet w niewielkim, ale miesięcznym raporcie, z raportem zbiorczym np. po 6 miesiącach pracy. W raporcie powinniśmy oczekiwać przedstawienia prac z optymalizacji, przygotowane artykuły blogowe czy pozyskane do strony linki – w kwestii tych ostatnich, nie dajmy zbywać się deklaracjami o tym, że firma nie może ich pokazać, gdyż pochodzą z ich zaplecza, które jest chronione. Może to być bowiem zasłona przed okazaniem miernych lub bardzo nielicznych linków.

W raportach warto oczekiwać również fragmentów, które będą prezentowane przez zewnętrzne narzędzia, takie jak Ahrefs, Semstorm czy Senuto, lub narzędzia wykorzystywane przez daną firmę do mierzenia pozycji naszej domeny na konkretne frazy kluczowe.

7. Kontakt z firmą i pracownik odpowiedzialny za nasz projekt

Sprawny kontakt z firmą to coś nie do oceniania. Warto zastanowić się, jak przebiega komunikacja jeszcze przed dopisaniem umowy. Warto ustalić również, czy nasz projekt będzie obsługiwał konkretny specjalista, po czym uzyskać kontakt albo do niego, albo do konkretnego pracownika działu obsługi klienta, z którym będziemy mogli skontaktować się w każdej chwili. Nie bójmy się również tego robić, zwłaszcza że SEO to specyficzna branża i działanie na algorytmie, którego nikt do końca nie zna. SEO to liczne wykresy, dane, liczby – osoba spoza branży nie musi ich znać, jednak podstawowa wiedza na ich temat jest konieczna, by analizować wyniki i opłacalności samej inwestycji w pozycjonowanie strony. Tym bardziej pomocna będzie tutaj pomoc pracowników danej agencji.

Artykuł powstał we współpracy z agencją 3-a.eu z Krakowa, oferującą szerokie wsparcie z zakresu marketingu dla firm, w tym usługi SEO.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top