afaktury.pl: nie chcemy być biurem księgowym, skupiamy się na integracji [wywiad]

Opublikowano: 15 lipca 2014. Kategoria: Poznajmy się. Tagi: ,

W ramach naszego cyklu „Poznajmy się” przedstawiamy kolejny projekt związany z fakturowaniem online. Rozmawiamy z Sylwestrem Kiedrowiczem właścicielem afaktury.pl. Pytamy o to jak powstał projekt i jak będzie wyglądać rynek e-faktur. 

Niedawno na łamach e-biznes.pl opisywaliśmy podobne produkty – ifirma.pl, fakturownia.pl czy efaktury.org. Skąd pomysł na biznes i jak wyglądał jego rozwój?

sylwek

Sylwester Kiedrowicz

Pierwsza wersja programu powstała w 2007 roku na nasze własne potrzeby, potrzebowaliśmy wówczas prostego programu do wystawiania faktur z dostępem przez internet, na rynku była wówczas tylko wfirma.pl i ifirma.pl, które były zbyt rozbudowane jak na nasze potrzeby. W 2007 roku to był prosty formularz do utworzenia, zapisu i wysyłki faktury w formie PDF. W 2009 roku program został zauważony przez wielu użytkowników, mimo że nigdy nie był reklamowany. Otrzymaliśmy wtedy bardzo dużo próśb o dodatkowe funkcje. W lutym 2010 roku wydajemy dwie wersje systemu – pojawia się zapis danych, archiwum faktur, kontrahenci, produkty. W 2013 roku w naszej bazie jest już 10 000 firm – bez reklamy, bez marketingu. W styczniu tego roku powstaje najnowsza wersja programu, bardzo mocno zmodyfikowana i rozbudowana o rzeczy, które nie mogły zostać wprowadzone w starszej wersji. Zmieniamy również adres www serwisu na nowy oraz całkowicie przebudowujemy szatę graficzna i wszystkie funkcje. Zdecydowaliśmy się na zatrzymanie starej wersji ponieważ nikt nie lubi jak mu się narzuca coś czego niekoniecznie chce, mamy użytkowników, którzy są z nami od samego początku przyzwyczajeni do starej wersji i uważamy, że to Oni powinni zdecydować czy chcą lub potrzebują czegoś więcej do pracy. Nie chcemy popełniać błędu, które zrobiło Allegro, przez narzucenie całkowicie nowych rozwiązań, które nie wszystkim przypadły do gustu.

Sam proces fakturowania jest dość prosty – czy można się wyróżniać na rynku?

To co nas wyróżnia, a czego nie maja inni to wzór oferty handlowej online, 15 tłumaczeń faktury na języki obce (docelowo będzie 25, tłumaczenia w trakcie), automatyczne wystawianie WZ do faktur, zdjęcia produktów w wydrukach faktur i ofert handlowych. Użytkownicy cenią sobie również bardzo mocno rozbudowane dodawanie i personalizowanie produktów i kontrahentów.

Zdecydowana większość klientów to firmy niewielkie – kilkuosobowe, czy wśród Waszych klientów są też większe firmy?

Zgadza się, mogę się jednak pochwalić, że niedawno podpisaliśmy umowę z firmą Małpka S.A. na obsługę fakturowania dla ich punktów handlowych, aktualnie jest to 300 sklepów.

Jak będzie wyglądać afaktura w przyszłości?

Nie chcemy rozwijać się w kierunku księgowości internetowej
Nie chcemy rozwijać się w kierunku księgowości internetowej jak większość naszych konkurentów, skupiamy się na ułatwieniu przedsiębiorcy zarządzaniem firmy, wysyłaniem ofert handlowych i innych dokumentów online, które usprawniają i przyspieszają pracę. Będziemy rozwijać system pod kątem udostępniania większej ilości prostych formularzy i zautomatyzowanych wzorów online przydatnych w codziennej pracy każdej firmy. System posiada bardzo mocno rozbudowane zewnętrzne API, które będzie można zintegrować z innymi aplikacjami np. sklepami internetowymi. Nasz kierunek to podbój rynku zagranicznego, gdyż internet pozwala na bardzo łatwe kontakty międzynarodowe, właśnie dlatego stawiamy na tak szeroki wachlarz tłumaczenia faktury na różne języki.

W jakim kierunku zmierza rynek efaktur w Polsce?

Jak pokazują nasze najnowsze dane to rynek bardzo mocno rozwijający się w ostatnim czasie, na początku firmy bały się powierzać tak newralgiczne dane firmom zewnętrznym, jednak w miarę rozwoju rynku usług IT i rozpowszechnienia się internetu świadomość przedsiębiorców wzrosła zwłaszcza w kwestii oprogramowania w chmurze zaczęli dostrzegać coraz więcej plusów oraz nareszcie postrzegać chmurę jako bardziej bezpieczne miejsce na trzymanie zasobów swojej firmy aniżeli własny komputer w domu czy firmie. Nie wspominając już o mobilności i zdalnym dostępnie z każdego urządzenia z dostępem przez internet do tych danych. Ostatni raport jaki wyszedł dotyczący danych rynku efaktur w Polsce przygotował LPP Lewiatan w 2011r. i wówczas dane tam zawarte mówiły o 9-11% wystawianych efaktur. Na dzień dzisiejszy obserwując nasze serwisy jak również konkurencyjne myślę, że rynek jest już na poziomie 20-25% jeżeli chodzi o efaktury i nadal będzie dynamicznie rósł, zwłaszcza, że jak już zapowiada UE do 2017 roku chciałaby aby większość faktur była przesyłana w takiej formie, oczywiście Polska rządzi się swoimi prawami i mentalność niektórych osób ciężko będzie przestawić jednak nowe pokolenie zdecydowanie woli usprawniać sobie życie.

Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów!

Firmy zainteresowane przedstawieniem swojego projektu w ramach cyklu „Poznajmy się” zachęcamy do kontaktu.

Sylwester Kozakafaktury.pl: nie chcemy być biurem księgowym, skupiamy się na integracji [wywiad]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.