Według danych BIK, rośnie sprzedaż pożyczek powyżej 5 000 zł. Uzyskane w ten sposób kwoty Polacy przeznaczają na różnorakie cele. Dodatkowych środków finansowych nie potrzebujemy już na przysłowiowe związanie końca z końcem.
Jak podaje raport KRD, opublikowany końcem 2018 roku, aż 44% Polaków sięga po pożyczkę w sytuacji, gdy planuje większe zakupy, ale w danym momencie nie dysponuje odpowiednią kwotą gotówki. 29% korzysta z takiego rozwiązania w przypadku przejściowych problemów finansowych, a 27% wybiera pożyczkę, gdy pojawiają się nieplanowane w domowym budżecie wydatki. W celu zaspokojenia podstawowych potrzeb, pożyczki potrzebuje natomiast jedynie 10% ankietowanych. Na jakie zatem cele Polacy najczęściej przeznaczają pożyczone pieniądze?
Potrzeby Polaków coraz kosztowniejsze
Najwięcej, bo aż 43% ankietowanych na zlecenie KRD wskazało zakup sprzętu AGD bądź RTV jako sytuację wymagającą dodatkowych nakładów finansowych. 31% ankietowanych przyznało natomiast, że z rozwiązania w postaci pożyczki korzysta planując remont, a 28% potrzebuje dodatkowych środków na zakup samochodu bądź motocykla. Wśród najczęściej wskazywanych celów pożyczkowych znalazł się także zakup domu bądź mieszkania – taki powód pożyczania pieniędzy wskazało 16% badanych

Potrzeby takie jak spłata długu, uregulowanie rachunków za media czy codzienne wydatki znalazły się z kolei na dalszych pozycjach wśród najczęstszych odpowiedzi ankietowanych. Cele te wskazało kolejno 11%, 10% i 8% badanych.
W dobie coraz lepszej sytuacji materialnej Polaków, większość konsumentów nie musi już pożyczać pieniędzy na podstawowe potrzeby – tłumaczy Jerzy Małysz z porównywarki sowafinansowa.pl – Co więcej, dzięki większym dochodom nie trzeba już także odkładać realizacji bardziej kosztownych planów na później. Dobra zdolność kredytowa pozwala zaspokoić wszelkie potrzeby konsumpcyjne tu i teraz, z czego większość pożyczkobiorców bardzo chętnie korzysta.
Polacy dłużnikami banków
Zaciąganiu zobowiązań finansowych sprzyjają także oferty instytucji finansowych, które oferują pożyczki na coraz lepszych warunkach, dostępne praktycznie w każdym miejscu i czasie. Współczesny pożyczkobiorca pożycza więc pieniądze już nie tylko od najbliższych.
Według danych KRD, aż 75% naszych rodaków o pomoc w sfinansowaniu swoich potrzeb zwróciło się do banku. Co piąta osoba natomiast skorzystała z zakupów w sklepie posiadającym system ratalny, a 13% sięgnęło po ofertę pożyczki pochodzącą z rynku pozabankowego. Rozwiązania mniej formalne, polegające na pożyczeniu pieniędzy od rodziny, przyjaciół/znajomych bądź od pracodawcy wybrało kolejno 6%, 5% i 4% ankietowanych
Zobowiązania zwykle spłacamy na czas
Szeroka dostępność ofert i łatwość zaciągnięcia pożyczki mogą powodować, że wielu Polaków decyzję o zaciągnięciu zobowiązania podejmuje spontanicznie. Mimo to, pożyczone pieniądze zwykle staramy się oddawać na czas. Według badań KRD, jedynie 30% ankietowanych przyznało, że przynajmniej raz miało problem z terminową regulacją posiadanych zobowiązań. U 17% badanych powodem nieterminowości była zwykła niefrasobliwość i przekonanie, że “jakoś to będzie”. 9% nie kontrolowało swoich wydatków, a 7% nie miało świadomości, ile faktycznie kosztuje kredyt bądź pożyczka.
Podsumowując
Raporty publikowane przez bazy dłużników zdają się potwierdzać, że zobowiązania wobec banków bądź instytucji pożyczkowych coraz częściej są efektem rosnących potrzeb konsumpcyjnych. Będący w dobrej kondycji finansowej Polacy wiedzą, że mogą sobie pozwolić na więcej i nie chcą już zwlekać z realizacją założonych planów zakupowych. Postawę tę wspierają poniekąd instytucje finansowe, które coraz bardziej dopasowują swoją ofertę do oczekiwań współczesnego klienta. Na szczęście, większość Polaków dobrze radzi sobie ze spłatą zaciągniętych zobowiązań, a w razie niespodziewanych problemów z terminowym regulowaniem długów ma przygotowany plan awaryjny. Rosnąca w społeczeństwie świadomość finansowa być może sprawi, że w kolejnych latach ze spłatą zobowiązań będziemy radzić sobie coraz lepiej.
Wpisy promowane
- Oferta agencji kreatywnych. 3 elementy, na które warto zwrócić uwagęMarketing internetowy daje nam niemal nieograniczone możliwości promowania własnych produktów i usług. Warto wykorzystać je rozsądnie, zaczynając od podstaw, czyli ...
- Odzież robocza powinna sygnalizować kompetencjeZadbana i atrakcyjna odzież robocza świadczy o profesjonalizmie – to powszechnie znany fakt. Branża rzemieślnicza nie jest tu wyjątkiem. Dlatego ...
Wydarzenia
Weź nasz patronat!
31.12.2023
Najnowsze wpisy
- Dochodowa, ale czasochłonna – jak wygląda praca twórcy kursów internetowych?Według danych Skill Scouter, rynek nauki online od 2000 do 2022 roku wzrósł ponad dziewięciokrotnie. Sprzedaż kursów internetowych staje się ...
- Mastercard przedstawia Shopping Muse – osobistego asystenta zakupów nowej generacjiMastercard wprowadza na rynek Shopping Muse – zaawansowane narzędzie oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, które zrewolucjonizuje sposób, w jaki konsumenci ...
- Rekordowa liczba firm zarejestrowanych w branżach szkoleń, eventów oraz konferencjiW tym roku firmy związane z szeroko rozumianym konsultingiem oraz organizacją wydarzeń przeżywają okres dynamicznego wzrostu. Dun & Bradstreet Poland ...
- Black Weekend z BLIKIEM – liczba transakcji blisko 18 mlnKolejny raz wyprzedaże związane z Black Friday i Cyber Monday przyciągnęły liczne grono klientów. Atrakcyjne ceny skłoniły ich do zakupów, ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.