Artur Kurasiński: Fokus ma być Twoim centrum operacyjnym [wywiad]

Opublikowano: 6 maja 2014. Kategoria: Poznajmy się. Tagi: ,

Często prezentujemy nowe projekty internetowe – jak jednak mierzyć ich efektywność? Z pomocą przychodzi nowy projekt Artura Kurasińskiego – Fokus. Aplikacja pomóc ma znaleźć odpowiedź na pytanie: dlaczego coś poszło „nie tak”. Zapraszamy do wywiadu!

Gdybyś mógł powiedzieć dlaczego w kręgu Twoich zainteresowań znalazły się narzędzia analityczne i skąd pomysł na Fokus?

Artur Kurasiński

Artur Kurasiński

Analityka jest jak kokpit w samolocie – można udawać, ze się umie latać bez przyrządów, ale po jakimś czasie wygodniej i bezpieczniej jest wiedzieć dokładnie co się dzieje wokół mnie. Fokus ma za zadanie zmienić podejście ludzi w temacie szeroko pojętej analityki – nie chodzi o to żeby się zasypywać setkami terabajtów danych, ale chodzi o to żeby otrzymywać te informacje, które są dla nas znaczące i realnie wpływają na nasz biznes. Ale nie tylko – to może być również strona domowa albo blog czy konto na Instagramie.

Pomysł na narzędzie w stylu Fokusa pojawił się kilka lat temu – czekałem aż uda mi się zebrać odpowiednią ekipę i przede wszystkim partnera z którym mógłbym to wszystko ciągnąć. Kiedy dogadałem się z Mateuszem Belattafem i zdobyliśmy finansowanie wszystko ruszyło z kopyta w zeszłym roku. Dziś po 7 miesiącach mamy stabilny, gotowy produkt z którego korzysta już 4 tys. osób w ramach testów.

Nie macie zabezpieczonej domeny .pl – czy oznacza to, że kierujecie się głównie na klientów zagranicznych?

Nie mamy także domeny .eu. Przyjęliśmy założenie, ze będziemy tworzyli wersje językowe w oparciu o jedną domenę główna – getfokus.com i tego się trzymamy. Fokus od pierwszego dnia ma wersję angielską jako główną i tak patrzymy na rozwój tego narzędzia – odbiorcami maja być przede wszystkim klienci spoza Polski. W Polsce prowadzimy testy i poprawiamy funkcje Fokusa. Docelowo ma to być narzędzie dostępne w kilkunastu językach.

Fokus agreguje dane z wielu źródeł – to znaczy, że muszę „podpiąć” inne konta pod Waszą usługę. Z jakich źródeł potraficie analizować dane?

Chcemy tak zbudować nasza ofertę, by móc świadczyć usługi dla małych, początkujących blogerów jak i dużych firm a nawet korporacji.
Tak, dokładnie. Podpięcie jest procesem bardzo prostym – podobnie jak przy logowaniu za pomocą np. Facebooka udostępniasz swoje konto zgadzając się na jego integrację z innym serwisem tak samo się dzieje w przypadku Fokusa. Po zarejestrowaniu się wybierasz serwisy i usługi jakie chcesz monitorować, klikasz „ok” i …voila! Wszystko jest gotowe do działania. Fokus pobiera informacje ze wskazanych kont i w czasie kilkunastu sekund twoje „centrum operacyjne wszechświata” jest gotowe do działania.

Bardzo ważne: Fokus nie tylko zbiera dane z różnych źródeł, ale przede wszystkim je analizuje i podaje rozwiązania problemów. W przeciwieństwie do wielu innych narzędzi Fokus zamiast powiedzieć ci „na Twoja stronę dziś weszły 3 osoby” mówi „na Twoja stronę weszły dziś 3 osoby ponieważ kiepsko zajmujesz się swoimi kanałami social media i nie ma z nich ruchu. Napisz coś na Facebooku albo zamieść film na Youtubie żeby zwiększyć konwersję”.

Z czego Fokus może pobierać informacje? Z każdej usługi, która ma swoje API – w zasadzie teraz eksperymentuje też z urządzeniami wszelkiego typu, opaskami typu Jawbone UP, okularami Google Glasses, flotami samochodów – w tym widzimy przyszłość ponieważ pojecie online i offline zaciera się tak samo jak pojecie internetu – obecnie powinniśmy mówić, że jesteśmy stale „online” albo „connected” i rzadko się wyłączamy z tego trybu. Serio – zmierz sobie ile czasu dziennie pracując na swoim komputerze, tablecie czy smartfonie masz wyłączony dostęp do internetu.

Jak chcecie konstruować pakiety cenowe? Czy będziecie oferować zniżki na usługi innych firm, które są wykorzystywane w Fokus, o których wspominałeś wcześniej, czy też nie chcecie się angażować w proces kupna zewnętrznych usług?

Fokus nie tylko zbiera dane z różnych źródeł, ale przede wszystkim je analizuje i podaje rozwiązania problemów
Właśnie taki jest pomysł żeby oferować usługi naszych partnerów ze zniżką albo w specjalnej, atrakcyjnej formie. Rozmawiamy o tym z naszymi partnerami i pewnie chwilę po starcie będziemy mogli już coś ciekawego pokazać naszym klientom. Jedną z pozycji w naszym biznesplanie są właśnie prowizje od sprzedaży usług partnerów.

Fokus jest obecnie w wersji testowej i nie pobieramy opłat od użytkowników. W maju zamierzamy wprowadzić cennik i zaczynamy normalnie, komercyjnie działać. Wysokość opłat będzie uzależniona od wielkości mediów społecznościowych, ilości użytkowników i rozmiaru danych, który Fokus ma analizować. Chcemy tak zbudować nasza ofertę żebyśmy mogli świadczyć usługi dla małych, początkujących blogerów jak i dużych firm a nawet korporacji.

Chcemy również udostępniać Fokusa NGO’som, placówkom szkolnym, jak i wspierać różnego typu organizacje i poszczególne osoby, które mają potrzebę korzystania z takiego narzędzia, ale być może nie stać je na to. Tak samo współpracujemy z organizatorami wszelkiego typu konferencji – rozdajemy dostęp do Fokusa w wydłużonej wersji trail za darmo. Na przykład – organizujesz konferencję i chce daś jej uczestnikom fajny gadżet zamiast drukować teczki i rozdawać pendrive’y? Dostaniesz od nas Fokusa za darmo dla swoich uczestników na trzy miesiące.

Jaki jest Wasz cel biznesowy?

Naszym celem jest zbudowanie komercyjnej usługi, z której będą korzystali klienci na całym świecie i będzie to znany polski produkt. Jesteśmy dumni z tego, ze jesteśmy Polakami i chcemy to pokazywać i chwalić się Polską jako miejscem, gdzie tak innowacyjne projekty mogą być tworzone. Mamy bardzo duże ambicje i mam nadzieje, ze niedługo będzie to widać jak je realizujemy.

Dziękuję za miłą rozmowę.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi wywiadami publikowanymi w ramach cyklu „Poznajmy się”. Zachęcamy do przedstawienia swojego projektu w podobnej formie: kontakt.

Sylwester KozakArtur Kurasiński: Fokus ma być Twoim centrum operacyjnym [wywiad]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.