Społeczne korzyści wynikające z korzystania z internetu są o wiele większe niż koszty – wynika z opinii ekspertów. E-mail, serwisy społecznościowe i inne narzędzia online, które pozwalają na tworzenie i pogłębiane więzów społecznych mają w ich opinii ogromne znaczenie dla jakości relacji międzyludzkich.
Internet kwestionuje bariery tradycyjnej komunikacji między ludźmi – odległość geograficzną, czy tą związaną z czasem. Wspiera również dzielenie się informacjami. I choć korzystanie z niego ma również negatywne aspekty to pozytywne mają o wiele większe znaczenie i wpływ na użytkowników. Tak przynajmniej twierdzą osoby, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez amerykańskie instytucje Pew Research Center’s Internet & American Life Project oraz Elon University’s Imagining the Internet Center. W badaniu uczestniczyło 895 „technologicznych specjalistów i krytyków”.

Większość badanych chętnie dzieliła się swoimi pozytywnymi opiniami na temat możliwości jakie daje internet. Przekonywała, że szansa na tworzenie i podtrzymywanie relacji międzyludzkich jest nie do przecenienia. I choć wskazywano również na możliwe problemy takie jak wykorzystywanie serwisów społecznościowych, czy e-maili do wyrządzania krzywdy, czy zaniedbywanie relacji bezpośrednich (twarzą w twarz) – to aż 85 proc. respondentów zgodziło się z opinią, że internet jest przede wszystkim pozytywną siłą w ich społecznym świecie.
Badani wskazywali również, że internet obniżył koszty komunikacji – przekonywali, że wymaga ona mniej nakładów finansowych i czasowych. Jedną z ważniejszych zalet jest oczywiście podważenie znaczenia geograficznej odległości – możemy szybko kontaktować się nawet z osobami mieszkającymi w bardzo odległych miejscach.
W raporcie z badań znaleźć możemy również opinię, że podobnie jak inne formy komunikacji tak i ta zapośredniczona przez sieć ulega ewolucji. Definiujemy na nowo pojęcia takie jak prywatność, czy przyjaźń. Być może trzeba będzie skonstruować nowe kategorie „przyjaźni”, czy związanej z brakiem kontaktów online depresji – zastanawiali się respondenci.
Eksperci wskazywali również na możliwe drogi rozwoju sposobów rozwijania społecznych relacji przez internet. Podkreślali znaczenie nowych technologii – takich jak holograficzne wyświetlacze, czy rozwój sieci semantycznych – a nawet, w przyszłości – telepatii.
Warte odnotowanie jest również zdanie konkludujące raport. Wielu ekspertów przyznało, że technologia zmienia się szybko ale ludzka natura nie rozwija tak zawrotnie. I chyba dobrze o tym nie zapominać – również projektując rozwiązania e-biznesowe.
Więcej informacji na temat badania znaleźć można pod tym adresem.
Wpisy promowane
- Jak zmienia się biznes z systemem CMMS?W sektorze produkcji osiągane wyniki biznesowe w dużej mierze zależą od kondycji działu produkcji oraz działu odpowiedzialnego za utrzymanie ruchu ...
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację logistyki e-commerce?Przedsiębiorcy z branży e-commerce coraz chętniej korzystają z automatyzacji logistyki. To bowiem skuteczny sposób na usprawnienie pracy. W tym artykule ...
Wydarzenia
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: 133 pkt w styczniu 2025 r.Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- E-commerce w Polsce: 20% konsumentów często rezygnuje z zakupów onlineBranża e-commerce w Polsce rozwija się dynamicznie, oferując konsumentom coraz więcej udogodnień. Mimo to, wielu Polaków rezygnuje z zakupów online, ...
- Sztuczna inteligencja w e-commerce: 5 kluczowych technologii według ekspertów ShoperSztuczna inteligencja coraz częściej wspiera e-commerce, pomagając sprzedawcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jakie rozwiązania odgrywają dziś kluczową rolę w sprzedaży ...
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.