Big Data, czyli cenne dane w biznesie

Każdego dnia świat generuje 2.5 tryliona bajtów różnego typu danych. Począwszy od zdjęć i postów wrzucanych na Facebooka czy Twittera aż po transakcje zakupowe i bankowe dokonywane aplikacjami mobilnymi. Tworzenie danych stało się symbolem naszych czasów. I właśnie od sposobu wykorzystania danych zależeć będzie przyszłość tej cywilizacji. A już na pewno przyszłość biznesu, tego cyfrowego i tradycyjnego.


Co to jest Big Data?

Terminem, który nierozerwalnie wiąże się z danymi jest Big Data – czyli cała technologia gromadzenia, przetwarzania i analizowania dużych ilości danych dostępnych z wielu źródeł. Głównym celem, który stawiamy przed Big Data jest jak najlepsze wykorzystanie dostępnych danych. Zwykle dla osiągnięcia jakiegoś konkretnego celu – biznesowego, politycznego, czy naukowego. Każdy sklep (stacjonarny i online), każda strona internetowa, każdy system informatyczny i urządzenie mobilne jest źródłem dużej ilości informacji. Zazwyczaj są to informacje o użytkownikach/klientach, a konkretnie o ich zachowaniach i decyzjach zakupowych. Oczywiście nie wszystkie dane, które przetwarzamy są wartościowe. I tutaj pole do popisu ma Big Data, a w szczególności analitycy danych, którzy potrafią odsiać wartościowe informacje od tych mniej istotnych. Analityka Big Data sprawia, że dostajemy informacje, które mogą radykalnie odmienić nasz biznes. Dzięki nim możemy stworzyć profil potrzeb konsumentów i podsuwać im rozwiązania dokładnie takie, jakich potrzebują.

Big Data

Big Data w praktyce

Według Eurostatu za 2016 rok, w Polsce tylko 6 procent firm korzystało z analizy dużych zbiorów danych. Średnia unijna to 10 procent. Tradycyjnie już bardzo ostrożnie podchodzimy do tego typu nowości. Podobnie było na przykład z „chmurą”, która obecnie jest ważnym standardem w biznesie. Dlatego warto mówić o zaletach i dobrych przykładach Big Data. Tym bardziej, że jej beneficjentami mogą być nie tylko giganci rynkowi, ale dosłownie każda firma z sektora MSP.Gdzie Big Data może znaleźć zastosowanie? W czasach globalnej cyfryzacji dosłownie wszędzie. W marketingu, handlu, komunikacji, finansach, e-commerce i polityce. Dysponując zaledwie popularnym profilem na Facebooku, czy Instagramie możemy dużo powiedzieć o naszych potencjalnych klientach. Komentarze, lajki, udostępnienia – mogą być nośnikiem cennych informacji. Większy wysiłek, czyli analiza osobistych profili klientów w mediach społecznościowych, może stać się początkiem sukcesu w sprzedaży. Na wagę złota będą tu np.: relacje z podróży, pochwalenie się nowym spodniami, czy informacja o planowanym ślubie. Na wyższy poziom wchodzą ci przedsiębiorcy, którzy posiadają chętnie odwiedzane serwisy www i aplikacje mobilne. Tutaj możliwości poszukiwań dobrych rozwiązań sprzedażowych są ogromne. Analiza wartościowych danych pozwoli zarówno efektywnie ustawiać promocje na dany produkt, jak i odkrywać wpływ pogody na sprzedaż np. jakiegoś gatunku ciastek czy napoju. I mówimy tu zarówno o biznesie tradycyjnym oraz internetowym.

Big Data, czyli cenne dane w biznesie 1

 

Po co są pliki cookies?

Bardzo ważną rolę w analizowaniu danych w e-biznesie stanowią pliki cookies ze stron internetowych. To dzięki nim e-sklepy i reklamodawcy mogą otrzymywać profile użytkowników. Takie profile zawierają bardzo szczegółowe informacje o zachowaniach internautów na danej stronie, m.in.: wybór produktu, czas jego przeglądania, zakup, kliknięcie w daną reklamę, równoczesne zainteresowanie innym produktem. Zaawansowane narzędzia do zarządzania Big Data (DMP – Data Management Platform), które posiadają wyspecjalizowane firmy, potrafią dane ze stron wzbogacać o kolejne informacje, jak: wiek, płeć, status zawodowy, zainteresowania czy najczęstsze intencje zakupowe. Taki zbiór danych może być rozbudowany np. o informacje z firmowego CRM-a.

Jeszcze 15 lat temu Big Data było niemal w sferze science-fiction. Dzisiaj rynek tej technologii sięga 150 mld dolarów rocznie. Big Data stało się konieczną rzeczywistością. Na szczęście dostępną dla prawie wszystkich. Praca z danymi to szansa lepszego zrozumienia potrzeb odbiorców i reagowania na nie we właściwy sposób.

Autor:
Grzegorz Sławatyński
Prezes Zarządu Data Exchanger, brokera danych marketingowych

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top