Bitcoin w sklepie internetowym – niepotrzebne ryzyko, czy szansa na rozwój? [art. ekspercki]

Opublikowano: 26 czerwca 2013. Kategoria: Rynek Sklepy internetowe. Tagi: ,

Zastosowanie waluty bitcoin jako formy płatności w sklepie internetowym jest obecnie mało popularne w Polsce. Nie znaczy to jednak, że sprzedawca internetowy powinien od razu uznawać ją za niepotrzebną i niewartą uwagi. Zapraszamy do tekstu przygotowanego przez Rafała Bugajskiego z CentrumSprzedawcy.pl

Bitcoin to pieniądz internetowy, który istnieje tylko w sieci i nie ma fizycznego odpowiednika. Jego wartość ma jednak odniesienie do realnych walut, również do złotówki. Nie jest jednak związany z żadnym bankiem czy instytucją finansową. Całość operacji odbywa się pomiędzy komputerami użytkowników, którzy posiadają wirtualne portfele umożliwiające przeprowadzanie transakcji. Kontrola i utrzymanie całej sieci jest uzależnione od mocy obliczeniowej komputerów osób korzystających z bitcoinów – w zamian za przetwarzanie danych dotyczących transakcji, użytkownicy zostają nagrodzeni bitcoinami.
Obecny kurs bitcoina względem PLN kształtuje się na poziomie około 340 złotych, przy czym trzeba pamiętać, że bitmonety są dzielone nawet do 8 miejsc po przecinku, nie ma więc problemów w stosowaniu przy mniejszych transakcjach czy mikropłatnościach.

Bezpieczeństwo transakcji

Transakcje przeprowadzane w sieci Bitcoin nie podlegają kontroli zewnętrznej banków czy instytucji finansowych, co rodzi ryzyko spekulacji rynkowych. Jednocześnie wszystkie operacje są anonimowe, wykorzystuje się jedynie specjalnie wygenerowane adresy – dzięki temu możliwe jest przeprowadzanie szybkich operacji finansowych, bez względu na kraj docelowy czy kwotę. Na potrzeby rachunkowe można jednak uzyskać szczegółowe dane, które zapisane są w sieci bitcoin – jest to szczególnie ważne przy użyciu wirtualnej waluty w obrocie handlowym.
Bitcoin jest obecnie jedną z najbezpieczniejszych i najtańszych form płacenia w Internecie. Transakcje przeprowadzane przy pomocy kart kredytowych wymagają użycia szyfrowanych protokołów i są związane z kosztami przeprowadzenia operacji. Płatności internetowe są szybkie i wygodne dla klientów, ale sprzedawca musi opłacić usługi operatora i jest narażony na wyłudzenia związane z cofaniem przelewów. W przypadku bitcoina przeprowadzona transakcja jest nieodwracalna. Co prawda system musi uznać ją za wiarygodną, co trwa zwykle około 10 minut, podczas których można wycofać przelew, ale po zatwierdzeniu nie ma już takiej możliwości. Ten czas można znacznie skrócić wnosząc dobrowolną opłatę, która ogranicza uznawanie operacji nawet do kilku sekund. Wszystkie procesy są zabezpieczone przez skomplikowane procesy kryptologiczne, które praktycznie uniemożliwiają jakiekolwiek oszustwa.

Wykorzystanie Bitcoina w sklepie internetowym

Problemem w zastosowaniu bitcoina w polskich warunkach może okazać się ustalenie realnego kursu wobec złotówki i wycenienie usług bądź produktów. Wymiana bitcoinów na złotówki jest możliwa przy użyciu specjalnych giełd, jak Mt. Gox, ale o wiele lepiej traktować gromadzone bitmonety jako inwestycję, która może być bardzo opłacalna w przyszłości.
Obecnie w Polsce zaledwie kilka sklepów i portali przyjmuje BTC (międzynarodowe oznaczenie bitcoina), jednak na świecie jest to coraz popularniejszy sposób opłacania towarów. Szczególnie widoczne jest to w branży internetowej. Bitcoinami zapłacimy za komercjalne wtyczki na największym hostingu blogów – Word Pressie, czy za część produktów na Amazonie. W przypadku WordPressa kluczowe okazało się wsparcie krajów, w których nie funkcjonują płatności internetowe. Jeśli więc sklep internetowy jest prowadzony na tym serwisie, bez problemu można opłacić wtyczki i rozszerzenia, również z Polski. Najpopularniejszą branżami, w jakich stosuje się wirtualną monetę, są właśnie usługi internetowe i branża eCommerce – bitcoin został stworzony do płacenia w Internecie i tam sprawdza się najlepiej.
Wprowadzenie obsługi płatnościami bitmonetami w większości platform dla sklepów internetowych jest proste i wymaga jedynie zainstalowania odpowiedniego oprogramowania połączonego z portfelem elektronicznym.
Trochę bardziej kłopotliwe może okazać się wycena poszczególnych usług, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę powstające bańki spekulacyjne, które potrafią zachwiać kursem bitcoina nawet o kilkadziesiąt procent. Ostatni wielki wzrost kursu bitcoina miał miejsce w kwietniu – w ciągu 5 dni cena skoczyła z 32 dolarów do 140 USD. Szacuje się jednak, że wraz z upływem czasu, wartość BTC względem realnych walut będzie wzrastać, a spekulacje będą ograniczone do minimum.

Przyszłość Bitcoina

Bitcoin nie wyprze tradycyjnych płatności, ale rosnące grono użytkowników wirtualnej waluty może znaczenie wpłynąć na liczbę transakcji przeprowadzanych w Polsce. Obecnie konsumenci, którzy mają zgromadzone środki w portfelach bitcoinowych nie mają praktycznej możliwości nabywania usług i produktów w Polsce, więc każdy sklep, który da im taką szansę może liczyć na duże zainteresowanie i zdobycie zupełnie nowej grupy klientów. Z kolei w przypadku sprzedawców, którzy nastawieni są na handel międzynarodowy, bitcoin jest niezwykle atrakcyjnym wariantem, który znacznie ułatwia i przyśpiesza transakcję.

Bitcoin – gra warta świeczki

Wykorzystanie bitcoina w sklepie internetowym jest obecnie bardzo korzystne – koszty wprowadzenia takiego rozwiązania są bardzo niskie i ograniczają się najczęściej jedynie do poświęcenia czasu na zainstalowanie odpowiedniej wtyczki i kontrolowanie elektronicznego portfela, w którym gromadzone są środki.
Nie można się jednak oszukiwać, używanie bitcoinów w polskich sklepach długo nie będzie na tyle popularne, żeby generować realne i wysokie zarobki. Póki co elektroniczną walutę należy raczej traktować jako ciekawy element marketingowy, który urozmaica ofertę sklepu i przyciąga specyficzną grupę konsumentów.

duze_LOGO

Rafał Bugajski
rafal@centrumsprzedawcy.pl
tel. 791 737 970
CentrumSprzedawcy.pl 

Sylwester KozakBitcoin w sklepie internetowym – niepotrzebne ryzyko, czy szansa na rozwój? [art. ekspercki]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.