Biura Informacji Gospodarczej w Polsce: jak działają?

Opublikowano: 23 listopada 2018. Kategoria: Wpisy Promowane.

Biura Informacji Gospodarczej, a więc tzw. BIG-i, to instytucje, które – zgodnie z nazwą – zajmują się gromadzeniem danych gospodarczych dotyczących konsumentów i przedsiębiorców. Zgromadzone przez nich informacje są niezwykle cenne – zarówno dla osób prywatnych, jak i firm. Zobacz, jak działają i kiedy warto skorzystać z ich rejestrów.

Biura Informacji Gospodarczej w Polsce działają na podstawie Ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, obecnie pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju. Warto wiedzieć, że są to jednostki prywatne, które działają niezależnie od siebie.

Biura Informacji Gospodarczej w Polsce: jak działają? 1

Obecnie najważniejszymi BIG-ami są:

  • Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.;
  • Krajowy Rejestr Długów. Biuro Informacji Gospodarczej SA;
  • Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A.;
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej S.A.

Do każdego z nich można się zgłosić, poszukując informacji gospodarczych.

Komu udzielają informacji Biura Informacji Gospodarczych?

Po informacje do BIG-ów może się zgłosić zarówno osoba prywatna, jak i firma, ale nie na takich samych zasadach.

Jeśli jesteś osobą prywatną, w BIG możesz sprawdzić:

  • informacje o samym sobie – raz na 6 miesięcy możesz się zwrócić z wnioskiem do BIG o raport dotyczący Ciebie, jest on wystawiany bezpłatnie;
  • informacje o dowolnym przedsiębiorcy – bez ograniczeń.

Nie możesz za to sprawdzić danych dotyczących innego konsumenta.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, możesz sprawdzić:

  • informacje o dowolnej firmie, w tym swojej;
  • dane dotyczące konkretnego konsumenta, za jego pisemną zgodą – w ten sposób konsumentów weryfikują m.in. banki podczas rozpatrywania wniosków o pożyczkę, czy też operatorzy telefoniczni, kablowi itp.

Jakie informacje znajdują się w BIG?

Biura Informacji Gospodarczej gromadzą przede wszystkim tzw. informację negatywną, a więc dotyczącą nieuregulowanych zobowiązań finansowych. Aby można je było umieścić w takim rejestrze, muszą być spełnione określone zasady:

  • wysokość zobowiązania dłużnika musi przekroczyć 200 zł w przypadku osób prywatnych i 500 zł w przypadku firm;
  • od daty wymagalności płatności musi upłynąć minimum 30 dni;
  • wierzyciel musi poinformować dłużnika o zamiarze umieszczenia informacji w BIG na miesiąc przed jej publikacją;
  • wierzyciel jest niezwłocznie zaktualizować informację w BIG, jeśli dłużnik spłaci swoje zobowiązanie.

Warto pamiętać, że w bazach Biur Informacji Gospodarczej znajdują się również dane dotyczące przeterminowanych płatności, wobec których został podniesiony zarzut przedawnienia. Mogą być przechowywane do 10 lat od daty wymagalności lub daty wydania tytułu wykonawczego.

Jestem w BIG i co dalej?

Trafienie do rejestru BIG może być bardzo niekorzystne zarówno dla osoby prywatnej, jak i przedsiębiorcy. Z rejestru korzystają bowiem m.in. banki czy operatorzy kablowi / telefoniczni podczas weryfikacji swoich klientów. Jeśli Twoje nazwisko pojawi się w takiej bazie danych z informacją o tym, że masz dług, możesz mieć problem np. z wzięciem nowego telewizora na raty, zaciągnięciem pożyczki czy podpisaniem umowy na abonament telefoniczny.

Co zatem, gdy już trafiłeś do rejestru? Postaraj się, aby Twoje nazwisko zniknęło z niego jak najszybciej, regulując swoje zobowiązania. Jeśli jesteś klientem firmy windykacyjnej, np. Ultimo, możesz ustalić nowy harmonogram spłat i podpisać ugodę. Swoje długi możesz spłacić nawet w niewielkich ratach, aby krok po kroku wyjść na finansową prostą. W efekcie „oczyścisz” również swoje konto w BIG i odzyskasz wiarygodność kredytową.

Wpisy PromowaneBiura Informacji Gospodarczej w Polsce: jak działają?

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.