Biznes z Chinami: Dropshipping – co to jest? [część 2/7]

Opublikowano: 20 maja 2014. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Zapraszamy do kolejnej części z cyklu „Biznes z Chinami” – dziś przedstawimy czym jest dropshipping, jakie są jego zalety, na co należy zwrócić szczególną uwagę i jakie są jego wady. 

Jego wyróżniającym elementem jest przeniesienie procesu wysyłki towaru na producenta
Wielu małych i średnich przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą sklepy internetowe, korzystało z tzw. dropshippingu bądź o nim słyszało. Ten specyficzny model importu może przynosić zyski, ale jednocześnie jest działaniem ryzykownym i kontrowersyjnym. Dlatego zanim oprzemy nasz biznes o dropshipping, warto przyjrzeć się tematowi z bliska.

Ten rodzaj importu jest mechanizmem stosowanym przez przedsiębiorców prowadzących działalność, opartą na sprzedaży przez Internet. Jego wyróżniającym elementem jest przeniesienie procesu wysyłki towaru na producenta/dostawcę, np. z Chin czy Tajwanu. Główna rola sklepu internetowego skupia się na prezentacji oferty producenta (z narzuconymi już marżami), a także na zbieraniu zamówień od klientów i przekazywaniu ich do dostawcy. Realizacja zamówienia jest obowiązkiem dostawcy – wysyła on towar bezpośrednio do zamawiającego klienta, a nie do pośredniczącego sprzedawcy.

photo_28987_20131013

Import z pośrednikiem

Dla porównania, warto przyjrzeć się jak wygląda standardowy proces importu, gdy korzysta się z usług firmy pośredniczącej. Pierwszym krokiem jest zwykle przedstawienie przez przedsiębiorcę szczegółowych wytycznych dotyczących towaru. Na tej podstawie wyszukani są rzetelni i sprawdzeni producenci lub dostawcy, którzy będą w stanie zrealizować zamówienie. Po zaakceptowaniu przez przedsiębiorcę przesłanych próbek towaru, zostaje podpisana umowa pomiędzy firmą pośredniczącą, a producentem oraz klientem. W tym czasie ustalane są również kwestie związane z rodzajem transportu oraz przygotowywana jest dokumentacja niezbędna przy odprawie celnej. W trakcie i na koniec produkcji towaru, rekomendowane są zwykle kontrole jakościowe i ilościowe, które minimalizują ryzyko błędów, a w konsekwencji – zabezpieczają przed stratami finansowymi.

Popularność dropshippingu

Dropshipping znacznie różni się od standardowego procesu importu i opiera się na odmiennych zasadach. Standardowa procedura importu wymaga środków na opłacenie pośrednika, zakup większej ilości towarów, transport czy opłaty za magazynowanie produktów. W przypadku dropshippingu nie jest to konieczne – przedsiębiorcy nie inwestują w tą działalność żadnych środków. Dodają produkty od wybranego producenta do swojej oferty, nakładając na nie swoje marże. Dostają zamówienie i zapłatę od klienta, a następnie czekają na produkt. W ofercie sprzedawca otrzymuje już wynagrodzenie przed wydaniem produktów klientowi. Nic więc dziwnego, że taka działalność cieszy się dużą popularnością wśród poczatkujących przedsiębiorców, którzy nie posiadają jeszcze wystarczającego kapitału.

Ukryte koszty i ryzyko

Na stronach sklepów internetowych czy aukcjach, często brakuje informacji skąd pochodzi towar oraz jaki jest termin dostarczenia go do zamawiającego. Powinniśmy mieć świadomość, że jeżeli towar sprowadzany jest z Chin czy Tajwanu, możemy czekać na zamówienia od miesiąca do kilku miesięcy – to zależy również od ilości towaru i jego specyfiki. Co więcej, nie mamy gwarancji czy towar zostanie wyprodukowany zgodnie z opisem przedstawionym w ofercie. Sprzedawca tego nie monitoruje. Jeżeli do naszego klienta dotrze uszkodzony towar, może mieć duże problemy z odzyskaniem pieniędzy. To od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy uwzględni reklamację kupującego i jak rozwiąże problem z producentem. W przypadku małych zamówień, dalekowschodni producenci nie są skorzy do poprawek i ponownej produkcji towaru. Często zdarza się, że sprzedawcy nie ostrzegają kupujących przed koniecznością zgłoszenia towarów do odprawy celnej – jednego z ważniejszych etapów w imporcie. W związku z tym, należy liczyć się z doliczeniem dodatkowych kosztów takich jak cło i podatek VAT. Warto podkreślić, że klient często nie ma świadomości, że występuje w roli importera. W przypadku dodatkowych kosztów czy jakichkolwiek nieprawidłowości, ewentualnymi karami, np. z Urzędu Celnego, będzie obciążony właśnie klient – nieświadomy importer.

Dropshipping jest ryzykownym działaniem, mającym swoich zwolenników i przeciwników. Jeżeli jednak chcemy zbudować na nim swój biznes, a zależy nam na dobrej opinii klientów i pozytywnym wizerunku naszego przedsiębiorstwa, należy szczególnie dbać o wiarygodność. Warto udzielać kupującym szczegółowych informacji o tej formie współpracy tak, by nie zostali niemile zaskoczeni.

Autor: Piotr Burzyński

Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

Autorem zdjęcia jest YinanChen.

 ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:

  1. Zanim złożysz zamówienie w fabryce
  2. Dropshipping – co to jest?
  3. Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
  4. Kultura – co trzeba wiedzieć
  5. Jak kultura wpływa na biznes?
  6. Kontrola fabryki i towaru
  7. Transport z Chin – na co się zdecydować?
Sylwester KozakBiznes z Chinami: Dropshipping – co to jest? [część 2/7]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.