W trzeciej części cyklu „Biznes z Chinami” przybliżamy zagadnienia związane z importem – zdecydować się na pośrednika czy próbować samemu organizować? Jakie na nas mogą czyhać pułapki? Zapraszamy do lektury.
Dzięki serwisom B2B i B2C handel międzynarodowy stał się dostępny prawie dla każdego. Wielu właścicieli sklepów internetowych, którzy zamierzają importować towar z Chin, staje przed dylematem – skorzystać z pomocy pośrednika czy działać samodzielnie?
[pullquote type=”right”]Chiński biznes to połączenie specyficznej kultury, obyczajów i często zawiłej taktyki.[/pullquote] Zastanawiając się nad importem z Chin, powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytania, ile tak naprawdę wiemy o tym procesie, zwłaszcza o sprawach formalnych i prawnych i czy mamy doświadczenie w kontaktach z dalekowschodnimi partnerami. Chiński biznes to połączenie specyficznej kultury, obyczajów i często zawiłej taktyki. Debiutujący importer bez przygotowania i znajomości różnic między Europą a Chinami na pewno napotka problemy w trakcie realizacji zamówienia.
Nie ma co ukrywać – zatrudnienie firmy pośredniczącej to duże ułatwienie i mniejsze ryzyko. Pośrednictwo nie jest tanie, ale zarabiając mniej, będziemy spać spokojnie. A samodzielny import wymaga ogromnego nakładu czasu, cierpliwości, wiedzy o chińskim rynku, którą trzeba zdobywać – niestety – w praktyce, metodą prób i błędów. Wiąże się z ryzykiem finansowym, tym większym, im mniejsze jest nasze doświadczenie.
Co załatwi pośrednik?
[pullquote type=”right”]Pośrednik pomoże nam w załatwieniu wielu formalności i może wynegocjować dobre ceny[/pullquote]Pośrednik dysponuje sprawdzonymi kontaktami do chińskich producentów i partnerów organizujących transport międzynarodowy czy odprawy celne. Dzięki temu może wynegocjować dobre ceny przy zachowaniu jakości. Pomoże w załatwianiu formalności związanych ze sprowadzeniem konkretnego produktu. Np. nie każdy importer koparek będzie wiedział, że oprócz certyfikatu CE, potrzeba też zaświadczenia o zgodzie z dyrektywą o kompatybilności elektromagnetycznej czy dokumentu potwierdzającego spełnianie norm emitowanego hałasu. Pośrednik, zwłaszcza taki, który specjalizuje się w konkretnej branży, pomoże w skompletowaniu dokumentacji. Sprawdzi towar, dostarczy próbki, dokona wizytacji fabryki, a jeśli przyjedziemy do Chin osobiście, posłuży za przewodnika.
Jak zweryfikować pośrednika?
Wybierając pośrednika najlepiej zdecydować się na dużą, stabilną firmę z kilkuletnim doświadczeniem na rynku. Koniecznie sprawdźmy jej wiarygodność – poprośmy o dokumenty założycielskie firmy i poszukajmy jej w wywiadowni gospodarczej lub w rejestrze długów.
Koniecznie ustalmy zakres obowiązków pośrednika. Podstawa to negocjacje z producentem w imieniu importera, złożenie zamówienia, zebranie całej (poprawnej i autentycznej!) dokumentacji ze strony chińskiej, zagwarantowanie bezpieczeństwa finansowego transakcji (nie ryzykujemy więc, że trefny producent zniknie z przelanymi pieniędzmi). Zazwyczaj także to pośrednik zajmie się zebraniem dokumentów dopuszczających towar na rynek UE, warto umówić się natomiast, kto (importer czy pośrednik) będzie stroną kupującą towar od fabryki. Po uzgodnieniu wszystkich szczegółów z pośrednikiem trzeba spisać umowę – zaskakująco wiele przedsięwzięć odbywa się „na gębę”.
Co pomoże samodzielnemu importerowi?
Przedsiębiorca, który zamierza ściągnąć towary z Chin samodzielnie, musi wcześniej dobrze się do tego przygotować teoretycznie: czytać artykuły ekspertów, poradniki importera, śledzić zmiany w przepisach. Warto brać udział w rozmaitych szkoleniach, warsztatach i konferencjach poświęconych współpracy z Chinami. Wszelkie targi, czy to na terenie Polski, Europy i Chin, cieszą się również popularnością wśród przedsiębiorców – dzięki nim można osobiście poznać ewentualnych dalekowschodnich partnerów.
Lista pułapek czyhających na debiutanta jest nieskończenie długa. Oto kilka podstawowych wskazówek:
- szukając dostawcy nawiązuj kontakty z firmami, a nie osobami prywatnymi,
- nigdy nie przelewaj pieniędzy na prywatne konta,
- zadawaj jak najwięcej pytań na najwcześniejszym etapie rozmów,
- sprawdź działalność firmy w internecie,
- pytaj o nią na blogach i grupach dyskusyjnych,
- nie kupuj całej partii zanim nie dostaniesz próbek,
- upewnij się, że importowany przez Ciebie towar posiada certyfikaty wymagane przez UE.
Pomocne okazać się również mogą organizacje wspierające handel z Chinami, np. Ministerstwo Handlu i Współpracy Gospodarczej (MOFTEC), Krajowa Rada ds Promocji Handlu Międzynarodowego (CCPIT), Shanghai Small Enterprises Trade development Service Center czy Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Autor: Piotr Burzyński
Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:
- Zanim złożysz zamówienie w fabryce
- Dropshipping – co to jest?
- Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
- Kultura – co trzeba wiedzieć
- Jak kultura wpływa na biznes?
- Kontrola fabryki i towaru
- Transport z Chin – na co się zdecydować?
Wpisy promowane
- Funkcjonalny dodatkowy moduł do myjki firmy Mewa zaopatrzonej w pędzel do czyszczenia częściMewa uzupełnia o kolejny moduł swoją kompleksową usługę w zakresie czyszczenia części maszyn i komponentów. Sprawdzone w działaniu i przyjazne ...
- Jak znaleźć odpowiedniego inwestora?Każda firma, niezależnie od wielkości, może w pewnym momencie potrzebować zastrzyku finansowego lub strategicznego wsparcia. Problem w tym, że znalezienie ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- Przedświąteczne zakupy Polaków: co kupujemy pod choinkę?W pierwszych tygodniach grudnia Polacy coraz częściej przenoszą swoje poszukiwania idealnych prezentów do internetu. Jak wynika z analizy Shoper, popularnej ...
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.