Cesja i transfer domeny – co oznaczają i czym się różnią?

Opublikowano: 20 maja 2020. Kategoria: Wpisy Promowane.

Po rejestracji domeny stajesz się jej abonentem i możesz ją użytkować przez cały okres trwania abonamentu. Jeśli chcesz nadal korzystać z danej nazwy domeny, należy ją odnowić jeszcze przed zakończeniem jej ważności. W międzyczasie pod tym adresem możesz uruchomić stronę WWW, ale jako abonent możesz wykonywać również inne operacje na domenie.

Cesja i transfer domeny – co oznaczają i czym się różnią? 1

Transfer domeny – co to jest?

Zacznijmy od tego, że rejestrując domenę, nie stajesz się jej właścicielem. Płacisz za prawo korzystania z niej przez minimum 12 miesięcy, ale możesz stać się jej abonentem na dłużej. Po opłaceniu adresu trafia on do panelu klienta w firmie, w której go zarejestrowałeś i tam możesz dokonywać operacji związanych z zarządzaniem nazwą. Czy jednak jesteś skazany na współpracę z tą firmą? Nie. Istnieje taka operacja jak transfer domeny, która umożliwia przeniesienie adresu do innego operatora. Żeby tego dokonać, dla większości domen wymagany jest kod authinfo dla domeny, który jest niezbędny, żeby dopełnić procesu przeniesienia nazwy. Na jakich zasadach kod ten jest udostępniany przez operatora? W zależności od procedur danego rejestratora możesz go otrzymać np. po złożeniu wniosku.

Jeśli firma odmówi wydania kodu mimo tego, że spełniłeś wszystkie wymagania, to w przypadku domen .pl możesz zgłosić sprawę do NASK. Wytyczne, jak to zrobić, znajdziesz na stronie dns.pl. Jeżeli taka procedura jest wymagana dla Twojej domeny, dopiero mając kod, możesz przenieść domenę. Proces ten dla domeny .pl przebiega następująco:

  1. Zainicjowanie transferu – na stronie firmy, do której chcesz przenieść obsługę domeny bądź w panelu, wprowadź w wyszukiwarce adres swojej domeny. Wtedy zobaczysz informację, że możliwy jest transfer, ale uwaga: nie zawsze tak będzie. Rozpoczęcie transferu jest możliwe najwcześniej po 5 dniach od rejestracji domeny lub od ostatniego transferu.
  2. Firma może cię prosić o zalogowanie się na konto i podanie kodu authinfo, ale możesz też wprowadzić go później. Możesz również podać dane serwerów DNS lub wybrać, że mają być takie same jak obecnie.
  3. Po pomyślnym przejściu przez te kroki otrzymasz wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie transferu. Kiedy to zrobisz, proces będzie zakończony, a domena będzie już dostępna w panelu klienta w nowej firmie.

Transfer domen .pl jest operacją bezpłatną i nie wpływa na termin jej ważności. Po zakończonym transferze domeny .pl jej ważność pozostanie taka sama, jak u poprzedniego Rejestratora.

Cesja domeny – zmień dane abonenta

Kolejną popularną operacją na domenach jest cesja. Na czym ona polega? Załóżmy, że sprzedajesz swoją stronę WWW wraz z prawami do domeny. Nie powinieneś przekazywać klientowi danych do swojego konta klienta w danej firmie. W takim przypadku należy dokonać cesji, czyli zmiany danych abonenta. Na stronie operatora domen powinien być dostępny wzór dokumentu, który należy wypełnić. Musisz na nim podać swoje dane i dane nowego abonenta, podpisać dokument, a następnie wysłać go elektronicznie lub pocztą tradycyjną. Po jego zaakceptowaniu przez operatora domeny dane abonenta zostaną zmienione. Nie musisz już dopełniać żadnych formalności, jedynie w przypadku domen globalnych musisz dodatkowo mailowo potwierdzić cesję.. Możesz jedynie zwrócić się do operatora domeny o przeniesienie jej obsługi na konto obecnego abonenta, żeby nie przekazywać mu swojego loginu i hasła. Tak jak w przypadku transferu zmienia się jedynie podmiot obsługujący nazwę, tak w przypadku cesji zmienia się jej abonent.

W procesie cesji domeny firma może zaproponować też bardziej zautomatyzowany proces zmiany nazwy abonenta – w pełni elektroniczny, bez konieczności przesyłania jakichkolwiek dokumentów. Cesja większości domen jest operacją całkowicie darmową.

Wpisy PromowaneCesja i transfer domeny – co oznaczają i czym się różnią?

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.