Co to jest storytelling i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy?

Opowiadanie historii w biznesie nadal stanowi swego rodzaju niszę, choć ludzkość zna tę metodę marketingu od blisko dwustu lat. Przynosi wymierne korzyści i przemawia do odbiorców nieraz bardziej niż standardowa reklama, bo przyciąga uwagę bardziej od niej i jest uczciwszy. Storytelling, m.in za pomocą reportażu biznesowego, bezpośrednio przekłada się na sukces przedsiębiorstwa. Na czym dokładnie polega?

Co to jest storytelling i dlaczego jest ważny dla Twojej firmy? 1

Marketing narracyjny – czym jest?

Reportaż biznesowy nie różni się wiele od zwykłego opowiadania historii. Firma prezentuje wybrane aspekty swojej działalności, które mogą zainteresować odbiorcę. Mogą to więc być na przykład anegdoty z życia prezesa czy założyciela, działania charytatywne, ważne szczegóły o rozwoju marki, wartości i misja stojące za przedsiębiorstwem czy ciekawe informacje o pracownikach. Każda firma wie najlepiej, które aspekty wzbudzą największe zainteresowanie potencjalnych klientów. Historie przygotowują marketingowcy, ale warto wybierać takich, którzy specjalizują się w opowieściach biznesowych. Dlaczego? Jako przykład podamy reportaże Doroty Salus, które dotarły do dziesiątek, a może nawet setek tysięcy odbiorców dzięki opublikowaniu ich w Gazecie Wyborczej czy Wysokich Obcasach. Dorota Salus nie tylko pisze reportaże biznesowe, ale także zamieszcza je w czołowych czasopismach, co bezpośrednio wpływa na ich zasięg.

W każdej dobrej historii jest bohater (to może być prezes, pracownik czy klient), na którego drodze jest problem. Udaje mu się go rozwiązać dzięki danej firmie, czyli jej usługom lub produktom, działalności charytatywnej albo jej rozwojowi.

Przykłady storytellingu

Cechą dobrego storytellingu jest to, że zapada w pamięć i kreuje wizerunek marki. Przykładem takiego udanego storytellingu są reklamy z Harnasiem, dzielnym hersztem bandy, ratującym turystów w górach. Reklama zdaje się skuteczna, skoro marka korzysta z wizerunku Harnasia już od dawna. Storytelling wykorzystało też Orange, tworząc łatwe do zapamiętania spoty z Sercem i Rozumem, z których również korzystało przez długi czas. Także Ministerstwo Finansów wykorzystało historie, reklamując jednak nie produkt, a Polskę jako doskonały kraj do odwiedzenia. W sporcie obecny jest bohater, czyli chłopiec, który zwiedza kraj, a w kolejnych scenach pojawiają się rycerze spod Grunwaldu, Smok Wawelski czy wynurzający się z morza stadion. Takie narzędzie wykorzystują zarówno małe firmy, jak i giganci z niemal każdej branży.

Co możesz w ten sposób zyskać?

  • Storytelling wzbudza emocje i buduje więź z klientem. Wzbudza także zaufanie, bo sprawia wrażenie i często faktycznie jest uczciwy. Tam, gdzie są emocje, łatwiej o pamięć, dlatego ludzie lepiej zapamiętują marki, które wykorzystują historie jako środek przekazu.
  • Takie rozwiązanie wzbudza zaufanie głównie dlatego, że klient ma już świadomość technik stosowanych w reklamie i jest na nie oporny. Dlatego standardowa reklama zachęcająca jedynie do zakupu danego produktu lub usługi nie ma już takiej skuteczności.

Storytelling jest na polskim gruncie nowym, choć zyskującym sporą popularność sposobem na pozyskanie klienta i zapisanie się w jego pamięci. Każde przedsiębiorstwo ma historię, którą warto opowiedzieć. Wystarczy ją tylko ubrać w słowa.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top