Co trzeci Polak korzysta ze smartfonu jak z komórki; telewizja hybrydowa będzie coraz popularniejsza

Opublikowano: 21 stycznia 2013. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

30 proc. właścicieli smartfonów w Polsce nie łączy się z internetem. Tymczasem w tym roku ich globalna sprzedaż sięgnie 1 mld, co oznacza, że pod koniec 2013 roku w użytku będzie już blisko 2 mld smartfonów. W ślad za tym pójdzie także dalszy rozwój zabezpieczeń przed hakerami i telewizji hybrydowej, czyli połączenia telewizji cyfrowej z usługami interaktywnymi.

Smartfon – tylko telefon?

Jak wynika z raportu „TMT Predictions 2013” firmy doradczej Deloitte, w tym roku jeden na pięciu właścicieli smartfona na świecie nie połączy się z internetem za pośrednictwem sieci komórkowej lub Wi-Fi. A to oznacza, że 400 mln smartfonów będzie wykorzystywane jedynie w podstawowym zakresie. W Polsce, jak pokazują dane, sytuacja jest jeszcze gorsza: co trzeci Polak używa smartfonu tylko jako telefonu.

Przede wszystkim jest to kwestia braku świadomości lub faktu, że niektórzy w ogóle nie planują wykorzystania innych funkcjonalności. Równie istotna jest kwestia kosztów. Duża część osób wciąż nie jest przekonana, jak są skonstruowane taryfy telekomunikacyjne, jeśli chodzi o dostęp do internetu – powiedział Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Klimek, ekspert Deloitte.

Jak wynika z przeprowadzonego przez firmę badania w 15 krajach na świecie, od 26 do 60 proc. użytkowników telefonów komórkowych dostało w ciągu ostatniego roku rachunek wyższy niż oczekiwali. Tymczasem już w tym roku nawet 100 operatorów komórkowych będzie proponować ofertę typu AYCA (ang. all-you-can-app), czyli korzystanie z aplikacji bez ograniczeń w zamian za stałą, miesięczną opłatę. Przy czym – w ocenie Deloitte – ceny usług typu AYCA będą się kształtować od zera do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.

Zdecydowanie najpopularniejsze aplikacje na smartfony i tablety to są aplikacje społecznościowe i rozrywkowe, czyli oczywiście Facebook i YouTube – mówi Maciej Klimek.

Facebook był najbardziej pożądanym serwisem w ubiegłym roku w 12 przebadanych krajach (oprócz Rosji i Japonii), na drugim miejscu znalazł się YouTube.

Komputer nadal górą

Smartfony i tablety, które zrewolucjonizowały nie tylko rynek telekomunikacyjny, ale także medialny i technologiczny, nie wyprą z niego komputerów osobistych.

Jedno z naszych przewidywań pokazuje, że mimo iż sprzedaż telefonów i tabletów w tym roku po raz pierwszy sięgnie 1 mld sztuk, to jednak komputery osobiste nadal będą się trzymały bardzo mocno. Szacujemy, że wciąż większość czasu poświęconego na korzystanie z internetu, czy to na pracę czy na rozrywkę, będzie miała związek z wykorzystaniem komputerów osobistych stacjonarnych i laptopów. Tablety i smartfony mimo wszystko będą w mniejszości – dodał ekspert Deloitte.

W tym roku komputery, których liczba sięgnie 1,6 mld, generować mają ponad 80 proc. ruchu w internecie mierzonego w bitach. Co więcej, w dalszym ciągu ponad 70 proc. godzin spędzanych przy różnego rodzaju urządzeniach przetwarzających dane (PC, smartfonach, tabletach) przypadać będzie właśnie na nie.

Ale coraz częstsza obecność w internecie spowoduje też, że więcej spraw, w tym także tych dotyczących finansów, załatwiać będziemy za pośrednictwem komputera, a w parze pójdzie jeszcze większa wrażliwość na kwestie bezpieczeństwa. W tym roku aż 90 proc. haseł generowanych przez użytkowników będzie, w ocenie Deloitte, podatnych na ataki hakerów.

Uważam, że w Polsce świadomość ataków hakerów jest nawet nieco wyższa niż w innych krajach na świecie, aczkolwiek warto wspomnieć, iż spodziewamy się w tym roku wzrostu poziomu bezpieczeństwa i transakcji, i informacji przekazywanych przez internet. Przestanie nam już wystarczać pojedyncze hasło. A przyszłością, i to taką, która będzie miała już miejsce w 2013 roku, jest stosowanie wielopoziomowego systemu zabezpieczeń, czyli oprócz standardowego loginu i hasła, będą hasła jednorazowego dostępu wysyłane na nasz telefon, odcisk palca czy jakaś inna forma zabezpieczenia – podkreślił ekspert Deloitte.

Telewizja hybrydowa w natarciu

2013 rok będzie także okresem dalszych zmian sposobu spędzania czasu przed telewizorem.

Już teraz większość gospodarstw domowych ma kilka odbiorników telewizyjnych, ale na razie są one jednak umieszczone po jednym w pomieszczeniu. Tymczasem już możliwości technologiczne i spadające ceny tych odbiorników powodują, że będzie można w jednym pomieszczeniu jednocześnie oglądać dwa różne programy na dwóch różnych odbiornikach. Szacujemy, że w tym roku blisko 10 proc. gospodarstw domowych w krajach rozwiniętych będzie w ten sposób konsumowało media – powiedział Maciej Klimek.

Jak zauważają eksperci Deloitte, telewizja hybrydowa, czyli połączenie telewizji cyfrowej z usługami interaktywnymi rozwija się „przy okazji”. Rzadko możliwość łączności z internetem jest czynnikiem, który skłania konsumenta do zakupu odbiornika. Częściej są to cena, wielkość ekranu czy grubość telewizora.

W Polsce telewizja hybrydowa jest jak na razie w początkowej fazie rozwoju. Jak dotąd jedynie TVP i Eska TV udostępniła widzom możliwość korzystania z takiej usługi.

Na pewno jest miejsce na rynku na szerszą ofertę telewizji hybrydowej. W tej chwili odbiorniki hybrydowe są rzadko wykorzystywane do tego celu. Czyli ich dwukierunkowe łącze z internetem jest przez mniejszość użytkowników wykorzystywana, naszym zdaniem, głównie z uwagi na niewielką jeszcze ofertę telewizji hybrydowej, zwłaszcza w Polsce. Tutaj widzimy na pewno pole do dalszego rozwoju dla nadawców, czy to istniejących, czy to nowych – dodał Maciej Klimek.

W 2013 roku liczba odbiorników umożliwiających korzystanie z telewizji hybrydowej ma przekroczyć 100 mln. Z obserwacji Deloitte wynika, że w większości badanych krajów telewizory hybrydowe znajdują się już w co trzecim domu, a na kilku rynkach może to być nawet 60 proc.

Dawid ZarazińskiCo trzeci Polak korzysta ze smartfonu jak z komórki; telewizja hybrydowa będzie coraz popularniejsza

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.