Co wchodzi w zakres marketingu internetowego?

Właściwie każde działanie mające na celu sprowadzenie na stronę (lub do sklepu stacjonarnego) większej ilości potencjalnych klientów. Sieć pełna jest firm walczących o uwagę użytkowników, co skutkuje po pierwsze dużą konkurencją (a więc i zwiększeniem kosztów), po drugie wyczuleniem odbiorców na reklamę. Należy więc krzyczeć donośnie i wyraźnie, a jednocześnie nasza reklama nie powinna wyglądać jak reklama. Brzmi skomplikowanie, prawda? Tak też jest. Marketing internetowy niemal zawsze jest działaniem wielkoskładnikowym – sumą zazębiających się, często niewielkich składników na stronie internetowej i poza nią. Obejmuje zarówno płatne kampanie reklamowe, jak i „darmowe” działania, na które jednak należy poświęcić dużo czasu. Zacząć jednak trzeba od rzeczy, której często nie wlicza się w skład marketingu, a która pozwala obrać dobry kierunek. Od zbierania danych.

Co wchodzi w zakres marketingu internetowego? 1

Poznaj swoich odbiorców

Największą zaletą marketingu internetowego jest możliwość docierania do dokładnie dobranej grupy odbiorców, bez marnowania środków na osoby, które z definicji nie będą zainteresowane Twoją działalnością. Należy więc dowiedzieć się, kto może być Twoim klientem. Istnieje dużo płatnych narzędzi analitycznych, na początek jednak warto zapoznać się z Google Analytics oraz statystykami udostępnianymi przez media społecznościowe. Do tego przyda się także analiza konkurencji i popularnych słów kluczowych związanych z Twoją branżą (na początek wystarczy choćby Google Keyword Planner). Gdy uzbroisz się w wiedzę, możesz przystępować do innych elementów marketingu internetowego.

W pierwszej kolejności SEO i content

Marketing internetowy musi sprowadzać gdzieś użytkowników. Zazwyczaj jest to strona internetowa, a głównym źródłem napływu klientów wyszukiwarka Google. Aby mechanizm ten działał skutecznie, Twoja witryna musi pokazywać się wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z Twoją działalnością i produktami. SEO (Search Engine Optimization) to działania dostosowujące stronę do wymagań przeglądarki. To odpowiednie nasycenie tekstów wspomnianymi wcześniej frazami kluczowymi, uzupełnienie metadanych, wysokie osiągi strony (wolne ładowanie się, szczególnie na urządzeniach mobilnych nie jest mile widziane przez Google) i zawartość strony zgodna z opisami oraz etykietami.

Drugą, ale związaną z tym sprawą jest zawartość strony. Dobre teksty blogowe przyciągają użytkowników spragnionych fachowej wiedzy, których nietrudno przekierować na sklep internetowy lub cennik usług. Warto tworzyć wysokiej jakości artykuły oferujące odpowiedzi na pytania, których nie znajdzie się u konkurencji. Do tego duża ilość tekstu wspaniale pozwala rozwinąć działania SEO bez sztucznego upychania słów kluczowych, które irytuje zarówno czytelników, jak i Google.

Także poza stroną

Pozycjonowanie obejmuje również tak zwane działanie off-site. To wszelkie linki umieszczone na wartościowych stronach, na przykład przy pomocy artykułów sponsorowanych. Dochodzi do tego również marketing szeptany, czyli wszelkie wzmianki i polecenia w komentarzach, na forach internetowych czy grupach na FB. Wbrew pozorom dobrze, nienachalnie przeprowadzona akcja może napędzić sporo ruchu i podbić witrynę w rankingach.

Marketing internetowy w mediach społecznościowych

To tutaj dzieje się najwięcej – ludzie szukają inspiracji, dyskutują, udostępniają treści. Obecność na Facebooku i innych platformach jest obowiązkowa, jeśli chcesz wypromować się w Sieci. O każdym biznesie da się pisać ciekawie, a regularne wrzucanie postów opowiadających o Twojej pracy i załodze zapewnia Ci wiarygodność. Do tego w przystępny sposób możesz opisać zalety swoich usług i produktów, a posty cieszące się powodzeniem promować. No właśnie, reklamy na social mediach. Nie ma lepszego miejsca, by precyzyjnie wybrać wąską grupę docelową i dopasować kampanię to indywidualnych potrzeb. Pozycja obowiązkowa.

E-mail marketing

Najstarsza technika. Z jednej strony bardzo bezpośrednia i widoczna – użytkownik zawsze rzuci okiem na tytuł maila w skrzynce, więc jeśli dobrze go napiszemy, uda się zachęcić go do otwarcia wiadomości. Z drugiej strony łatwo zirytować kogoś nachalnością lub trafić do spamu. Zalecane są wiec umiar, wyczucie i takt. Mimo wszystko warto. Newsletter jest tak potężnym narzędziem, bo regularnie przypomina klientowi (który zgodził się na jego przesyłanie) o Twoim istnieniu. Skuteczne są też komunikaty o porzuconym koszyku lub informacje o promocjach.

Płatny marketing internetowy

Za reklamę warto zapłacić. O ile SEO czy media społecznościowe wymagają długotrwałych działań (ale przynoszą trwałe efekty), to kampania reklamowa w Google Ads lub mediach społecznościowych działa natychmiast. Warto zaznaczyć, że optymalizacja strony też ma wpływ na pozycje w wynikach sponsorowanych, a ruch, który sprowadza na stronę, zwiększa jej autorytet. Mamy tu więc do czynienia z naczyniami połączonymi.

Właśnie dlatego marketing internetowy musi łączyć wiele technik, ale ich cele i proporcje muszą być oparte na danych z narzędzi i… eksperymentowaniu. Czasem zwyczajnie nie ma innego sposobu jak metoda prób i błędów. Grunt, żeby pamiętać o wszystkim – tak jak robi to Agencja Interaktywna KoboSystem.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top