Czy pracownik może odmówić pracy w upale?

Wysokie temperatury stały się już naszą codziennością. Praca w takich warunkach staje się nieznośna, a dla osób cierpiących na choroby układu krążenia wręcz szkodliwa lub niebezpieczna dla zdrowia. Co na ten temat mówią przepisy prawa pracy? Czy pracownik może odmówić pracy w upale? Zapraszam do lektury!

Czy pracownik może odmówić pracy w upale? 1

Temperatura w pracy

Kodeks pracy zawiera wiele artykułów dotyczących ochrony zdrowia pracowników. Odwołuje się do Rozporządzeń, które szczegółowo określają wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu różnego rodzaju prac i czynności. Przepisy te określają limity temperaturowe, jednak co ciekawe – jedynie w stosunku do najniższych dopuszczalnych temperatur w pracy, a dokładniej – w pomieszczeniach pracy. Przepisy BHP w żaden sposób nie określają jaka może być dopuszczalna najwyższa temperatura przy pracach wewnątrz pomieszczeń jak i na zewnątrz. Dlatego pracownik nie może odmówić pracy w upalne dni powołując się na przepisy, ponieważ takie w ogóle nie istnieją w tym zakresie.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca ma jednak obowiązki, które musi zrealizować w czasie upałów. Najważniejszym jest zapewnienie wody do picia kiedy temperatura powietrza przekracza 28 stopni Celsjusza wewnątrz pomieszczeń oraz 25 stopni Celsjusza przy pracach na zewnątrz. Regulacje prawne w zakresie BHP mówią, iż każdy pracownik ma mieć zapewnioną nieograniczoną ilość wody do picia. Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie sprawnie działającej wentylacji, która zagwarantuje wymianę powietrza w pomieszczeniu pracy. Nadmienię, iż klimatyzacja nie jest obowiązkowym i standardowym wyposażeniem stanowisk pracy.

Problemy zdrowotne pracownika, a upały

Pracownicy jednak mogą czuć nie tylko dyskomfort w czasie upałów lecz także dolegliwości zdrowotne. Dotyczy to szczególnie osób cierpiących na choroby układu krążenia. Zatem czy takie osoby też nie mają prawa do odmowy wykonywania pracy? Odpowiedzi na to pytanie udziela lekarz medycyny pracy. Tylko on ma prawo wydawać zalecenia dotyczące warunków pracy, które pracodawca bezwzględnie ma obowiązek zrealizować. Wszelkie inne rekomendacje innych lekarzy niż lekarz medycyny pracy, który sprawuje opiekę zdrowotną nad pracownikami, nie muszą być realizowane przez pracodawców.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top