Czy Twój sklep internetowy potrzebuje magazynu? Poznaj za i przeciw oraz odkryj dostępne rozwiązania

Opublikowano: 15 lutego 2019. Kategoria: Wpis Promowany.

Własny magazyn z jednej strony pozwala na szybsze dostarczanie klientom towarów, z drugiej jednak – generuje duże koszty. W sklepie internetowym, ze względu na specyfikę działalności, dodatkowa przestrzeń magazynowa nie zawsze jest niezbędna. Kiedy lepiej zrezygnować z magazynu, w jakich sytuacjach będzie potrzebny i jakie opcje magazynowania produktów warto rozważyć?

Zalety posiadania magazynu w e-biznesie

Sklep internetowy nie musi posiadać sprzedawanego towaru w sensie fizycznym. Model przyjęty przez wiele podmiotów w e-commerce opiera się na zamawianiu produktów dopiero, gdy klient je kupi. Z podobnego systemu korzystają czasem nawet niektóre sklepy stacjonarne – na półkach i w magazynach stoi jedynie część towarów (zwykle te najczęściej kupowane). Pozostałe są przysyłane dopiero, gdy nabywca złoży zamówienie.

Czy jeśli można prowadzić sklep internetowy bez magazynu, jest to lepsze rozwiązanie? Na pewno nie w każdym przypadku. Posiadanie dodatkowej przestrzeni magazynowej ma bowiem wiele atutów. Przede wszystkim: znacznie przyspiesza realizację zamówień. W dzisiejszych czasach klienci oczekują błyskawicznej dostawy. Jeśli jakiś sklep nie ma danego towaru „na magazynie” i na wysyłkę trzeba poczekać kilka dni – z dużym prawdopodobieństwem internauta zacznie szukać miejsca, w którym dostanie poszukiwany produkt od ręki.

Zdając się na magazyny zewnętrzne, należy też pamiętać o tym, że może następować w nich spora rotacja towarów. To że dziś mają one na składzie konkretne rzeczy, nie oznacza, że te będą dostępne jutro. Tworzy to więc ryzyko, że klient sklepu internetowego zamówi produkt, po czym okaże się, że nie ma możliwości ściągnięcia towaru. W konsekwencji albo nabywca musi czekać dłużej niż początkowo zakładano, albo zamówienie zostanie anulowane – a to negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Dodatkowo, zwykle łatwiej rozplanować dostawy z własnego magazynu.

Podsumowując? Posiadanie magazynu to szybsze dostawy, a to z kolei przekłada się na lepsze postrzeganie marki, większe zaufanie konsumentów, przyciąga nowych nabywców i zwiększa lojalność dotychczasowych klientów.

Wady posiadania własnego magazynu

Własny magazyn to zaleta, ale także… wada. Przede wszystkim ze względu na rosnące koszty. Należy liczyć się nie tylko z przeznaczeniem budżetu na wynajem czy wzniesienie magazynu, ale także kosztami jego eksploatacji i ewentualnie – zabezpieczenia towarów (na przykład przed kradzieżą). Model „kupuję, gdy sprzedam” wymaga mniejszych nakładów własnych.

W jakich sytuacjach magazyn jest niezbędny, a kiedy lepiej z niego zrezygnować?

Czy warto zainwestować we własne magazyny? Wszystko zależy od specyfiki biznesu. Istnieją branże, w których kilka dni oczekiwania na wysyłkę towaru nie będzie dużym problemem. Wielu nabywców jest gotowych poczekać dłużej na przykład na meble.

Sporo klientów zdobywają także sklepy internetowe z ubraniami i akcesoriami, w których wprawdzie na przesyłkę trzeba czekać długo, ale za to ceny są bardzo atrakcyjne. (W takim wypadku ważne jest jednak jasne informowanie klientów o czasie wysyłki!)

Konkurując ceną, można zrezygnować z magazynu – oznacza to wprawdzie finansowo wyjście niemal na zero (mniejszy zarobek, ale i mniejsze koszty własne), ale jest mniej ryzykowne (właściciele sklepu nie płacą bowiem za przechowywanie towaru, co do którego nie ma pewności, czy się sprzeda).

Inwestycja w magazyn może też nie być dobrym pomysłem w przypadku małych sklepów, na samym początku ich działalności. Jeżeli jednak sklep internetowy działa w branży, w której istnieje duża konkurencja i oferuje towary, jakie klienci zwykle chcą mieć natychmiast – posiadanie magazynu będzie konieczne, aby zwiększyć obroty.

Za przykład może tu posłużyć branża książkowa. Czytelnik zamawiający książkę, która dopiero wchodzi na rynek, oczekuje zwykle, że dostanie ją tuż po premierze. Książki to także często prezenty – a te klienci nieraz zamawiają tuż przed okazją, przy której mają zostać wręczone. Ze względu na to oraz dużą konkurencję księgarnia bez magazynu, w której na wysyłkę trzeba czekać kilka dni, będzie miał problemy ze zbudowaniem pozycji na rynku.

Jakie są możliwości, co do magazynu?

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje, że magazyn jest mu niezbędny, ma kilka opcji do wyboru:

  • Wynajem magazynu – to rozwiązanie dobre na początek. Wynajem magazynu generuje koszty stałe, ale nie wymaga dużej, jednorazowej inwestycji. Warto wybrać tę opcję, jeśli firma dopiero buduje pozycję na rynku, trudno oszacować przychody i potrzebną przestrzeń magazynową. Natomiast na dłuższą metę może się okazać, że wzniesienie własnego magazynu będzie bardziej opłacalne.
  • Hala magazynowa – hale stalowe to alternatywa wobec budynków murowanych. To rozwiązanie tańsze niż wybranie „zwykłego” magazynu, a posiadające wszystkie jego zalety, co więcej budowa hali stalowej jest szybsza. Aby jednak taki magazyn dobrze spełniał swoją funkcję, trzeba wybrać halę całoroczną i dostosowaną do przechowywania konkretnych towarów. Warto zapoznać się z ofertą producentów specjalizujących się w produkcji hal magazynowych (na przykład Gaj Stal).
  • Wybudowanie magazynu – wymaga największego wkładu własnego. To opcja dobra przede wszystkim dla większych sklepów, oferujących bardzo dużą ilość towarów i posiadających stabilną pozycję na rynku (dzięki której z czasem inwestycja się zwróci).

Posiadanie magazynu może pomóc e-sklepowi zwiększyć obroty. Zanim jednak właściciel zdecyduje się na taką inwestycję, powinien rozważyć wszystkie za i przeciw – biorąc pod uwagę takie czynniki, jak branża, oczekiwania klientów, potencjalne zyski oraz działania konkurencji.

Wpisy PromowaneCzy Twój sklep internetowy potrzebuje magazynu? Poznaj za i przeciw oraz odkryj dostępne rozwiązania

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.