Corporate Identity (CI) jest tożsamością firmy, która oznacza zespół środków graficznych, charakterystycznych dla danej organizacji, zaprojektowanych jako system i realizowanych tak, by w sposób jednoznaczny wyróżnić firmę w otoczeniu. Podstawowymi elementami tożsamości są: znak firmowy, typografia firmowa i znaki towarowe, barwy firmowe czy styl, a reguły ich stosowania są ujednolicone i opisane. W praktyce realizowanie Corporate Identity odbywa się poprzez wprowadzanie spójnych graficznie własnych wydawnictw, materiałów biurowych i reklamowych, oznakowaniu obiektów i środków transportu czy strojów personelu.
Opracowanie Corporate Identity powinno rozpocząć się od stworzenia znaku firmowego, doboru czcionki i kolorystyki. Tak opracowane elementy wykorzystuje się w celu zaprojektowania i produkcji materiałów firmowych i reklamowych, w skład których wchodzą: wizytówki, papier firmowy, koperty czy też artykuły biurowe.
Co wchodzi więc w skład Corporate Identity?
Wizerunek firmy kształtuje identyfikacja wizualna, identyfikacja werbalna (w jej skład wchodzi nazwa, firmowy slogan i hasła), a także komunikacja firmy. Całość ta tworzy Corporate Identity. Wymienione elementy odpowiadają za kształtowanie wizerunku, muszą więc pozostawać ze sobą we wzajemnej relacji oraz interakcji. Corporate Identity obejmuje projekty firmowego logo, a także sposoby jego zastosowania.
Logo i logotyp – czy to to samo?
Logo to graficzna forma przedstawienia symbolu i nazwy firmy. Termin ten używany jest też dla całego znaku, który składa się z sygnetu i logotypu. Sygnetem nazywamy symbol graficzny, inaczej mówiąc „znaczek”, znajdujący się obok, nad lub pod logotypem. Logotyp to symbol tekstowy, lub „napis” użyty w logo. Sygnet i logotyp stanowią części logo, mogą funkcjonować razem lub oddzielnie. Aby sygnet funkcjonował samodzielnie musi być bardzo charakterystyczny, by od razu kojarzył się z marką.
Corporate Identity – jaką spełnia rolę?
Jego głównym zadaniem jest rola komunikacyjna i reprezentacyjna. Jako system całościowy ma na celu komunikowanie pracownikom, klientom, dostawcom oraz otoczeniu biznesowemu jak wygląda firma oraz jakimi wartościami się kieruje. Komunikacja odbywa się poprzez prowadzone rozmowy handlowe, przyjętą strategię rynkową, materiały marketingowe i wszelakie kanały komunikacyjne online (media społecznościowe czy strony internetowe). Proces ten ma na celu odróżnienie firmy od konkurencji oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku marki i zaprezentowanie filozofii biznesowej, jaką dane przedsiębiorstwo się kieruje.
Jeśli wszelkie działania CI zostaną odpowiednio wdrożone to w efekcie wzrośnie rozpoznawalność marki, co z kolei prowadzić będzie do wzrostu chęci wybierania jej przez konsumentów.
Księga systemu identyfikacji wizualnej – czym jest i do czego służy?
Funkcjonująca również pod nazwą Corporate Identity Manual, to kompletny podręcznik, który zawiera wszystkie zasady budowy systemu identyfikacji wizualnej firmy oraz ich stosowania. Jest swoistego rodzaju katalogiem wiedzy, który prezentuje sposoby i zasady używania firmowego logo, znaków towarowych oraz graficznych oznaczeń marek. Można znaleźć w nim wszelkie niezbędne informacje, zalecenia i wskazówki, jak powinno stosować się symbolikę firmową, kolorystykę i typografię firmową.
Księga Corporate Identity jest dokumentem wewnętrznym przedsiębiorstwa, w którym skatalogowane są projekty dotyczące oznakowania wszystkich nośników identyfikacji, opakowań produktów i materiałów reklamowych.
Reasumując Corporate Identity Manual jest multimedialną instrukcją zawierającą zapis standardów i wzorców, opisy technologii i procedury produkcji. Dokumentacja ta pozwala skupić w jednym miejscu wszystkie informacje o logo, a także określa zasady jego zastosowania do oznakowania firmy. Konsekwentne stosowanie księgi systemu identyfikacji wizualnej daje w efekcie odpowiednią jakoś materiałów prezentujących firmę oraz niższe koszty ich wyprodukowania, a także spójny wizerunek firmy, który powoduje wzrost reputacji na rynku.
Sukces tkwi w rozpoznawalności, czyli dlaczego nie warto być takim jak wszyscy?
Obecny rynek usług i produktów wypełniony jest dużą ilością konkurencji. Z tego też powodu przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na zaniedbywanie własnego wizerunku. To właśnie praca, jaka zostanie włożona w jego wypracowanie i utrzymanie gwarantuje istnienie w świadomości klientów, pracowników, a także otoczenia biznesowego.
Dobranie odpowiedniej strategii marki, która pozwoli odróżnić firmę od konkurencji, jest drogą do osiągnięcia sukcesu w danej branży. Jeśli platforma sprzedażowa przedsiębiorstwa zostanie wyróżniona na tle innych, to pozwoli to klientom na uzyskanie dodatkowego powodu do dokonywania zakupów właśnie na niej. Istotne jest również, aby jakość produktów była odpowiednia. Logiczny jest fakt, iż w przypadku oferowania produktów niskiej jakości, klienci nie powrócą do takiej firmy w celu dokonania ponownych zakupów. Stworzenie strony internetowej o nietypowym i wyjątkowym designie spowoduje, iż zapadnie ona w pamięci osób ją odwiedzających. Skuteczne jest również stworzenie indywidualnego, a zarazem prostego logo firmy, które pozwoli zwiększyć rozpoznawalności marki.
Agencja reklamowa a identyfikacja wizualna firmy
W celu stworzenia odpowiedniego wizerunku marki, przedsiębiorstwa mają możliwość skorzystania z usług agencji reklamowych, które specjalizują się w takich działaniach. Warto o tym pomyśleć już na samym początku działalności firmy, gdyż odpowiedni wizerunek firmy wpływa na jej rozpoznawalność, a co za tym idzie na zyski, które przedsiębiorstwo będzie osiągać.
Ze względu na konieczność ciągłego badania rynku przez agencje reklamowe istnieje bardzo duża szansa, iż zlecając jej wykonanie projektu Systemu Identyfikacji Wizualnej, otrzymamy system, który będzie odpowiadał bieżącym trendom i spełniał wszelkie wymogi, które wpływają na korzystny wizerunek firmy.
Agencje reklamowe mogą zaprojektować logo, wizytówki firmowe, artykuły biurowe czy stronę internetową. Wskazane jest, by przed wyborem konkretnej agencji w pełni zapoznać się z jej ofertą i wybrać tę, która jest w stanie zaoferować nam jak najwięcej.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- BIODERMA wybiera Salestube do obsługi digital media dla czterech linii produktówNależąca do firmy NAOS marka BIODERMA wybrała należącą do Group One spółkę MarTech i e-commerce connected Salestube do obsługi w ...
- Tylko 25% lokalnych firm ma stronę internetową, a 68% Polaków szuka opiniiTylko 25% firm działających lokalnie posiada stronę internetową, podczas gdy ponad 68% Polaków szuka w sieci opinii o tych przedsiębiorstwach ...
- 45% Polaków wybiera zakupy stacjonarne z obawy o swoje daneKwestie związane z ochroną prywatności mają istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między ...
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...