Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania i Google AdWords ?

Opublikowano: 10 listopada 2017. Kategoria: Wpisy Promowane.

W prawie każdym działaniu bardzo ważna jest intuicja. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania oraz promocji stron internetowych, jednak tu samo oparcie na intuicji może pokierować nas w złą stronę.

Kluczowe jest bowiem takie dobranie słów kluczowych do pozycjonowania oraz kampanii reklamowych adwords, aby dotyczyły nie tylko tego, co chcemy zaoferować odwiedzającym naszą stronę internetową, ale też by były to frazy, których rzeczywiście ludzie szukają.

Trudno bowiem uznać za oczekiwany efekt idealne wypozycjonowanie swojej strony na słowa, których nikt nigdy nie wpisze w Google. A zatem – jak właściwie podejść do kwestii doboru słów kluczowych? Przedstawimy to zagadnienie poniżej.

Dobór słów kluczowych

Najważniejsze jest określenie rdzenia, głównego tematu na który chcemy oprzeć pozycjonowanie strony.

Na początek powinniśmy przyjąć coś o dużym poziomie ogólności. Jeśli założymy, że prowadzimy sklep internetowy z ubraniami – to dobrym punktem wyjścia będą takie słowa jak „ubrania”, „odzież”, „stroje” etc. Jeśli jednak specjalizujemy się np. w ubrankach niemowlęcych, to pozycjonowanie na słowo „odzież” będzie zdecydowanie zbyt szerokie. Dlaczego ?

Po pierwsze – osoby szukające typowo ubranek niemowlęcych zapewne właśnie takie słowa wpiszą w Google.

Po drugie, wybierając tak ogólne słowa, będziemy musieli walczyć o dobrą pozycję z dużymi sklepami odzieżowymi online, które ze względu na szerszy asortyment będą chciały być na pierwszym miejscu właśnie przy takiej frazie.

Po trzecie – duży sklep będzie miał zapewne znacznie większe środki, aby wypozycjonować swoje witryny i później utrzymać pozycję.

Nie bądźmy zbyt zachłanni

Nie bądźmy zatem zbyt zachłanni i rozważmy wykorzystanie fraz mniej obleganych przez wielkich graczy. Jak to sprawdzić? Oczywiście wpisując w Google – na początku ta metoda nam wystarczy. Wyświetlone dane mówią nam, że każde z tych haseł zwraca od 25 do 38 milionów wyników – a większość czołówki zajmują tam firmy, których reklamy widzimy na billboardach oraz w telewizji.

A zatem już pierwszy rzut oka mówi nam, że powinniśmy rozważyć inne frazy – chyba że mamy na optymalizację bardzo dużo czasu i jeszcze więcej pieniędzy. Wpisanie w wyszukiwarkę tych trzech fraz nie tylko ostrzegło nas przed zbyt dużym wyzwaniem, jakim byłoby efektywne pozycjonowanie na zbyt ogólne frazy.

Zasugerowało nam też bardzo konkretne powiązane frazy, które ludzie wpisują w wyszukiwarkę. To bezcenna informacja, gdyż tylko Google ma wiedzę, czego tak naprawdę szukają ludzie – a tu się z nami dzieli tą wiedzą za darmo. A więc spójrzmy, co wyszukiwarka wyświetliła pod listą wyników wyszukiwania dla słowa „ubrania”:

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania i Google AdWords ? 1

Ponawiając wyszukiwanie, tym razem dla wymienionych powyżej wariacji fraz mamy już znacznie bardziej obiecujące wyniki:

ubrania damskie sklep internetowy – około 376 000 wyników
ubrania tanie – około 741 000 wyników
modne ubrania sklep internetowy – około 213 000 wyników
ubrania młodzieżowe – około 588 000 wyników
ubrania damskie allegro – około 386 000 wyników
ubrania męskie – około 880 000 wyników
ubrania damskie xxl – około 815 000 wyników
modne ciuchy damskie – około 261 000 wyników.

Wygląda to już zdecydowanie lepiej. Znacznie łatwiej będzie nam się dostać na czołowe miejsca mając kilkaset tysięcy konkurencyjnych stron niż kilkadziesiąt milionów.

Oczywiście nie wszystkie z tych fraz będą dla nas przydatne, ale działanie które właśnie wykonaliśmy, może nam pomóc w decyzji biznesowej o dalszym kierunku rozwoju naszej firmy. Widząc, że potencjalna konkurencja dla ubrań młodzieżowych jest o połowę mniejsza od tej dla ubrań męskich – może warto rozważyć zwiększenie asortymentu tych pierwszych, a nawet wyspecjalizowanie się w tej dziedzinie ?

Wróćmy jednak do naszych propozycji fraz. Są cenne, ale może ich być za mało, aby wybrać spośród nich jakąś dla nas. Wiemy jednak, co może nam pomóc.

Narzędzia propozycji słów kluczowych Google AdWords

Korzystając z zewnętrznych narzędzi, jesteśmy w stanie uzyskać znacznie więcej rekomendacji potencjalnych fraz. Przykładowe narzędzia, z których możemy skorzystać to:

  • Ubersuggest
  • Keywordtool.io
  • KWFinder

Ważna uwaga – korzystając z narzędzi tego typu, pamiętajmy o zmianie wersji językowej sprawdzanej wyszukiwarki. Nie każde narzędzie na to pozwala, nie każde też tego wymaga (niektóre domyślnie bazują na wyszukiwaniach w języku polskim za pośrednictwem polskiej strony google.pl), jednak jeśli będziemy szukać polskich haseł w źle skonfigurowanym narzędziu, to wyniki mogą być niemiarodajne.

Praktycznie wszystkie tego typu narzędzia są oferowane zarówno w wersjach płatnych, jak i darmowych – wersje darmowe ograniczają liczbę prezentowanych wyników. Cóż nam jednak broni skorzystać z każdego z narzędzi oraz połączyć ich wyniki? Wtedy uzyskamy możliwie kompletną listę sugestii.

Weryfikujemy proponowane słowa kluczowe

W poprzednim etapie, narzędzia zaproponowały nam setki potencjalnie dobrych fraz, na które możemy spróbować wypozycjonować naszą stronę. Teraz czas na trochę naszej pracy, po to, by znów pozwolić popracować komputerowi na dalszym etapie. Musimy bowiem przejrzeć wygenerowaną listę pod kątem fraz, które wydają się najlepiej korelować z oferowanymi przez nas produktami bądź usługami.

Pamiętajmy, że w jednym z poprzednich kroków wyszukiwarka zaproponowała nam frazę „modne ciuchy damskie” – z bardzo małą konkurencją (raptem ćwierć miliona wyników), a więc potencjalnie wartą zainteresowania. Chyba, że nasz sklep sprzedaje tylko odzież dla mężczyzn – wtedy fraza na nic nam się nie przyda.

A zatem tu już nam algorytm nie pomoże – sami wybierzmy to, co wydaje się sensowne. Jeśli mamy wątpliwości co do którejś z propozycji – na wszelki wypadek też dodajmy ją na listę tych, które warto sprawdzić. Niewykluczone, że następny krok potwierdzi jej potencjalną użyteczność.

Planer słów kluczowych Google AdWords

Dwie ciekawostki.

Pierwsza: powyższy nagłówek został zasugerowany właśnie przez wspomniane wcześniej metody jako potencjalnie użyteczna fraza stanowiąca rozszerzenie bazowej „słowa kluczowe”.

Druga: oznacza to, że ten mechanizm rzeczywiście działa, gdyż Google AdWords bardzo nam się przyda w kolejnym kroku, nawet jeśli nie planujemy kampanii reklamowej z użyciem AdWords.

Z racji tego, że Planer Słów Kluczowych został stworzony głównie z myślą o reklamodawcach w systemie Google AdWords, aby z niego skorzystać musimy mieć konto AdWords.

Gdy już się zarejestrujemy i będziemy mogli zalogować się do panelu wystarczy kliknąć charakterystyczny przycisk z trzema kropkami (prawy górny róg) i wybrać „Planer słów kluczowych”.

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania i Google AdWords ? 2

Następnie wybieramy „Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach”. W pole, które się wyświetli, wklej lub wpisz listę potencjalnych fraz, którą weryfikowałeś w poprzednim kroku.

Roboczo przyjmijmy, że jest to lista zaproponowana nam wcześniej przez wyszukiwarkę. Pojawi nam się tabela, pokazująca średnią, miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy, oraz kilka innych danych – w szczególności o konkurencji i o proponowanej stawce – w uproszczeniu można powiedzieć, że im wyższa jest pokazana stawka, tym więcej płaci konkurencja za reklamy wypozycjonowane na taką frazę, a tym samym tyle sami musielibyśmy zapłacić za reklamę przy korzystaniu z AdWords.

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania i Google AdWords ? 3

Nas jednak interesuje liczba wyszukań. Teraz wystarczy jedynie wybrać z listy te frazy, które mają stosunkowo dużo comiesięcznych wyszukań (co znaczy, że użytkownicy są nimi zainteresowani i często ją wyszukują) i stosunkowo mało wyników po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę (co oznacza, że z mniejszą liczbą stron będziemy musieli konkurować).

Jaki zatem jest efekt naszych działań – zaczynając od jednego czy dwóch słów stanowiących rdzeń, utworzyliśmy dużą listę fraz, zweryfikowaliśmy ich dopasowanie do charakteru naszej witryny i naszych oczekiwań, a na koniec wybraliśmy te z największą szansą na skuteczne pozycjonowanie i jednocześnie przyciągające dużo potencjalnych klientów.

Teraz pozostaje już „tylko” skuteczne wdrożenie tego, co osiągnęliśmy. Oczywiście to wszystko to tylko podstawy – świat słów kluczowych to też mnóstwo niuansów – jeśli potrzebujesz szerszego omówienia zagadnienia słów kluczowych sprawdź Jak dobrać słowa kluczowe. Przewodnik krok po kroku.

Autorem wpisu jest Bartosz Pulajew – właściciel agencji interaktywnej Rock The Web, zajmującej się promocją małych i średnich firm w internecie.

Wpisy PromowaneJak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania i Google AdWords ?

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.