Warto mówić w tym wypadku o drodze, gdyż do produktu turystycznego w Polsce dochodzono dosyć mozolnie, a konkretnie do uświadomienia sobie tego, ja ważne są strategie produktowe w turystyce, zarówno tej lokalnej (również rodzinnej), jak i w szerszym pojęciu geograficznym, czyli regionalnym i ogólnokrajowym.
Produkt turystyczny dobrze opracowany ma szczególne znaczenie dla gospodarki, mimo to do polskiej świadomość jego istota zaczęła docierać dopiero pod koniec lat 90., w dużej mierze za sprawą Polskiej Organizacji Turystycznej, która chyba jako jedna pierwszych organizacji zaczęła proponować lokalne strategie turystyczne, których zawartość w dużej części opierała się na opracowaniu produktu turystycznego.
Wtedy przeciętnemu zjadaczowi chleba słowo produkt, kojarzyło się raczej z czymś namacalnym, fizycznym, pojedynczą rzeczą. Kompleksowość i aspekt duchowy produktu były mu raczej obce. Natomiast w turystyce, jak chyba w żadnej innej dziedzinie gospodarki, produkt stał się pojęciem niezwykle szerokim, wręcz nieograniczonym.
Rzecz jasna bywa rzeczą, czymś konkretnym i namacalnym, jak choćby zamek w Malborku albo konkretna potrawa zaproponowana przez gospodarstwo agroturystyczne. Jednakże produkt turystyczny może być również zestawem różnych działań, połączeniem rzeczy z np. działaniami kulturalnymi. Produktem turystycznym może być zarówno konkretna nieduża (ale wyjątkowa) osobliwość przyrody i architektury, jak i duży region, choćby objęty terenem parku krajobrazowego.
Polska droga do produktu turystycznego i jego świadomości była specyficzna. Wspomniane instytucje wiele zrobiły nieraz w kwestii ukierunkowania małych samorządów na określony cel produktowy, ale zbyt mało czasu poświęcały na ogół roli tak zwanych ekspertów lokalnych. Dlatego owe strategie (i tak niestety bywa teraz) w dwóch trzecich zawierały materiał podręcznikowy – natomiast tylko w jednej trzeciej skupiał się na lokalnych uwarunkowaniach. Niewątpliwie plusem owych strategii (nierzadko dosyć kosztownych) było tworzenie katalogu znaku lokalnego, czyli logo, czasem z możliwością wykorzystania w różnych wariantach. Do tego proponowano hasło turystyczne w rodzaju: Suwalszczyzna piękna jak baśń.
Z czasem (w dużej mirze wraz z rozwojem agroturystyki i lokalnych stowarzyszeń) nierzadko spontanicznie produktem turystycznym zaczęła zajmować się społeczność lokalna, oczywiście nierzadko prowadzona przez animatorów z NGO i to się chyba okazało, jak do tej pory, najlepszą drogą, jeśli idzie o mniejsze, gminne społeczności.
Zdecydowanie inaczej podchodzą do tego większe aglomeracje i samorządy regionalne, tu nad produktem turystycznym nadal pracują sztaby specjalistów.
Artykuł powstał przy współpracy z portalem informacji gospodarczej – cribis.pl
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.