Wartość e-commerce, czyli handlu internetowego rośnie z każdym rokiem. Udowadniają to liczby. Odsetek internautów dokonujących zakupów online wzrósł z 54 do 56% – między 2017 a 2018 rokiem (badanie Gemius Polska). Trend ten nasila się coraz bardziej, więc każda firma, która sprzedaje w sieci, powinna mieć oczy i uszy szeroko otwarte na zmiany. A tych jest mnóstwo, co pokazał rok 2018 i co widać po prognozach na 2019!
Znasz je? A może myślałeś, aby wprowadzić je do swojego biznesu? Traktując trendy e-commerce, jako nic nieznaczące ciekawostki skazujemy się na internetowy niebyt. Nawet jeśli nie wszystkie doczekają się sławy, oklasków i wielkiego zainteresowania, to na pewno będą testowane, sprawdzane i do pewnego stopnia wdrażane. W handlu online czas odmierzany jest trochę inaczej niż w tradycyjnej sprzedaży. Kilka miesięcy to już bardzo dużo, nie mówiąc o kilku latach, które można porównać do paru epok. Zawsze więc powinniśmy trzymać rękę na pulsie i regularnie sprawdzać, czym rynek e-commerce chce nas zaskoczyć. Jakie niespodzianki czekają nas w 2019 roku? Poznaj 5 zmian, na które warto się przygotować.
1. Sztuczna inteligencja – zautomatyzuj swoje działania
O sztucznej inteligencji (SI) często myśli się albo z wielkimi obawami, albo z ogromną nadzieją. W tym pierwszym przypadku tworzone są mrożące krew w żyłach scenariusze, gdzie roboty — o wiele mądrzejsze od nas — przejmują kontrolę nad światem. W drugim zaś jest zgoła odmiennie. To my będziemy — jak zresztą dotychczas — panami świata, a najnowsze zdobycze techniki będą nam służyć coraz lepiej, wydajniej i inteligentniej. Nie wdając się za bardzo w dywagacje, warto pamiętać, że w najbliższych latach, a tym bardziej w 2019 roku, sztuczna inteligencja będzie nam pomagać jeszcze bardziej niż wcześniej. Dzięki temu mamy szansę na zautomatyzowanie swoich sprzedażowych działań. Szczególnie że rozwiązania oparte na SI będą nie tylko coraz łatwiej dostępne, ale również przystępniejsze cenowo. To wsparcie przyda się zwłaszcza w uporządkowaniu i syntezie danych na temat klientów.
2. Chatbot – przyspiesz obsługę klienta
Przykładem tego, jak SI usprawnia i pomaga w prowadzeniu firmy, są chatboty. Testowane już od kilku lat, a w 2018 roku wdrożone do działań firmowych. Są niezwykle przydatne, szczególnie w małych i średnich podmiotach, gdyż zapewniają całodobową obsługę klienta. Nie musimy ani zatrudniać dodatkowego pracownika, ani kontrolować przychodzących zapytań od klientów. Chatboty są w stanie odpowiedzieć na większość pytań często zadawanych przez potencjalnych nabywców. Ten całodobowy „pracownik”, a raczej — jak niektórzy go nazywają — specjalista ds. obsług klienta, przydatny jest szczególnie podczas świąt. To wtedy intensywna sprzedaż wpływa na presję i zdenerwowanie wśród pracowników, co może przełożyć się na niezbyt kulturalne odpowiedzi udzielane klientom. Chatbotom nie grożą ani gorsze momenty, ani wylew frustracji, więc zawsze — nawet pod koniec ciężkiego dnia — doradzą tak samo dobrze. Co ciekawe, mogą obsługiwać kilku klientów jednocześnie. A to znacząco zwiększa ich wartość.
3. Customer Experience – spersonalizuj swoje usługi
Customer Experience (z ang. doświadczenie klienta) to trend, który od kilku lat zyskuje na znaczeniu i jak się wydaje — w 2019 roku może mieć tak duże znaczenie, jak w 2018 roku miał Content Marketing. Coraz więcej właścicieli firm zdaje sobie sprawę, jak ważny dla klienta jest kontakt z marką i jak taka relacja wpływa na jego przyszłe zakupowe decyzje. Czy wróci do nas, czy wybierze inną ofertę? Co mu się u nas nie spodobało, w jakim momencie zrezygnował z naszych usług? Specjalista Customer Experience odpowiedziałby, że błędy mogły zostać poczynione na każdym — tak, dosłownie na każdym etapie – sprzedaży. Dlatego też liczy się wszystko: obsługa, cena usługi lub produktu, możliwość szybkiego kontaktu z konsultantem itd. Musimy jeszcze bardziej niż wcześniej wzbudzać zaufanie klienta, okazując mu życzliwość i podążając za jego gustami.
4. Wysyłka i zwrot — za darmo!
Jeśli ta prognoza się sprawdzi, będziemy mogli mówić o prawdziwej rewolucji w e-commerce. Choć niektóre marki (np. Zalando) z powodzeniem stosują tę politykę od lat, to w dalszym ciągu niewiele firm się na to decyduje. Na pewno główną przeszkodą są koszty. Jak się jednak okazuje, wysyłka i zwrot towarów za zupełną „darmochę” powoli będzie stawać się standardem w obsłudze klienta w sklepie internetowym. Większość kupujących wybiera sklepy, w których albo opłaty za wysyłkę są niskie, albo nie ma ich wcale. Potwierdzeniem jest Dzień Darmowej Dostawy, który dla handlu internetowego jest czasem wzmożonej aktywności. Jeśli już w 2019 roku chcemy u siebie wprowadzić taką usługę, pamiętajmy, aby wybrać profesjonalną firmę kurierską, bo to od niej w głównej mierze zależy, jak proces wysyłania i zwrotów będzie wyglądać.
5. SEO 2019 – zajmij pierwszą pozycję
Czasy się zmieniają. Pojawiają się zupełnie nowe trendy, inne znikają. A SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, ciągle ma znaczenie. I tak pozostanie w 2019 roku. Z tym że pojawi się całkiem nowy element, który znacząco wpłynie na strategię SEO — wyszukiwanie głosowe. Naśladuje ono coraz bardziej prawdziwe rozmowy, co oznacza, że tekst powinien to odzwierciedlać. W praktyce wygląda to tak, że szukając na przykład mechanika we Wrocławiu i korzystając z opcji wyszukiwania głosowego, zapytamy pełnym zdaniem: „Gdzie we Wrocławiu znajdę mechanika samochodowego?”. Spytamy wyszukiwarkę tak, jak osobę spotkaną na ulicy, a nie jak nic nierozumiejący algorytm. Pamiętajmy jednocześnie, że pozycjonowanie stron to branża, która pozostaje w ścisłym związku z aktualizacjami algorytmów Google’a. Oznacza to, że wszystkie połączone z tym działania pochłaniają dużą ilość czasu. Trzeba je monitorować, by wyłapywać choćby drobne zmiany, mające wpływ na miejsce strony w wyszukiwarce. Warto więc — jak w poprzednich latach — powierzyć to zadanie firmie zewnętrznej, która się w tym specjalizuje.
Podsumowując, widzimy, że niektóre zmiany mogą wydawać się zaskakujące. Chociażby wysyłka za darmo. Jednak większość z nich to kontynuacja tego, co dzieje się w e-commerce od kilku lat. Mowa tu szczególnie o coraz większej roli sztucznej inteligencji, Customer Experience i SEO jako trendu 2019 rok. Mimo że w poprzednich latach pozycjonowanie również było klasyfikowane wśród najważniejszych zjawisk w handlu online. Do wszystkich zmian warto się przygotować i zawsze mieć otwarte oczy, by nie zostać zdystansowanym przez konkurencję.
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.