Elektroniczne wadium – jak je poprawnie złożyć i ocenić

Czym różni się wadium w elektronicznych zamówieniach od wadium w papierowej formie? Czy po wprowadzeniu elektronizacji wadium w formie gwarancji powinno być złożone w wersji elektronicznej?

Elektroniczne wadium – jak je poprawnie złożyć i ocenić 1Wadium w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego objętych pełną elektronizacją, jeżeli jest wnoszone w formie innej niż pieniądze, różni się od wadium w papierowej formie tym, że jest przekazywane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a zatem w formie oryginału elektronicznego (tj. dokumentu opatrzonego kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi osób uprawnionych ze strony gwaranta np. banku, ubezpieczyciela). Gwarancja powinna być zatem składana w takiej właśnie formie.

Wykonawca ma możliwość wyboru formy, w jakiej wniesie wadium spośród form wymienionych w art. 45 ust. 6 ustawy Pzp. W praktyce wybiera jednak najczęściej formę pieniędzy bądź gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych. W orzecznictwie KIO przyjmuje się, że dokument gwarancji wadialnej powinien być złożony w oryginale, tak aby umożliwiał jego ewentualną realizację przez zamawiającego. Ewentualne przedłużenie ważności wadium powinno nastąpić w takiej formie, w jakiej wniesiono gwarancję. Do złożenia dokumentu przedłużającego ważność gwarancji wadialnej mają zastosowanie te same reguły, które obowiązują wykonawcę w przypadku wnoszenia wadium przed terminem składania ofert.

Po wprowadzeniu elektronizacji w postępowaniach o wartości równej progom unijnym lub większej, wszczętych od dnia 18 października 2018 r., wadium w formie innej niż pieniądz, np. w formie gwarancji, powinno być przekazane elektronicznie. W kontekście zasad dotyczących wnoszenia wadium, obowiązujących od dnia wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek elektronicznej komunikacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym, stanowisko zajął Departament Prawny Urzędu Zamówień Publicznych (pismo z 2018 roku w odpowiedzi na zapytanie centralnego zamawiającego – Centrum Obsługi Administracji Rządowej).

Wynika z niego, że wszelkie dokumenty składane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego powinny być przekazywane za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji. Obowiązek ten dotyczy również czynności przekazania zamawiającemu dokumentu wadium zabezpieczającego ofertę, zgodnie z dyspozycją art. 45 ustawy Pzp. Znajduje to, w ocenie UZP, swoje uzasadnienie w szczególności w treści motywu 52 dyrektywy klasycznej 2014/24/UE, w myśl którego w pełni elektroniczna komunikacja oznacza komunikację za pomocą środków elektronicznych na wszystkich etapach postępowania, łącznie z przekazywaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i w szczególności z przekazywaniem ofert.

Andrzela Gawrońska-Baran – radca prawny, doktor nauk prawnych, była wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych, ekspert Portalu Zamówienia Publiczne www.portalzp.pl

Wpisy promowane

Zobacz ofertę Wpisów promowanych.

Wydarzenia

09.05.2025 PM Showcase Day
15.05.2025 Javeloper 2025 (online)
20.05.2025 - 21.05.2025 E-Commerce Connect
21.05.2025 - 22.05.2025 V FORUM LOYALTY PLANET 360°
21.05.2025 VII Kongres MIT Sloan Management Review Polska
04.06.2025 - 05.06.2025 VI FORUM DIGITAL EVOLUTION FOR PHARMA & MEDICAL
30.06.2025 - 01.07.2025 Code Europe

Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!

Scroll to Top