Employer Branding w IT – walka o najlepszych

Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru jest niezbędnym elementem strategii zarządzania zasobami ludzkim w organizacji. Szczególnie w branży IT obserwujemy niezwykle dynamiczny wyścig po najlepszych specjalistów w branży. Nie bez przyczyny Wrocław oraz Kraków określa się mianem „polskiej Doliny Krzemowej”. W miastach tych na dobre rozgościły się oddziały międzynarodowych firm IT, sofware houses oraz liczne programistyczne start-upy.

Od kilku lat uczelnie wyższe nie nadarzają z zaspokajaniem potrzeb rekrutacyjnych w dużych ośrodkach miejskich. Rozwój nowoczesnych technologii, rosnący popyt na specjalistów z branży IT wymusił na pracodawcach nie tylko skuteczne docieranie do najlepszych na rynku, ale przede wszystkim postawił przed zespołami rekrutacyjnymi i HRowymi wyzwanie zainteresowania ofertą pasywnych kandydatów. Stąd też firmy IT jako jedne z pierwszych sięgnęły po narzędzia Employer Brandingowe i to ich działania są szczególnie widoczne na polskim rynku pracy. Przyjrzyjmy się jak buduje się wizerunek pożądanego pracodawcy w bardzo konkurencyjnym otoczeniu oraz pulą jakich benefitów przyciąga sie dziś najlepszych.

Employer Branding w IT - walka o najlepszych 1Paradoksalnie rozpoczniemy o tego co niematerialne, a co zyskuje coraz większą wartość wśród pracowników IT. Przy wysokich zarobkach kolejna podwyżka o 10% czy 15% nie skłoni eksperta do zmiany pracy. W tym przypadku liczą się wartości pozapłacowe takie jak kultura organizacyjna czy możliwość pracy przy ciekawych projektach. Dziś dobry programista sam decyduje czy bardziej odpowiada mu atmosfera korporacyjna czy może wybierze pracę w mniejszej firmie gdzie będzie miał realny wpływ na tworzone rozwiązania. Pracodawcy, niezależnie od wielkości swoich organizacji, starają się stawiać na otwartą komunikację, wsłuchiwanie się w głos podwładnych, zdając sobie sprawę z tego, że tylko taka postawa pozwoli im zatrzymać najlepszych.

Kreatywne i rozwijające projekty to także ważny argument w pozyskaniu i utrzymaniu developerów. Eksperci będą dążyli do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy, stąd swoboda zmiany technologii i wykonywanej pracy jest wysoko cenionym atutem współpracy. Ponadto wśród aspektów pozafinansowych istotne jest maksymalne uproszczenie procesu rekrutacji. Coraz częściej do aplikowania nie potrzeba tworzyć CV, wystarczy link do profilu na portalu społecznościowym czy pochwalenie się próbką kodu. Rekruterzy wiedzą, że atrakcyjni kandydaci znikają z rynku bardzo szybko stąd branża IT wyróżnia się dużą dynamiką procesu zatrudnienia, a umowy na czas nieokreślony (często bez okresu próbnego) są standardem. Wszystkie te aspekty nie przekładają się wprost na wysokość wynagrodzenia specjalistów w taj branży, ale sprawiają , że jest to grupa zawodowa, która nie może narzekać na opiekę i troskę ze strony swoich pracodawców.

Coraz częściej słyszymy również, że pracownicy branży IT stanowią najbardziej rozpieszczoną grupę zawodową. Zarobki przekraczające kilkukrotnie średnią krajową to główny, ale nie jedyny benefit pracy w tej branży. Deficyt talentów na rynku zmusza pracodawców do szerokiego otwarcia worka z przeróżnymi dodatkowymi korzyściami, które mają zatrzymać najlepszych w organizacjach i przyciągnąć najzdolniejszych. Poczynając od aranżowania przestrzeni biurowej w maksymalnie atrakcyjny sposób (chillout roomy, konsole do gier, gry planszowe, strefy odpoczynku) poprzez możliwość decydowania przez developera na jakim sprzęcie chce pracować, przy jakim biurku i na jakim krześle będzie mu najwygodniej. Nikt nie wymaga od specjalistów tej branży dress codu, a przychodzenie do pracy o dowolnej praktycznie porze, w krótkich spodniach czy klapkach również nie spotyka się z biurowym ostracyzmem.

Jeśli nasz developer woli pracować w zaciszu swojego domu czy w innej wybranej przez siebie lokalizacji gro pracodawców akceptuje zdalne wykonywanie powierzonych specjaliście obowiązków. Na tych, którzy jednak wolą pracę z biura czekają firmowe śniadania, świeże owoce, soki czy słodycze. Ponieważ kolejne miasta borykają sie z deficytem programistów wysokie kwoty przewidziane na relokacje zarówno pracownika jak i jego rodziny stają się standardem. Kandydatom z zagranicy ponadto ułatwia się adaptację na polskim rynku, choćby poprzez pomoc w kontakcie z urzędami, wynajem mieszkania po wsparcie kariery współmałżonka. Dodatkowe korzyści mogą uzyskać specjaliście poprzez bardzo atrakcyjne w tej branży systemy poleceń. Firmy dawno już policzyły, że płacąc swoim pracownikom za polecenie kolegi czy koleżanki z branży, nadal jest to bardziej opłacalne wychodzą na tym lepiej, niż korzystając z usług firm rekrutacyjnych czy outsourcingu.

Branża IT rozwija się niezwykle dynamicznie stąd pracownicy liczą na atrakcyjne szkolenia, możliwość wyjazdów na konferencje, dostęp do specjalistycznej wiedzy. Część z nich jest kuszona możliwością relokacji do oddziału firmy na drugim końcu globu. Opieka medyczna, karty sportowe, ubezpieczenie na życie to standardowe dodatki, które pracodawcy zapewniają swoim programistom, testerom czy administratorom. Coraz częściej te benefity są oferowane także najbliższej rodzinie pracownika. Firmy z tej branży dysponują rozbudowanymi budżetami Employer Brandingowymi, dlatego nie dziwią nas już rekrutacyjne reklamy outdoorowe, kampanie prowadzone z rozmachem w innych miastach Polski. Coraz częściej pracodawcy kreują swój wizerunek pośród osób, które dopiero za kilka lat wkroczą na rynek pracy. Największe firmy obecne są z konkursami i warsztatami na uczelniach technicznych nie tylko w dużych ośrodkach akademickich, ale także w filiach usytuowanych w mniejszych miastach. Ścisła współpraca biznesu z nauką owocuje coraz lepiej przygotowaną kadrą, która opuszczając mury uczelni, często ma już komercyjne doświadczenie zawodowe. Pracodawcy regularnie otwierają drzwi swoich biur , pokazując jak na co dzień wygląda praca lub też organizują konkursy programistyczne z atrakcyjnymi nagrodami.

Te przykłady nie wyczerpują tematu benefitów w branży IT pokazują jednak, że od kilku lat obserwujemy wytężoną walkę o każdy talent pojawiający się na rynku. Póki co nic nie wskazuje na to aby sytuacja miała ulec zmianie, przeciwnie kreatywność w dotarciu do kandydata IT, a potem utrzymania go w organizacji będzie rosnąć.

Artykuł przygotowany we współpracy z BardzoHR – Employee & Employer Branding.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top