Energia dla małych firm – co musisz o niej wiedzieć?

Decydując się na założenie niewielkiego biura w mieście, należy brać pod uwagę kilka niezbędnych czynników, które zadecydują o całościowych, miesięcznych kosztach utrzymania. Przeglądając różnorodne oferty wynajmu oraz sprzedaży lokum, wiele osób zapomina, że można je odpowiednio zminimalizować, co pozwala na skuteczne zmniejszenie kosztów własnych generowanych przez przedsiębiorstwo – w grę wchodzi zmiana dostawcy energii elektrycznej, segregacja śmieci oraz ocieplenie budynku. Podobna kwestia dotyczy energii potrzebnej do produkcji – właściciel firmy, decydując się na konkretnego dostawcę musi mieć pewność, iż ten zapewni mu nieprzerwaną dostawę prądu w atrakcyjnej cenie.

Podział i rodzaj opłat dla firmowych biur

Energia dla małych firm - co musisz o niej wiedzieć? 1Nie ulega wątpliwości, iż wiele firm decyduje się na samodzielne wynajęcie biura w bloku – jest to o wiele bardziej ekonomiczne rozwiązanie w porównaniu do ofert wielkich biurowców. W naszym kraju praktykowane są trzy sposoby na miesięczne rozliczanie się za opłaty: ryczałtowe uzależnione od powierzchni mieszkalnej danego lokum, ryczałtowe od liczby zameldowanych osób oraz od realnego zużycia mediów, których opłata naliczana jest dzięki odczytom z liczników. W przypadku małych i średnich najbardziej opłacalne jest rozliczanie licznikowe, ponieważ przedsiębiorca opłaca rzeczywiste koszty zużytej energii elektrycznej, ogrzewania centralnego oraz wody, a nie z góry określoną kwotę finansową, która najczęściej jest zbyt wygórowana. Do comiesięcznych kosztów utrzymania należy zaliczyć opłaty za:

  • dostawę wody (zarówno ciepłej, jak i zimnej) oraz odprowadzanie ścieków;
  • ogrzewanie – tutaj warto zainstalować liczniki, które umożliwią miarodajne na temat zużytej energii;
  • wywóz śmierci – jeśli są odpowiednio segregowane, to często odbiorca odpadków zwalnia mieszkańców z tych opłat;
  • energię elektryczną – w tym przypadku bardzo ważny jest dobór właściwej firmy, często zmiana dostawcy energii elektrycznej (oraz wybór konkretnej taryfy odpowiadającej faktycznym zapotrzebowaniom) pozwala na znaczne zmniejszenie rachunków.

Opcjonalnie, w zależności od stanu technicznego obiektu oraz rodzaju osiedla, mogą dojść opłaty za administrowanie budynkiem, fundusz remontowy, ochronę i monitoring, podatek od nieruchomości oraz wieczyste użytkowanie gruntu (te ostatnie powinien ponosić właściciel mieszkania). Bez względu na to należy mieć na uwadze, iż diabeł tkwi w szczegółach – wymiana żarówek na wersje energooszczędne, rozsądne korzystanie z klimatyzacji, rezygnacja z opcji „stand by” oraz wymiana urządzeń (drukarka, faks, laptop zamiast komputera stacjonarnego) na te pobierające niską ilość prądu mogą się przyczynić do zminimalizowania kosztów własnych firmy. Także odpowiedni wystrój pomieszczenia – jasne, widne ściany i duże okna sprawią, iż nie trzeba będzie włączać zbyt wcześnie światła.

Energia potrzebna do produkcji

Całkowicie inaczej rozkładają się koszty w przypadku energii dostarczanej bezpośrednio do zakładu pracy, w którym wykonywane są dane materiały oraz zamówienia. Tutaj liczą się dwa czynniki: niska cena oraz gwarancja stałej dostawy prądu, bez względu na warunki atmosferyczne oraz lokalizację produkcji. Przy podpisywaniu umowy z dostawcą, warto się pochylić nad kilkoma niezmiernie ważnymi kwestiami: rodzajem rozliczenia (opłata z góry lub miesięczna według liczników), czasem na zapłacenie faktury oraz możliwości jej skorygowania, kwestii odstąpienia od umowy i opłat z tym związanych oraz ewentualną interwencją pracowników energetycznych (awarie, modernizacje linii, połączenie do nowego budynku i tym podobne). Dla sprzedawców energii najbardziej opłacalny jest klient biznesowy niż indywidualny odbiorca, dlatego mają oni specjalne oferty skierowane wyłącznie dla małych oraz średnich firm. Bardzo pomocny okazuje się audyt energetyczny pozwalający na wychwycenie błędów związanych z korzystaniem z energii (przestarzałe instalacje, zła taryfa) oraz znalezienie sposobu na jego poprawę.

Moc umowna

Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na wybór taryfy C11 (stała cena prądu niezależnie od pory) lub C12 (mniejsze koszty w godzinach nocnych oraz poza szczytem) przy jednoczesnym określeniu mocy umownej (maksymalnie 40kW), która często nie jest maksymalnie wykorzystywana. Jeśli jednak umowa określa dany limit energetyczny, a przedsiębiorca go przekroczy, to wówczas naraża się na dodatkowe koszty w wysokości 10-krotnej opłaty dystrybucyjnej – rocznie może to wynieść ponad kilkaset złotych! Co należy zrobić w takim wypadku? Zwrócić się do dystrybutora w celu zwiększenia mocy umownej lub zapytać o ofertę, wedle której nalicza się zróżnicowaną moc w zależności od pory roku (niektóre firmy wykorzystują ją intensywnie w miesiącach letnich, zaś w okresie zimy nie ma żadnego zapotrzebowania energetycznego). Zmiana dostawcy energii (więcej szczegółów znajdziesz tutaj) połączona ze zmianami w zakresie użytkowania prądu sprawi, iż firma może liczyć na znaczne oszczędności w miesięcznych rachunkach.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top