ePlanist: układamy grafiki pracy w pełni automatycznie [startup]

Opublikowano: 29 lipca 2016. Kategoria: Startupy. Tagi:

Z twórcami ePlanist z pewnością mogę zgodzić się z jednym – układanie grafików to prawdziwa zmora w wielu przedsiębiorstwach. Pełna automatyzacja tego procesu z pewnością ułatwi to zadanie, jednak czy na przeszkodzie nie stanie tradycyjny Excel?

Jak opiszecie swój projekt w 100 słowach?

Grafiki czasu pracy są podstawą funkcjonowania wielu przedsiębiorstw i instytucji takich jak: zakłady produkcyjne, apteki, szpitale, restauracje, służby mundurowe, hotele. Co miesiąc kierownicy i kadrowe tracą w każdej firmie kilkanaście do kilkudziesięciu godzin swojego czasu na układanie grafików pracy. ePlanist istnieje po to żeby oszczędzić ten czas. Dzięki metodom sztucznej inteligencji ePlanist układa grafiki pracy w pełni automatycznie na podstawie przekazanych wytycznych, pilnując przy tym reguł prawa pracy, uwzględniając plany urlopowe i preferencje pracowników. Ostatecznie dla wygody pracowników i przełożonych grafiki są udostępniane online pracownikom.

ePlanist_screenshot_700x450

Skąd pomysł?

Co miesiąc kierownicy i kadrowe tracą w każdej firmie kilkanaście do kilkudziesięciu godzin swojego czasu na układanie grafików pracy.
Historia jest dość trywialna, ale czasem duży produkt ma mały początek. Kilka lat temu siostra pracowała w aptece i była odpowiedzialna za comiesięczne układanie grafików pracy. Regularnie widziałem jak siedzi nad arkuszem Excel i układa grafiki. Niekiedy jej pomagałem i była to spora łamigłówka: z jednej strony prawo pracy i wymagania pracodawcy, z drugiej preferencje pracowników, a w sezonie urlopowym wszystkie problemy do kwadratu. Z racji, że zawodowo zajmuję się algorytmami sztucznej inteligencji, napisałem mały programu, który sam układał grafik pracy żeby nie męczyć się z ręcznym układaniem co miesiąc. Szybko się okazało, że problem z grafikami ma każdy zakład pracujący w trybie zmianowym i wszędzie ludzie układają grafiki ręcznie. Wtedy narodził się pomysł stworzenie produktu, który oszczędzić czas większej liczbie kierowników i kadrowych.

Jak wygląda Wasz zespół? W jakim stopniu korzystacie z usług firm zewnętrznych?

Obecnie nasz zespół to grupa specjalistów i pasjonatów z takich dziedzin jak: algorytmy optymalizacji, metody sztucznej inteligencji, technologie internetowe (zarówno od strony serwerowej jak i interfejsu użytkownika), kontrola jakości, obsługa klienta. Zespół jest skompletowany tak żeby wspólnie posiadał zestaw kompetencji niezbędnych we wszystkich obszarach naszej działalności i pozwalał nam utrzymywać i rozwijać produkt.

Co jest Waszym atutem? Jaki problem rozwiązujecie?

Myślę, że naszym atutem jest myślenie poza szablonami, bo właśnie od takiego nieszablonowego pomysłu zaczął się ePlanist. Odnośnie problemu jaki rozwiązujemy, to de facto harmonogram pracy każdej z firm jest osobnym unikalnym problemem więc nasz automat układający grafiki musi dostosować podejście do każdej z firm/instytucji.

Kto jest Waszą najważniejszą konkurencją? Jakie widzicie bariery w rozwijaniu Waszego projektu?

Myślę, że paradoksalnie naszą największą konkurencją są stare przyzwyczajenia do grafików pracy w Excel czy na kartkach papieru (tak w niektórych firmach wciąż układa się grafiki na kartkach w kratkę). Pracownicy są przyzwyczajeni do tego, że co miesiąc muszą poświęcić dzień lub dwa na ułożenie grafików, w większych firmach pracują nawet osoby dedykowane wyłącznie do układania i korygowania grafików. Jest to tak naturalne, że przedsiębiorcy nie widzą problemu. Dopiero kiedy przeliczy się czas marnowany przez pracowników na układanie grafików na pieniądze, okazuje się ile przedsiębiorcy mogą oszczędzić automatyzując ten proces.

Czy szukacie partnera, który pomógłby rozwijać projekt?

Chętnie nawiążemy współpracę z każdą firmą, która ma podobne ambicje do naszych tzn. żeby obniżać koszty i ułatwiać pracę polskich firm poprzez automatyzację i optymalizację procesów administracyjnych, kadrowych czy biznesowych. Ostatnio widać na polskiej scenie startowej spory ruch w tym obszarze, szczególnie jeśli chodzi o łatwo skalowalne chmurowe systemy ERP i CRM.

Jaki macie model biznesowy i do kogo chcecie docierać?

Pierwszym etapem jest dotarcie do wszystkich planistów (tak nazywamy osoby planujące grafiki pracy), które nie radzą sobie z grafikami lub radzą sobie, ale są zmęczeni powtarzalnością problemu (co miesiąc nowy grafik). Kolejnym etapem będzie dotarcie do firm, w których układanie grafików “działa” (tzn osoby odpowiedzialne za ten proces radząca sobie z zadaniem), ale możemy obniżyć koszty i uwolnić takie osoby żeby zajęły się bardziej wartościową pracą, w której komputer ich nie zastąpi.

Jak definiujecie swój cel biznesowy na najbliższe pół roku?

Pełne zagospodarowanie pierwszego wymienionego powyżej segmentu klientów tzn. osób, dla których układanie grafików stało się zbyt czasochłonne lub problematyczne. Szacunkowo jest to kilkanaście tysięcy przedsiębiorstw w Polsce.

Jakie są Wasze plany rozwojowe?

Nasz algorytmy optymalizacji są generyczne tzn. mogą się dostosowywać do prawa pracy pracy w innych krajach, a poza prawem pracy inne elementy układanki grafikowej są powtarzalne niezależnie od kraju. Dlatego też docelowo chcemy stać się produktem eksportowym.

Wszystkich zainteresowanych przedstawieniem swojego projektu na łamach e-biznes.pl w ramach cyklu „Pokaż swój #startup” zapraszamy do wypełnienia formularza na e-biznes.pl/startup.

Sylwester KozakePlanist: układamy grafiki pracy w pełni automatycznie [startup]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.