Euro 2012 z perspektywy wyszukiwarki Google

Opublikowano: 6 czerwca 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Na kilka dni przed rozpoczęciem turnieju coraz więcej Polaków zadaje sobie pytanie o to, jak będzie przebiegał turniej, jak daleko zajdą nasi piłkarze oraz kto zostanie mistrzem Europy. A jak wygląda Euro 2012 z perspektywy treści zaindeksowanych w wyszukiwarce Google? Zapraszamy do gościnnego wpisu Miłosza Woźniaka z SEMtec.

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, przeanalizowano słowa kluczowe powiązane z Euro, jakie są wysyłane do wyszukiwarki pod kątem ich rodzajów, liczby zapytań, a także pod kątem demograficznym. Dodatkowo porównana została liczba zaindeksowanych różnych rodzajów dokumentów w wyszukiwarce Google dotyczących Euro 2012 w zależności od rodzaju treści, a także spróbowano odpowiedzieć na pytanie kto wygra Euro 2012 na podstawie liczby wyników zwracanych na określoną frazę przez wyszukiwarkę.

Demografia

W celu wyznaczenia słów związanych z turniejem Euro 2012 w poszczególnych krajach wykorzystano narzędzie Google Global Market Finder. Więcej informacji o narzędziu można znaleźć na polskim blogu Google.

Najwięcej zapytań dotyczących turnieju wpisywanych jest w Niemczech – średnio prawie 700 000 zapytań (w dopasowaniu szerokim) w miesiącu. Na 2 miejscu plasuje się Polska z liczbą 450 000 zapytań, kolejna jest Wielka Brytania generująca około 300 000 zapytań. W dalszej kolejności pod kątem liczby zapytań plasuje się Francja, Ukraina, Holandia i Hiszpania.

Mapa Europy pod kątem liczby zapytań według Google Global Market Finder prezentuje się następująco (im ciemniejszy kolor tym większe zainteresowanie turniejem):

Euro 2012 z perspektywy wyszukiwarki Google 1

Liczba zapytań

Sumarycznie w Europie w przeciągu ostatnich 12 miesięcy wysyłane było średnio 3 miliony zapytań dotyczących Euro 2012 do wyszukiwarki Google. Za pomocą narzędzia Google Insight for Search można zauważyć, także na przykładzie Euro 2008, że w miesiącu maju liczba zapytań wzrasta około pięciokrotnie, a w czerwcu może wzrosnąć nawet dziesięciokrotnie co daje ponad 27 000 000 zapytań w miesiącu!

Chmura najpopularniejszych fraz kluczowych

Bazując na narzędziu Google Keyword Tool External uzyskano najczęściej wyszukiwane frazy dotyczące Euro 2012. Bazująca na nim chmura fraz kluczowych, kształtom odpowiadająca granicom administracyjnym Polski i Ukrainy, jest następująca:

Euro 2012 z perspektywy wyszukiwarki Google 2

Liczba zaindeksowanych stron dla poszczególnych typów treści

Za pomocą operatora allintitle przeanalizowano liczbę zaindeksowanych podstron, które w swoim tytule zawierają frazę „euro 2012”. Wyszukiwarka Google zawiera zaindeksowanych 12 000 000 podstron, w tym ponad 2 000 000 obrazów, ponad 1 400 000 filmów, ponad 400 000 postów na forach i prawie 50 000 artykułów – wiadomości.

Klasyfikacja turnieju Euro 2012

W celu wytypowania zwycięzcy i ustalenia końcowej klasyfikacji porównano liczbę stron zaindeksowanych w Google w ramach dyskusji odpowiadających zapytaniu:

  • „who will win euro 2012” [państwo]
  • ograniczonemu do domen typu .com, np.:
  • „who will win euro 2012” germany site:.com

Analizując wyniki zapytań dotyczące krajów zakwalifikowanych do turnieju można wywnioskować, że Mistrzem Europy zostanie drużyna Niemiec. Pełna klasyfikacja jest następująca:

Euro 2012 z perspektywy wyszukiwarki Google 3

Uzyskane w ten sposób  wyniki niewiele różnią się od wyników badań statystycznych doktora Achima Zeileisa z Uniwersytetu w Insbrucku, według których Mistrzem Europy zostanie Hiszpania, a po niej Niemcy. Na trzecim miejscu uplasuje się Holandia, wykluczając tym samym sukces reprezentacji Włoch, na czwartym i piątym miejscu odpowiednio Anglia i Francja (zmiana kolejności w porównaniu do analizy wyników Google).

Biorąc pod uwagę powyższą klasyfikację i terminarz spotkań, nasza drużyna zmierzy się w ćwierćfinale z Niemcami, Rosja z Holandią, Hiszpania z Anglia, Francja z Niemcami. W półfinale Hiszpania pokona Holandię, a Niemcy reprezentację Włoch.

Miłosz Woźniak

SEO Director
SEMtec Sp. z o.o.

Sylwester KozakEuro 2012 z perspektywy wyszukiwarki Google

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.