F-Pattern: poznaj zachowania w sieci [art. ekspercki]

W nowoczesnej gospodarce nie sposób wyobrazić sobie przedsiębiorstwa bez witryny internetowej. Strony WWW to dzisiaj nie tylko zewnętrzne wizytówki firm, ale także narzędzie reklamy i marketingu. Jednak, aby strona internetowa była przyjazna odbiorcom, warto zaprojektować ją zgodnie ze standardami web usability.

Jakob Nielsen, duński naukowiec, dowiódł w badaniu pt: „F-Shaped Pattern For Reading Web Content”, że użytkownicy odbierają treści internetowe w określony sposób. Nakreślił ścieżkę, po której wędruje wzrok internauty, który przegląda witrynę. Na początku odbiorca skupia się na lewej, górnej części ekranu, skąd jego spojrzenie podąża na prawo. Następnie wzrok użytkownika znów pada na lewo, po czym kieruje się na dół witryny. Zgodnie z badaniami Nielsena wzrok rysuje na ekranie niewidzialną ścieżkę w kształcie litery F (F‑pattern).

F-pattern

Przewidzieć zachowania klientów

Badania duńskiego naukowca wykazały, że F-pattern jest generalnym wzorem standardowych zachowań odbiorców treści internetowych. Stosując się do niego, warto zadbać, by elementy mające przyciągnąć klientów znalazły się w tym miejscu witryny, na które w pierwszej kolejności kierują oni spojrzenie.

[pullquote type=”right”]Zgodnie z badaniami Nielsena wzrok rysuje na ekranie niewidzialną ścieżkę w kształcie litery F (F‑pattern)[/pullquote]Trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy odbiorcy i nie w każdej witrynie zachowują się w identyczny sposób. Inaczej patrzą osoby surfujące po sieci dla zabicia czasu, a jeszcze inaczej użytkownicy szukający konkretnych informacji lub produktów. Jak wykazał inżynier firmy Dell, Sav Shrestha, o ile wzrok człowieka kierującego bezwiednie spojrzenie, rzeczywiście wędruje po umownej ścieżce litery F, o tyle internauta poszukujący konkretnych danych stara się „objąć” oczami całą stronę.

Z dedykacją dla internauty

Największym wyzwaniem dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce i projektantów stron internetowych jest skonstruowanie witryny, która silnie koresponduje z potrzebami odbiorców. Elementy, takie jak układ, użycie kolorów do poszczególnych segmentów, wielkość fontów oraz infografiki powinny być tak dopracowane, by potencjalny klient błyskawicznie znalazł pożądane informacje. Ale to tylko połowa sukcesu – konstrukcja strony powinna też umożliwić e-przedsiębiorcy wyeksponowanie najważniejszych i najatrakcyjniejszych składników oferty, tak by skłonić odbiorcę do dokonania transakcji.

Każda strona internetowa powinna być wartościowa, czytelna, przejrzysta i intuicyjna. Ta struktura ma na celu przyciągnięcie uwagi odbiorcy oraz nawiązanie z nim współpracy lub trwałych relacji. Obecnie trudno wyobrazić sobie miłą dla oka witrynę bez grafiki i kolorów. Jednak istotne, aby ilość elementów była stonowana i nie przytłoczyła prezentowanej treści. Przy konstrukcji strony warto stosować utarte schematy, do których internauci są już przyzwyczajeni. Dzięki temu nie zgubią się, nawet, jeśli odwiedzą ją po raz pierwszy.

Często w witrynach bazujących na treści istotny jest sposób jej prezentacji. Ten wpływa na zrozumienie dostarczanych odbiorcy informacji. Czytelność tekstu zależy od stałych elementów takich jak: krój pisma, długość wierszy(optymalnie 66 znaków), wielkość pojedynczego akapitu, gęstość i wyrównanie tekstu, poprawność językowa, odstępy międzywierszowe oraz międzyliterowe. Nieodpowiedni kontrast również znacznie utrudnia lekturę. Dlatego należy unikać linii nieznacznie różniących się grubością, a także czcionek o różnej wielkości.

Technologia prawdę Ci powie i pomoże

Z pomocą przy optymalizacji witryny przychodzą innowacyjne rozwiązania webowe, które pomagają właścicielom firm działających w Internecie określić preferencje swoich odbiorców. Narzędzia, takie jak amerykańska strona usertesting.com pozwala badaczowi niemal zajrzeć przez ramię internauty.

clickMapImgNa rynku dostępnych jest coraz więcej dokładnych i posiadających zaawansowaną funkcjonalność aplikacji badających zachowania użytkowników. Jedną z nich jest Analyzeo. Generowane przy jego użyciu raporty w postaci map kliknięć, zwanych również raportami konfetti, pozwalają na wprowadzenie modyfikacji w strukturze strony. Oznacza to, że informacje, gdzie i z jaką częstotliwości użytkownicy klikali, są podstawą do korekty wizualnego aspektu witryny. Zmiany mogą obejmować jedynie niewielkie poprawki np. w umiejscowieniu i rozmiarze poszczególnych elementów. Skutkują natomiast przełomem w pozytywnym odbiorze zamieszczonych treści.

Zwiększenie konkurencyjności strony możliwe jest do uzyskania dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu wyników badań aktywności internautów w witrynach internetowych. Kiedy poznamy potrzeby i zachowania naszych potencjalnych klientów, znacznie łatwiej będzie nam trafić w ich gust, oferując pożądany layout i funkcjonalność strony. Przyjazne nastawienie konsumentów do naszego serwisu może mieć zdecydowany wpływ na poziom i rozwój sprzedaży.

Jakub Puczyłowski
Sales Director AlterPage

Współzałożyciel agencji interaktywnej AlterPage i dyrektor sprzedaży w Analyzeo www.analyzeo.com. Doświadczenie zdobywał w branży automatyki i robotyki, gdzie zajmował się m.in. inteligentnymi domami. Finalista m.in. Agora Startup Fest 2015 oraz Bavaria Demo Day 2015. Prywatnie miłośnik gier logicznych i sportu.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top