Google udostępnia swój „skracacz” linków

Opublikowano: 1 października 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Firma Google udostępniła swój „skracacz” linków jako samodzielny projekt. Serwis oferuje podgląd historii, zaawansowane statystyki i możliwość tworzenia… kodów kreskowych.

Goo.gl uruchomiony został w grudniu ubiegłego roku, ale wykorzystywany był jedynie w pasku narzędzi Google Toolbar oraz FeedBurner, serwisie umożliwiającym obsługę kanałów RSS. Obecnie dostępny jest dla wszystkich i jak przekonuje Google, ma być „najbardziej stabilnym, bezpiecznym i najszybszym” tego typu serwisem w sieci.

W internecie funkcjonuje wiele serwisów skracających linki ze świetnymi funkcjami i można zadać sobie pytanie: po co nam kolejny? W przypadku goo.gl skupiamy się na jakości. Za każdym razem kiedy z niego skorzystasz masz pewność, że będzie działał, że będzie działał szybko i będzie działał cały czas. Klikając goo.gl nie musisz bać się zagrożeń typu malware, phishing czy spam – czytamy na blogu Google.

Goo.gl wyposażony został w szereg interesujących funkcjonalności. Jeśli będziemy zalogowani na swoje konto Google uzyskamy dostęp do listy wcześniej skróconych łącz czy statystyk kliknięć (kraje, z którym pochodziły kliknięcia w link, przeglądarki i systemy operacyjne, jakich używają osoby klikające itp.). Dodatkowo ten sam długi link może zostać skrócony wielokrotnie, w różnych formatach. Możemy więc sprawdzić jak sprawi się krótki link wysłany z jednego kanału komunikacyjnego na tle innych – goo.gl pokaże nam ile razy kliknięto w dany krótki link i ile razy odwiedzono stronę docelową ze wszystkich krótkich linków.

Google udostępnia swój „skracacz” linków 1

Serwis nie oferuje na razie API. Goo.gl dostępne jest obecnie jako rozszerzenie do przeglądarek Chrome i Firefox. Google przekonuje, że API, które jest właśnie przygotowywane, umożliwi skracanie linków, rozszerzanie ich i dostęp do statystyk – bezpośrednio z poziomu wykorzystującej API aplikacji.

Na koniec warto wspomnieć o bardzo interesującej funkcji nowego serwisu. Jeśli do dowolnie skróconego linku dodamy końcówkę „.qr” stworzony zostanie QR Code, czyli kwadratowy kod kreskowy. Zeskanowanie tego kodu dowolnym czytnikiem przeniesie użytkownika pod wskazany adres internetowy. Przydatne zwłaszcza dla urządzeń mobilnych.

Źródła: Google, SearchEngineLand, TechCrunch

Dawid ZarazińskiGoogle udostępnia swój „skracacz” linków

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.