Identyfikacja wizualna marki – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Najważniejszym celem każdej firmy jest zaistnienie w świadomości swoich potencjalnych klientów – to prowadzi do zwiększenia wyników sprzedażowych i przyczynia się do sukcesu marki. Dlatego też tak ważnym jest, aby odbiorcy otrzymywali od niej spójne sygnały, przede wszystkim wizualne. Co więc możemy zrobić, aby nasza firma stała się rozpoznawalna? Jak sprawić, aby klienci właśnie z nią kojarzyli pewne subtelne znaki? Pomóc powinna znajomość zasad identyfikacji wizualnej i umiejętność jej zastosowania w praktyce. Ale czym jest identyfikacja wizualna i jakie elementy obejmuje?

Czym jest wizualna identyfikacja marki?

Znakomita większość ludzi, a więc także potencjalnych klientów każdej firmy, stanowią tak zwani wzrokowcy. Oznacza to, że właśnie specyficzne cechy czy wartości przekazu wizualnego najłatwiej zakotwiczają się w ich pamięci i w odpowiedniej chwili kreują odpowiednie skojarzenia. A to, co nam bliskie i znajome, wzbudza nasze zaufanie. I właśnie te zjawiska pośrednio wykorzystuje się w procesach identyfikacji wizualnej marki. Ale to oczywiście tylko wstęp, który wymaga rozwinięcia.

Wizualne przekazy pozwalają nie tylko na zbudowanie pozytywnych skojarzeń u potencjalnego klienta, lecz także wyróżniają firmę spośród setek innych, świadczących podobne usługi lub wytwarzających podobne produkty. Pozwalają więc na identyfikację marki. Szczególnie ważne więc staje się stworzenie spójnego wizerunku – czyli takiego, który będzie harmonijnie korespondował ze stylem właściwym całej marce. System identyfikacji wizualnej jest dopełnieniem tego wizerunku, wisienką na torcie sukcesu.

System wizualnej identyfikacji marki

Identyfikacja wizualna marki - wszystko, co musisz o niej wiedzieć 1

Identyfikacja wizualna to cały system złożony z wielu elementów. I choć jedne z nich są absolutnie niezbędne, inne natomiast pełnią rolę podrzędną, to jednak starannie zaprojektowane, opracowane i zestawione w całość – mają ogromną moc wpływania na pozytywne skojarzenia klientów. Sprawnie działający system jest więc składową wielu drobnych kroków.

Z pewnością najważniejszymi elementami tej układanki są nazwa oraz logo firmy – to one właśnie najlepiej zapadają w pamięć. A jakie zasady należy wziąć pod uwagę przy budowaniu identyfikacji wizualnej? Oto one.

Nazwa – czy naprawdę jest ważna i jak wpływa na postrzeganie marki?

Skuteczna identyfikacja wizualna marki to przede wszystkim jej nazwa. Nazwa firmy zapada w pamięć na dwa sposoby – kiedy ją widzimy i kiedy ją wymawiamy. Zapamiętujemy ją więc dzięki dwóm zmysłom. Warto więc szczególnie starannie wybrać nazwę firmy – powinna ona, choćby w luźny sposób, nawiązywać do rodzaju działalności marki. Musi być także prosta i na tyle oryginalna, aby wyróżniała nas na tle konkurencji. Prosta nazwa budująca jasne skojarzenie z działalnością firmy jest dobrym i skutecznym sposobem na zbudowanie zaufania klientów, ale należy pamiętać o tym, że powinna stanowić tylko jeden z elementów identyfikacji wizualnej marki.

Logo – czym jest, jakie ma funkcje i jak wybrać najlepsze?

Logo, podobnie jak nazwa, zapada nam w pamięć błyskawicznie, jeśli tylko jest proste i w jakiś sposób innowacyjne. Warto zwrócić uwagę chociażby na logotypy największych marek motoryzacyjnych – cztery okręgi ułożone w poziomej linii i nachodzące na siebie znane są prawdopodobnie pod każdą szerokością geograficzną, a to przecież symbol niezwykle prosty. Podobnie rzecz ma się z charakterystycznym “M” symbolizującym markę McDonald’s albo z dwoma “C” marki Coco Chanel. Proste logo to zwykle dobre logo.

Warto pamiętać o tym, że powinno być ono ściśle powiązane z nazwą, wówczas klienci otrzymają spójny przekaz – nazwa będzie im się kojarzyła z logo i odwrotnie. Ale design znaku nie może stać w sprzeczności z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej, na przykład kolorystyką.

Inne elementy systemu identyfikacji wizualnej marki

Identyfikacja wizualna obejmuje także te elementy, które są może mniej widoczne, ale wcale nie mniej ważne. Są raczej tłem dla nazwy i logo, pozwalają zebrać wszystkie elementy. Powinny więc stanowić z nimi harmonijną całość. Należą do nich kolorystyka, typografie, druki firmowe i inne.

Kolorystyka firmowa – czyli dopełnienie nazwy i logo

Kolorystyka z pewnością powinna stanowić odzwierciedlenie charakteru marki, wyróżniać ją spośród innych. To prawdopodobnie ona najmocniej wpływa na sposób, w jaki postrzegana jest marka. Dlatego też marki dostarczające klientom luksusowe samochody często stawiają na elegancką czerń, srebro, biel lub granat z perłowym połyskiem – taki dobór barw decyduje o tym, że postrzegamy markę jako elitarną. Z kolei producenci zdrowej żywności mogą sobie pozwolić na zastosowanie różnorodnych kolorów w odcieniach pastelowych, a producenci zabawek dziecięcych – na pstrokaciznę.

Typografia – jaką funkcję pełni w identyfikacji wizualnej marki?

Czyli czcionka, rodzaj pisma o cechach charakterystycznych wyłącznie dla naszej marki. Dobrym przykładem będzie tu typografia koncernu Coca – Cola. Prawdopodobnie w trakcie czytania jej nazwy, od razu w pamięci przywołałeś znajome Ci białe litery z zawijasami. Być może nawet poczułeś jej smak w ustach albo nabrałeś na nią ochoty? To jest właśnie trafiona identyfikacja wizualna – bardzo prosta, lecz także szalenie skuteczna typografia.

Warto pamiętać, że typografia powinna być obecna na wszystkich materiałach firmowych. To artykuły takie jak banery, strona www, ulotki, papeteria firmowa czy odzież dla pracowników – konsekwentnie stosowana identyfikacja wizerunkowa utrwali w świadomości potencjalnych odbiorców te elementy i ułatwi im identyfikację wizualną Twojej marki.

Druki firmowe – nie możesz o nich zapomnieć!

Identyfikacja wizualna to także druki i papier firmowy. Z pewnością nie są widoczne w telewizji czy na banerach reklamowych, ale pełnią równie istotną funkcję co kolorystyka – dopełniają pozostałe czynniki. Druki firmowe powinny więc zawierać nazwę i logotyp firmy oraz typową dla marki kolorystykę, a należą do nich papier firmowy koperty i wzory dokumentów, teczki, segregatory czy wizytówki. Posiadanie takich materiałów firmowych stwarza także wrażenie profesjonalizmu i drobiazgowej dbałości o szczegóły.

Inne elementy systemu identyfikacji wizualnej

Identyfikacja wizualna firmy to także mniejsze elementy, do których należą materiały takie jak ulotki czy banery, naklejki na samochody firmowe, odzież pracownicza, identyfikatory, wyposażenie wnętrz biurowych czy wreszcie firmowe pieczątki. Jeśli je zastosujesz, klienci wstępujący do siedziby Twojej firmy lub jej salonu, od razu będą wiedzieli, gdzie się znajdują. Wystarczy tylko wejść do jakiegokolwiek banku lub salonu oferującego usługi telefoniczne czy telewizji satelitarnej – każdy z nich wygląda podobnie, a pracownicy noszą firmowy ubiór.

Wszystkie te elementy współistnieją ze sobą, pozwalając stworzyć biznes i tworząc tożsamość każdego z przedsiębiorstw.

Identyfikacja wizualna marki – tworzenie systemu

Tworzenie identyfikacji marki jest procesem, w który dobrze jest zaangażować specjalistów z poszczególnych dziedzin – najlepiej więc w tym celu skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji lub studio. Warto jednak wiedzieć jakie są etapy tego procesu i jak ułatwić klientom proces identyfikacji naszej marki.

Etapy tworzenia systemu

Pierwszym z etapów realizacji i budowania identyfikacji wizualnej jest oczywiście projekt, do którego przygotowanie potrzebne będą informacje o historii marki, jej klientach, strategii, celach i priorytetach, ale także znajomość rynku i konkurencji. Identyfikacja wizualna to bardzo skomplikowany proces, dlatego też właśnie zajmują się nim specjaliści posiadające do tego odpowiednie przygotowanie i narzędzia.

Na etapie tworzenia systemu identyfikacji wizualnej firmy warto przygotować także Corporate Identity, to tak zwana księga standardów. Zawiera ona szczegółowe wytyczne dotyczące stosowania poszczególnych elementów wizerunku marki. Pozwala ona określić i zachować spójność wszystkich czynników i ułatwi klientom identyfikację marki tylko na podstawie przekazu wizualnego.

Gotowy projekt można wdrożyć zgodnie z opracowanym harmonogramem. Należy pamiętać, że potrzebna tu będzie cierpliwość – proces ten może trwać kilka miesięcy lub nawet kilka lat. Ważne jednak, aby ściśle trzymać się wytycznych i nie zmieniać ich pod wpływem nagłego impulsu.

Kiedy system będzie już wdrożony, jedynym zadaniem przedsiębiorcy będzie pilnowanie, aby wszelkie zasady i wytyczne zawarte w CI były skrupulatnie przestrzegane. W tym przypadku schematyczne działania są naszymi sprzymierzeńcami.

Sprawna i spójna identyfikacja wizualna jest kluczem do sukcesu każdej marki. Ma on ogromną siłę oddziaływania na odbiorcę, dlatego też należy pamiętać o konsekwentnym stosowaniu w swojej firmie zasad i wzorów określonych w projekcie identyfikacji wizualnej. Jeśli wdrożysz go i będziesz stosował zgodnie z ustalonymi wytycznymi, zbudujesz jasny i spójny, pozytywny wizerunek swojej marki, umożliwiając klientom jej identyfikację na podstawie przekazu wizualnego i już po kilku miesiącach efektywnie podnosząc jej rozpoznawalność.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top