Jak wiadomo, internet jest narzędziem pozwalającym na bardziej wydajną pracę. Jednak wyniki I Ogólnopolskiego Badania Pracowników „Internet w Pracy”, przeprowadzonego pod patronatem PBI, pokazują również, że wiele osób coraz częściej korzysta z sieci w miejscu pracy także w celach prywatnych.
Badani robią to, by odpocząć od nużących zadań lub zrelaksować się. Lepsze poznanie tego zjawiska jest istotne zarówno z punktu widzenia pracodawców, którzy często wyrażają obawy związane z przebywaniem pracowników w sieci, jak i pracowników – potrzebujących przerwy w godzinach pracy.
Prywatne wykorzystywanie internetu w miejscu pracy
Z I Ogólnopolskiego Badania Pracowników „Internet w Pracy” wynika, że pracownicy stosunkowo chętnie korzystają
z sieci w celach pozazawodowych. Najczęściej dotyczy to takich czynności jak sprawdzanie poczty elektronicznej (średnia ocena: 4,5 ), przeglądanie stron WWW (3,8), przeglądania stron gazet (3,1) oraz korzystania z bankowości elektronicznej (2,9). Zdecydowanie rzadziej zdarza się, aby pracownicy przebywali w czasie pracy w Second Life (1,2) lub na serwisach randkowych (1,2) oraz erotycznych (1,4).
Wykorzystanie sieci w pracy do celów prywatnych – ocena pracujących internautów
To jak często pracownicy korzystają z internetu w celach prywatnych związane jest z faktem jak oceniają to zjawisko. Osoby korzystające rzadziej uważają je za bardziej niemoralne (ocena: 3,3 vs. 2,7) oraz częściej wskazują, że jest ono oszukiwaniem pracodawcy (3,4 vs. 2,7). Przeciwnie wyglądają opinie badanych, zapytanych czy korzystanie z sieci w pracy w celach prywatnych jest „w porządku” dopóki wykonuje się swoją pracę. Więcej pozytywnych odpowiedzi uzyskiwano od osób intensywniej korzystających z sieci w pracy w celach prywatnych (5,9 vs. 5,0).
a: korzystanie z sieci w pracy w celach prywatnych jest oszukiwaniem pracodawcy
b: jest „w porządku” dopóki praca wykonywana jest prawidłowo
c: jest zjawiskiem niemoralnym
Płeć a korzystanie z internetu w celach prywatnych
W większości sytuacji kobiety i mężczyźni używają internetu w celach prywatnych w podobny sposób. Kobiety chętniej zaglądają na portale społecznościowe (2,6 vs. 2,1), zaś mężczyźni częściej korzystają w pracy ze stron zawierających materiały erotyczne (1,6 vs. 1,1) oraz video (2,2 vs. 1,8).
Czy pracodawcy pozwalają na wykorzystanie sieci w celach prywatnych?
Pracodawcy bardzo różnie reagują na prywatne korzystanie przez pracowników z internetu w pracy. Połowa pracowników odpowiedziała, że ma przyzwolenie przełożonego na korzystanie z sieci w celach prywatnych, co piąty badany odpowiedział, że jest to zabronione, zaś prawie jedna trzecia osób może skorzystać z internetu tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Dla pracowników istotnym jest, by pracodawca swoją decyzję odnośnie korzystania z sieci w celach prywatnych zawarł w przepisach, obowiązujących w miejscu pracy. Regulacje dają pracownikowi poczucie bezpieczeństwa niezbędne do efektywnej pracy. Gorzej kiedy pracownik nie wie czy zostanie ukarany za sprawdzenie poczty, czy wolno mu sprawdzić autobus do domu lub napisać do znajomego na Facebook’u.
Okazuje się, że w większości miejsc pracy gdzie pracowali badani nie ma takich przepisów, co więcej 20 proc. osób nie wie czy takie przepisy w firmie istnieją. Tylko 23 proc. osób deklaruje, że ma u siebie w pracy dokument określający akceptowany sposób korzystania z sieci. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych regulacje takie ma ponad 80 proc. firm.
Jak wynika z badania jasne sprecyzowanie zasad korzystania z internetu w pracy jest istotne zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Okazuje się, że to czy pracownik jest zadowolony ze swojej pracy oraz zarobków związane jest
z polityką firmy dotyczącą wykorzystywania internetu oraz tym czy pracodawca kontroluje sposób korzystania z sieci. Pracownicy są najmniej zadowoleni kiedy nie wiedzą czy są monitorowani oraz kiedy nie wiadomo na jakich zasadach pracodawca ustala zakres akceptowanych oraz nieakceptowanych działań.
Badanie prowadzono: od 20 października do 3 listopada 2009 (I etap, próba: 657 osób) oraz od 1 do 15 czerwca 2010 (II etap, próba: 432 osoby ). Projekt pod został zrealizowany w dwóch etapach pod patronatem Polskich Badań Internetu (PBI) przy współpracy firm: Sedlak & Sedlak, magazynu Charaktery oraz Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor badania: Karol Wolski – mgr psychologii UJ. Laureat w konkursie “Studencki Nobel 2009″, stypendysta naukowy na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.