Ekologiczne opakowania to nie tylko trend, ale także konieczność. Jak pakować, aby w jak najmniejszych stopniu wpływać na środowisko?
Okazuje się, że każdy szczegół może mieć znaczenie. W przypadku pudełek i opakowań istotny jest nie tylko dobór materiałów, z których zostały wykonane, ale także projekt, kształt i waga. Oraz zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz.
Opakowania do sprzedaży stacjonarnej
W przypadku opakowań do sprzedaży stacjonarnej ich zabezpieczenie przed urazami mechanicznymi nie jest tak istotne, jak w przypadku opakowań do wysyłki. Dalej jednak warto mieć na względzie umiar w wykorzystaniu materiałów do pakowania. Jak widać na poniższym przykładzie, nie jest to oczywiste:
Jako ekologiczne opakowanie do sprzedaży stacjonarnej nadadzą się torby papierowe. Można argumentować, że korzystanie z toreb papierowych wiąże się z większą eksploatacją lasów. Jednak z drugiej strony jest to materiał w pełni biodegradowalny oraz świetnie nadający się do recyklingu. Jeśli korzystamy z toreb papierowych z nadrukiem warto zadbać o to, aby było on wykonany z farb na bazie wody. Jeśli zdecydujemy się na torby papierowe z grubego papieru, dodatkowo otrzymamy opakowanie nadające się do wielokrotnego użytku.
Torby papierowe mają jeszcze jedną zaletę – ich składowanie nie wymaga wiele miejsca.
W sprzedaży stacjonarnej świetnie sprawdzą się także pudełka kartonowe. Poza takimi samymi zaletami jak torby papierowe dodatkowo stanowią one estetyczną oprawę produktów wystawionych w sklepie. Również w tym przypadku, o ile zastanawiamy się nad pudełkami kartonowymi z nadrukiem, warto pomyśleć o zastosowaniu farb biodegradowalnych.
Kolejne rozwiązanie do pakowania produktów to doypack. Doypacki to rodzaj saszetek, które mogą być wykonane z rozmaitych materiałów – papieru, plastiku i aluminium. Najłatwiej recyklingowi poddają się doypacki wykonane z jednego materiału – może być to nawet polietylen (PE) i polipropylen (PP).
Doypacki są idealne do pakowania żywności czy sypkich materiałów. Dodatkowo decydując się na doypack ze strunowym zamknięciem, zyskamy opakowanie nadające się do wielokrotnego użytku.
Opakowania do sprzedaży wysyłkowej
W przypadku sprzedaży wysyłkowej istotna staje się kwestia wagi opakowania oraz jego gabarytów. Najbardziej rozpowszechnionym modelem opakowań do wysyłki są pudełka z tektury falistej (które opisaliśmy powyżej). Jeśli jednak zależy nam na mniejszej wadze i łatwiejszym przechowywaniu samych opakowań, możemy pomyśleć o foliopakach. Są one lekkie, dlatego stosując je możemy przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego (większa masa ładunku to większe spalanie paliwa w transporcie). Dzięki mniejszej masie sama wysyłka będzie po prostu tańsza. Ponieważ foliopaki nie są sztywne, dlatego nadają się do pakowania i wysyłki miękkich produktów (na przykład odzieży).
Jeśli chcemy pakować ekologicznie, warto zakupić foliopaki posiadające podwójny pasek samoprzylepny – wtedy będzie można je powtórnie wykorzystać.
W ekologicznym pakowaniu nie chodzi tylko o same opakowania
Poza samymi opakowaniami i materiałem, z którego zostały one zrobione, istotne są także inne szczegóły. Jeśli korzystamy z opakowań papierowych oraz tekturowych, warto pomyśleć o pudełkach stworzonych z certyfikowanego materiału. Dzięki temu mamy pewność, że drewno wykorzystane do ich produkcji pochodzi z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. Najbardziej popularnym tego typu certyfikatem jest FSC.
Warto również pomyśleć o edukacji i wsparciu zmian w nawykach klientów. Wiele opakowań, z których korzystamy na co dzień, nadaje się do ponownego użycia. Torby papierowe czy foliowe torebki (zwłaszcza strunowe) jak najbardziej mogą pełnić swoją funkcję przez dłuższy czas – i warto o tym przypominać klientom.
Wpisy promowane
- Na co zwrócić uwagę przy kredycie hipotecznym w 2024 roku?Marzysz o własnym mieszkaniu, ale nie masz wystarczających środków finansowych? To właśnie wtedy z pomocą przychodzi kredyt hipoteczny, czyli jedno ...
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.