Jak pozycjonować sklep internetowy? SEO dla e-commerce

Otwierając sklep internetowy trzeba liczyć się z nie lada wyzwaniem – według różnych szacunków w Polsce działa już ponad 20 tysięcy e-sklepów (szacuje się, że w 2016 roku będzie ich 23,5 tysiąca – tak wynika z raportu „Barometr dla e-commerce w 2016 roku” przygotowanego przez ekspertów z Sociomatic Labs). Żeby zdobyć klienta trzeba czymś się wyróżnić, proponować produkty, których nie mają inni, inwestować w reklamę, ale także w pozycjonowanie sklepu.

Jak pozycjonować sklep internetowy? SEO dla e-commerce 1

O ile akcje marketingowe można przeprowadzać sporadycznie i w zależności od potrzeb, o tyle walkę o dobre pozycje w wynikach wyszukiwania trzeba zacząć już od samego początku istnienia sklepu i nie nastawiać się na szybkie efekty. To proces długotrwały, w którym w dodatku nie możemy nastawiać się na szybki zwrot z inwestycji. Co więcej, trudno jest dokładnie zmierzyć ROI (zwrot z inwestycji w pozycjonowanie stron w Google), tak jak można to zrobić np. w przypadku kampanii Adwords. Ale to inwestycja, którą warto poczynić, bo bez wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania będziemy skazani na nieustanne zwiększanie wydatków na marketing, żeby utrzymać sprzedaż na pożądanym poziomie.

Jak pozycjonować sklep?

Samodzielne pozycjonowanie stron czy e-sklepu na ogół przerasta możliwości jego właściciela, bo żeby skutecznie walczyć o pozycje w wyszukiwarkach, trzeba mieć ogromną wiedzę i doświadczenie. Warto jednak wiedzieć, na czym polega pozycjonowanie i jakie działania podejmują fachowcy, by sklep przebił się wśród konkurencji w wynikach wyszukiwania:

1. Sklep przyjazny dla klienta

Zanim zaczniemy pozycjonować sklep, warto zadbać o to, by był on przyjazny dla klientów, a zrobienie zakupów było wygodne i bezproblemowe, niezależnie od tego, czy klient kupuje za pośrednictwem komputera czy urządzeń mobilnych. Standardem w e-sklepach jest dziś responsywny layout, kilka rodzajów płatności do wyboru (przelew online, przelew bezpośredni, płatność kartą, PayPal), kilka rodzajów przesyłki. Dobre praktyki, o których nie wolno zapominać, to także sprawna komunikacja z klientem. Wszystko to sprawia, że klient nie tylko chętniej zrobi zakupy, ale również wróci na stronę lub poleci sklep znajomym.

2. Przygotowanie sklepu, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki

To działania, które wykonać musi (pod okiem fachowca) właściciel e-sklepu. Optymalizując sklep trzeba zadbać o odpowiednie opisy produktów i kategorii, linkowanie wewnętrzne (czyli między produktami w sklepie), uzupełnić meta tagi. Nie bez znaczenia jest również posiadanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL oraz szybkość sklepu (ten ostatni parametr Google bierze pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania).

3. Wybór fraz, na jakie będziemy pozycjonować sklep

Poza najważniejszymi dla naszego sklepu frazami o ogólnym charakterze (np. dla sklepu z butami: buty zimowe, buty sportowe, buty damskie) warto wybrać cały szereg fraz, które będą bardziej szczegółowe i zapewnią nam wejścia z tzw. długiego ogona (czyli np. buty sportowe damskie rozmiar 40, buty damskie do biegania rozmiar 36, buty damskie z odkrytymi palcami czerwone).

4. Przygotowanie dobrej treści z wykorzystaniem słów kluczowych

Umieszczenie na stronach sklepu dobrych, wartościowych treści może sprawić, że sklep będzie plasował się na coraz lepszych pozycjach w Google właściwie bez naszej ingerencji. Jakie to są „dobre treści”? Mogą to być na przykład poradniki, które powiązane są tematycznie z asortymentem sklepu, pomagają wybrać odpowiedni produkt z oferty (np. Jak kupić buty do biegania za 300 zł).

Przygotowując treść na stronę (nie tylko poradniki, ale też opisy produktów, opisy kategorii) warto wykorzystywać słowa kluczowe, także te z „długiego ogona”, które wspólnie ze specjalistą od pozycjonowania wybierzemy w punkcie 3.

Jak wybrać agencję SEO?

Rolą właściciela lub obsługi sklepu jest przygotowanie go do pozycjonowania (według powyższych wskazówek). Samym pozycjonowaniem powinni zająć się fachowcy, bo nie mając odpowiedniej wiedzy można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Wybierając agencję zajmującą się SEO warto zwrócić uwagę na to, czy jest to firma z doświadczeniem nie tylko jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Dobrze jest także, gdy specjaliści z agencji podejmują działania związane z podwyższeniem konwersji w sklepie, analizą wartości ruchu, generowanego przez różne źródła (wyszukiwarki, media społecznościowe i inne). Kompleksowa oferta może obejmować nawet działania związane z prowadzeniem komunikacji w social media i content marketingiem.

Wojciech Kłodziński

Jak pozycjonować sklep internetowy? SEO dla e-commerce 2Artykuł został przygotowany przez firmę Enterso tworzącą platformę http://www.PromoPager.com do pozycjonowania stron internetowych. System zrzesza najlepszych specjalistów SEO w Polsce.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top