Kolega z pracy albo manager zrobił coś, co Cię zdenerwowało. Chciałbyś mu zwrócić uwagę, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Spróbuj dać mu feedback. Inna sytuacja: osoba, której zdelegowałeś zadanie, świetnie sobie poradziła. Chciałbyś ją pochwalić, ale znowu: nie masz pojęcia, jak to zrobić? Poniżej znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o udzielaniu feedback’u.
Dlaczego jest ważny?
Feedback, czyli tzw. sprzężenie zwrotne, to technika udzielania pozytywnej i konstruktywnej krytyki. Jeśli się tego nauczysz, Twoja praca tylko na tym skorzysta. Jakie są więc zalety udzielania feedback’u?
- Budujesz prawdziwe, szczere relacje w pracy. Nie chodzi o to, by obgadywać się za plecami albo żeby udawać, że wszystko jest idealnie.
- Motywujesz do rozwoju. Feedback pozytywny pomaga zrozumieć, że praca, którą wykonujemy, jest naprawdę wartościowa.
- Pomagasz likwidować błędy. Feedback konstruktywny w skuteczny i delikatny sposób komunikuje, jakie są skutki danego zachowania i co można zrobić, by w przyszłości nie powtarzać swoich błędów.
Kiedy jest potrzebny?
Praca w zespole i feedback powinny iść ze sobą w parze. Krytyka powinna być naturalna, systematyczna i całkowicie akceptowalna przez wszystkich pracowników. W szczególności jednak pamiętaj o feedback’u podczas:
- podsumowania projektu.
- nagłych zdarzeń. Jeśli czyjaś praca zostanie szybko zepsuta lub wykonana błędnie, należy od razu odpowiednio zainterweniować.
- systematycznej ewaluacji, czyli podczas cotygodniowych spotkań zespołu, kwartalnych ankiet czy innych sytuacji, które wymagają oceny czyjejś pracy.
Jaki powinien przebiegać?
Jedną z najbardziej popularnych jest tzw. technika kanapki (lub hamburgera). Technika ta polega na tym, by zacząć wypowiedź od pozytywnych rzeczy, następnie przejść do tych nieudanych, a na końcu znów powrócić do dobrych aspektów pracy. Pamiętaj też o najważniejszych zasadach feedback’u, czyli:
- Nie oceniaj zachowania, ale opisuj jego skutki.
- Gdy przyjmujesz feedback, nie przerywaj. Podziękuj za uwagi.
- Każdy feedback docelowo powinien nauczyć czegoś osobę, która go otrzymuje.
- Pokaż odbiorcy, że wierzysz w jego możliwości, niezależnie od popełnionych błędów.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
- Usługi firmy Mewa Textil-Service to szerokie spektrum działań, indywidualne doradztwo i międzynarodowe doświadczeniePo co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...
- Shoper osiąga rekordowe wyniki finansowe w 2024 roku: 14,5 mld zł wartości transakcjiShoper, firma zajmująca się rozwiązaniami e-commerce w Polsce, opublikowała szacunkowe wyniki finansowe za 2024 rok, które wskazują na znaczący wzrost ...
- 7,5 mln użytkowników InPost PayUsługa InPost Pay zdobywa uznanie wśród klientów – już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników korzysta z szybszych i łatwiejszych zakupów online, ...
- Płatności odroczone w kinie, u fryzjera i w restauracji – 100 tysięcy użytkowników PayPoPłatności odroczone w kinie, u fryzjera, czy w restauracji? To już możliwe. PayPo rozszerza dostępność swojej wirtualnej karty. Od teraz ...