Kolega z pracy albo manager zrobił coś, co Cię zdenerwowało. Chciałbyś mu zwrócić uwagę, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Spróbuj dać mu feedback. Inna sytuacja: osoba, której zdelegowałeś zadanie, świetnie sobie poradziła. Chciałbyś ją pochwalić, ale znowu: nie masz pojęcia, jak to zrobić? Poniżej znajdziesz wszystko, co powinieneś wiedzieć o udzielaniu feedback’u.
Dlaczego jest ważny?
Feedback, czyli tzw. sprzężenie zwrotne, to technika udzielania pozytywnej i konstruktywnej krytyki. Jeśli się tego nauczysz, Twoja praca tylko na tym skorzysta. Jakie są więc zalety udzielania feedback’u?
- Budujesz prawdziwe, szczere relacje w pracy. Nie chodzi o to, by obgadywać się za plecami albo żeby udawać, że wszystko jest idealnie.
- Motywujesz do rozwoju. Feedback pozytywny pomaga zrozumieć, że praca, którą wykonujemy, jest naprawdę wartościowa.
- Pomagasz likwidować błędy. Feedback konstruktywny w skuteczny i delikatny sposób komunikuje, jakie są skutki danego zachowania i co można zrobić, by w przyszłości nie powtarzać swoich błędów.
Kiedy jest potrzebny?
Praca w zespole i feedback powinny iść ze sobą w parze. Krytyka powinna być naturalna, systematyczna i całkowicie akceptowalna przez wszystkich pracowników. W szczególności jednak pamiętaj o feedback’u podczas:
- podsumowania projektu.
- nagłych zdarzeń. Jeśli czyjaś praca zostanie szybko zepsuta lub wykonana błędnie, należy od razu odpowiednio zainterweniować.
- systematycznej ewaluacji, czyli podczas cotygodniowych spotkań zespołu, kwartalnych ankiet czy innych sytuacji, które wymagają oceny czyjejś pracy.
Jaki powinien przebiegać?
Jedną z najbardziej popularnych jest tzw. technika kanapki (lub hamburgera). Technika ta polega na tym, by zacząć wypowiedź od pozytywnych rzeczy, następnie przejść do tych nieudanych, a na końcu znów powrócić do dobrych aspektów pracy. Pamiętaj też o najważniejszych zasadach feedback’u, czyli:
- Nie oceniaj zachowania, ale opisuj jego skutki.
- Gdy przyjmujesz feedback, nie przerywaj. Podziękuj za uwagi.
- Każdy feedback docelowo powinien nauczyć czegoś osobę, która go otrzymuje.
- Pokaż odbiorcy, że wierzysz w jego możliwości, niezależnie od popełnionych błędów.
Wpisy promowane
- Niezbędne narzędzie w każdej firmie – przewodnik po wózkach transportowychW przestrzeniach takich jak magazyny, fabryki czy warsztaty, gdzie codziennie zarządza się ciężkimi i nieporęcznymi przedmiotami i towarami, nieocenioną wartość ...
- Jak agencja marketingowa Directan Plus pomaga firmom w pozyskiwaniu cennych leadów sprzedażowychPozyskiwanie leadów sprzedażowych stanowi podstawowy element każdej strategii marketingowej. Lead to potencjalny klient, który wykazał zainteresowanie usługą lub produktem poprzez ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.