Jak wybrać dobrą agencję SEO?

Wybór agencji SEO to kluczowy moment w karierze każdego przedsiębiorcy. Od tej decyzji zależy wizerunek firmy, a potencjalnie także wzrost uzyskiwanych przez nią dochodów. Niestety w przypadku złego wyboru nie tylko nie pomnożymy swoich zysków, ale i narazimy się na poważne, finansowe straty. Jak poznać dobrą agencję SEO?

Krok 1: Rozejrzyj się

photo-1431540015161-0bf868a2d407W Polsce agencji SEO jest pod dostatkiem. W większych miejscowościach istnieje nawet po kilka firm zajmujących się optymalizacją i pozycjonowaniem stron, a fakt, że muszą ze sobą konkurować, ma oczywiste przełożenie na jakość zapewnianych przez nie usług. Jeśli mieszkasz w dużym mieście, możesz szukać idealnej agencji w swoim otoczeniu. Pamiętaj jednak, że nie ma takiego przymusu – odkąd mamy Internet, stały kontakt z agentem oddalonym nawet o setki kilometrów nie stanowi najmniejszego problemu. Skup się na tym, żeby znaleźć firmę, która będzie jak najlepiej odpowiadała Twoim wymaganiom. Rzecz jasna: łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić…

W pierwszej kolejności wysłuchaj rekomendacji znajomych i rodziny. Jeśli ktoś wiarygodny poleca Ci konkretną firmę albo nawet jednego specjalistę – nie wahaj się skorzystać z jego usług. Opinia zaufanej osoby powinna być dla Ciebie pierwszym i najważniejszym drogowskazem, ponieważ oprócz e-maila czy telefonu otrzymasz dokładną recenzję oferowanych przez firmę usług. W przypadku, gdy nikt z Twojego otoczenia nie korzystał wcześniej z pomocy agencji SEO, będziesz musiał uciec się do samodzielnych poszukiwań.

Nie skupiaj się tylko na swojej okolicy; przeglądaj raczej ogólnopolskie grupy, takie jak SEO Poland (na Google+), SEO/SEM Polska czy Seowcy (na Facebooku). Możesz wypróbować starą, dobrą wyszukiwarkę (wpisując frazę „pozycjonowanie” lub „pozycjonowanie [miasto]) albo skorzystać z któregoś z serwisów odsyłających klientów do konkretnych agencji. Nawet, gdyby poszukiwania nie szły po Twojej myśli, nie poddawaj się zbyt szybko i nie wykupuj usług SEO na aukcjach. Są tanie, ale mało wiarygodne, a w przypadku marketingu internetowego droga na skróty nigdy nie popłaca.

Krok 2: Nawiąż kontakt

Kiedy już upatrzysz sobie agencję SEO, która wydaje Ci się godna uwagi, nawiąż z nią pierwszy kontakt. Na początek wyślij zapytanie, w którym jasno przedstawisz swoje oczekiwania. Choć cel jest jeden – właścicielom stron internetowych zależy najczęściej na sprzedaży – można go osiągnąć na bardzo różne sposoby. Żeby uzyskać od agencji sprecyzowaną odpowiedź i uniknąć wymieniania kilkunastu maili zanim dojdzie do jakiejkolwiek umowy, postaraj się jak najdokładniej określić swoje potrzeby.

Już w pierwszym mailu ujawnij obszar i profil swojej działalności oraz napisz, czy Twoja witryna już istnieje, czy może dopiero zamierzasz ją założyć. Poinformuj agencję SEO o swojej największej konkurencji i wskaż strony, które chciałbyś przegonić w pierwszej kolejności. Spróbuj określić swoją grupę docelową, a jeśli orientujesz się trochę w temacie, wymień interesujące Cię słowa kluczowe. W wiadomości uwzględnij też informacje, czy potrafisz tworzyć teksty eksperckie, czy umiesz wprowadzić zmiany na stronie (lub czy możesz pozwolić na to agencji) oraz czy witryna była już wcześniej pozycjonowana. Nie bój się poruszenia tematu preferowanego comiesięcznego budżetu – to pozwoli uniknąć obu stronom niedopowiedzeń i odwlekanych w czasie rozczarowań.

Krok 3: Wypatruj odpowiedzi

Po wysłaniu inicjalnej wiadomości pozostaje już tylko czekać na odpowiedź z działu handlowego. Jeśli określisz swoje potrzeby wystarczająco precyzyjnie, prawdopodobnie agencja SEO nie będzie nawet musiała dopytywać Cię o szczegóły, a od razu przystąpi do prezentacji propozycji działań. Jest to moment, w którym musisz zachować szczególną czujność. W przypadku, gdy wiadomość zwrotna pełna jest niezrozumiałych wyjaśnień dotyczących problemów, które potencjalnie dolegają Twojej stronie, lepiej odpuść i od razu poszukaj specjalisty, który nie będzie próbował wyłudzić od Ciebie pieniędzy za nadprogramowe działania.

Uważaj też na oferty gwarantujące pozycję w TOP3 w promocyjnej cenie. Po pierwsze: żadna agencja SEO nie jest w stanie zagwarantować pozycji w Google. Po drugie: usługa dobrej jakości zawsze musi kosztować swoje. Z kolei gdy agencja zapyta Cię o dostęp do Google Analytics albo Google Search Console, to bardzo dobry znak. Dzięki informacjom tam zawartym specjaliści SEO będą mogli poprawić pozycję Twojej strony wkrótce po podjęciu pierwszych działań.

Krok 4. Ustal jasne zasady

Kiedy już obie strony wyjaśnią sobie swoje oczekiwania, konieczne będzie ustalenie warunków umowy. Zanim złożysz swój podpis, przypatrz się uważnie okresowi wypowiedzenia i umownym karom oraz regulacjom dotyczących praw autorskich. Upewnij się, że ustalicie odpowiednią definicję pozycjonowania i wytyczycie zakres comiesięcznie wykonywanych usług. W umowie powinien znaleźć się także zapis o tym, jak często i jak dokładnie agencja SEO będzie zdawała przed Tobą sprawozdanie z podejmowanych działań.

Bardzo ważny jest również wybór metody rozliczenia. Możesz zdecydować się na rozliczenie abonamentowe albo płacić agencji za pozycje/za wygenerowany ruch/etc. Konieczne jest znalezienie konsensusu i obranie rozwiązania satysfakcjonującego obie strony. Jeśli wypracujecie zdrowe, partnerskie stosunki, Twoja witryna tylko na tym zyska.

Artykuł powstał przy współpracy z Agencją Fusion Marketing specjalizującą się w prowadzeniu kampanii Content Marketingowych i szeroko pojętego SEO. Przeczytaj więcej o różnicy Content i Inbound Marketingu na: http://fusioninboundmarketing.pl/qsze/content-marketing-vs-inbound-marketing-porownanie-i-roznice.html

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top