Planujesz otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w Niemczech, ale nie wiesz od czego zacząć? Wiele osób ma obawy przed uruchomieniem własnego biznesu dotyczące przede wszystkim formalności i procedur wynikających ze specyfiki obowiązującego w tym państwie prawa. Poniższy artykuł zawiera podstawowe informacje na temat zakładania firmy. Sprawdź, jak krok po kroku przebiega cała procedura i na co powinieneś się przygotować!

Pomysł na biznes w Niemczech – od czego zacząć?
Przed rozpoczęciem realizowania wszystkich niezbędnych formalności warto przede wszystkim skupić się na analizie lokalnego rynku. Na jakie usługi jest największe zapotrzebowanie w Niemczech? Co możesz zaoferować innym? Jak silna konkurencja działa w branży? Tych kilka prostych pytań ułatwi podjęcie decyzji dotyczącej profilu firmy. Pamiętaj, że potrzeby klientów nie muszą być – i prawdopodobnie nie są – takie same jak w Polsce.
Zmiana perspektywy to jedno, ale nie wolno zapominać o aktualnej polityce gospodarczej i podatkowej. Zgłębianie zagadnień prawnych nie należy do najprzyjemniejszych, zwłaszcza jeśli barierę komunikacyjną stanowi język. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem np. Gewerbe (najczęściej jednoosobowa działalność gospodarcza), pomocne okaże się wsparcie merytoryczne. Porady można uzyskać m.in. w polskich biurach rachunkowych, które działają na terenie Niemiec.
Zakładanie firmy w Niemczech – krok po kroku
Na proces rejestrowania firmy w Niemczech składa się kilka istotnych elementów. Poszczególne etapy mogą nieznacznie różnić się od siebie, ale wskazane poniżej kroki przedstawiają uniwersalny przebieg zakładania biznesu. Sprawdź, jak zaplanować swoje działania!
Oto podstawowe kroki zakładania firmy:
- wybór formy prawnej – istnieje szereg możliwości, np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka jawna lub z ograniczoną odpowiedzialnością;
- określenie branży – w zależności od tego, w którym sektorze gospodarki chciałbyś działać, możesz zająć się usługami, przemysłem lub handlem. Pamiętaj, że nazwa firmy powinna korespondować z rodzajem oferowanych świadczeń/produktów.
- przygotowanie dokumentacji – w tym m.in. formularza zgłoszeniowego do ewidencji działalności, który trzeba dostarczyć do urzędu do spraw gospodarki oraz zaświadczeń dotyczących uprawnień do wykonywania zawodu;
- uzyskanie adresu firmy – jeśli nie mieszkasz na stałe w Niemczech i nie masz własnej siedziby, możesz skorzystać z usługi użyczenia meldunku, którą oferują biura rachunkowe;
- wnioskowanie o wpis do Rejestru Handlowego – nie dotyczy jednoosobowej działalności gospodarczej;
- opłacenie ubezpieczenia emerytalnego – w Niemczech nie jest obowiązkowe, dlatego wymaga wcześniejszego zgłoszenia.
Czy warto założyć jednoosobową działalność gospodarczą w Niemczech?
Nie wiesz, jaką formę działalności wybrać? Pamiętaj, że na własną rękę nie znajdziesz prostej odpowiedzi na to pytanie. Każda spółka ma swoje wady i zalety, w jednym przypadku się sprawdzi, a w drugim – niekoniecznie. Aktualnie wielu ludzi za korzystne rozwiązanie uważa Gewerbe, przede wszystkim ze względu na stosunkowo małą ilość formalności. Dla przykładu – decydując się na jednoosobową działalność gospodarczą w Niemczech, nie musisz starać się o wpisanie do Rejestru Handlowego. Brak konieczności składania wniosku do sądu skraca i przyspiesza całą procedurę zakładania firmy. Wszystkie sprawy powinny być jednak rozpatrywane indywidualnie, dlatego warto zainwestować w biuro rachunkowe, które pomoże wybrać Ci najkorzystniejsze rozwiązanie.
Wpisy promowane
- Automatyczne ustawianie cen w sklepie i na portalach sprzedażowychJeżeli sprzedajesz w sieci a asortyment wystawiasz na wielu kanałach równocześnie, koniecznie przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak zminimalizować ...
- Sprawdź profesjonalny system do zarządzania energią w firmieEfektywne zarządzanie energią elektryczną w firmie ma ogromne znaczenie. Pozwala na obniżenie kosztów oraz wpływa pozytywnie na zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa ...
Wydarzenia
Weź nasz patronat!
31.12.2023
Najnowsze wpisy
- Shoper: skorygowany zysk EBITDA ponownie z rekordowym wzrostemShoper, platforma e-commerce do prowadzenia sklepów internetowych, opublikował rekordowe wyniki za II kwartał i I półrocze 2023 roku. Firma odnotowała ...
- Szymon Marciniak został ambasadorem Mennicy SkarbowejSzymon Marciniak – został ambasadorem Mennicy Skarbowej, firmy w Polsce sprzedającej złoto inwestycyjne oraz inne metale szlachetne, spółki notowanej na ...
- Darmowe dostawy od IdoSell i ORLEN PaczkiORLEN Paczka dołącza do Smile – usługi od IdoSell, dzięki której sklepy internetowe mogą oferować swoim klientom darmową dostawę do ...
- Big Cheese Studio zapowiada dodatek Sushi do pierwszej części Cooking SimulatoraBig Cheese Studio kontynuuje prace nad drugą częścią kulinarnego hitu Cooking Simulator o nazwie Cooking Simulator 2: Better Together, w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.