Jak założyć start-up bez środków własnych?

Opublikowano: 22 grudnia 2015. Kategoria: Wpis Promowany.

Zanim zdecydujesz, że zakładasz start up warto wiedzieć, czym jest star up oraz jak go uruchomić nie dysponując kapitałem początkowym. Moda na star up’y rozwija się od kilku lat, również na polskim rynku przybywa inicjatyw start up’owych. Ta nowoczesna forma raczkującego biznesu a raczej kiełkującego pomysłu na biznes ma za zadanie ożywić gospodarkę w kryzysie i skłonić jak najwięcej osób do założenia własnej działalności gospodarczej, na własny rachunek. Aby założyć własny startup wcale nie trzeba mieć gotówki, środków na początek. Samo uruchomienie start up’u nie wymaga funduszy, bez względu an to czego dane przedsięwzięcie dotyczy, czy jest to pomysł z branży IT czy jakiejkolwiek innej.

start-up8

Często bywa tak, że sam pomysł przesłania nam racjonalne przesłanki go przekreślające lub uniemożliwia obiektywną ocenę szans na powodzenie na rynku. Oczywiście nawet najbardziej szalone pomysły mogą się udać, jednak prawdopodobieństwo tychże jest znikome. Bywa, iż jesteśmy tak podnieceni obmyśleniem biznesu, ze trudno jest nam dostrzec oczywiste jego zagrożenia i minusy, dlatego też faza poszukiwań, szlifowania projektu, jego dopracowywania jest konieczna. Tym samym etap ten nie wymaga wkładu kapitału. Dzięki zerowym inwestycjom w rozpoznanie rynku, oczekiwań odbiorców możemy poszerzyć swoja wiedzę, nabyć szereg umiejętności i doświadczeń nie tracąc ani grosza. Oczywiście nie tracąc w przypadku gdy jednak nasz pomysł okaże się chybiony. Jeżeli nasze przedsięwzięcie się powiedzie również zyskamy, oszczędzając na inwestycji. To także pewnego rodzaju test motywacji i determinacji do realizacji projektu. Jeśli nie wystarczy nam zapału ani odwagi do przeprowadzenia gruntownego testu na rynku to znak, iż nie jesteśmy gotowi na własną działalność. Nic nie przychodzi łatwo, nawet najlepsze pomysły wymagały dostosowania do potrzeb odbiorców.

Poza testem wytrwałości i cierpliwości czas poświęcony na komunikację i zebranie danych z rynku wraz z ich analizą to czas testu na kreatywność i elastyczność wobec swojego pomysłu. Aby pomysł ewoluował na tym etapie nie są potrzebne nakłady finansowe. Kiedy już nasz pomysł przemyślany zostanie na nowo, a nawet wielokrotnie przetestowany wówczas nastaje czas na poszukiwania sponsorów. Bardzo często jest to etap przejrzysty, kiedy pomysł staje się rentowny, niemalże pewny sukcesu bądź wymaga ryzyka z uwagi na dynamikę rynku i zbyt duża ilość czynników niezależnych. W tym pierwszym przypadku inwestorzy sami nas znajdują. Dzięki wielu badaniom i pilotażowym testom produktu start up jest już na rynku znany a i często rozpoznawalny, poszukiwany. Do jego rozwoju potrzeba jedynie kapitału. Co roku odbywa się szereg konkursów dla startupów. Ty także możesz wystartować do aniołów biznesu o pomoc.

Na polskim rynku funkcjonuje co najmniej kilka organizacji tego typu –  Lewiatan Business Angels, Sieć Aniołów Biznesu Amber czy Ponadregionalna Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja. Poza prywatnymi inwestorami, fundacjami utworzonymi w celu wsparcia przedsiebiorcozości funkcjonują również środki unijne na innowacyjne biznesy. Do takich funduszy należy między innymi JEREMIE utworzony przez Komisję Europejską i Europejski Fundusz Inwestycyjny oraz Europejski Bank Inwestycyjny. Również środki rządowe mogą być przydatne. Wśród ofert funkcjonujących od kilku lat wymienić należy dotacje z Powiatowych Urzędów Pracy na rozpoczęcie włąsenej działalności. Środki pozyskane z funduszy wsparcia zwykle mają charakter pożyczki niskooprocentowanej bezzwrotnej w przypadku powodzenia projektu. Zasady wydatkowania środków bywają rózne, warto więc dokłądnie sparwdzić regulamin finansowania. Nieco na innej zasadzie funkcjonują Inkubatory Bieznesu popularne na uczelniach wyższych jak i przy specjalnych strefach ekonomicznych. W tych ostatnich zyskasz dstęp do wiedzy, lokalu, oporgramowania itp.  To szeroka gama możliwości, jakie stoją przed przyszłym przedsiebiorcą. Alternatywą dla pozyskania fundatora, sponsora są pożyczki i kredyty dla firm, jednak jest to ostateczność biorąc pod uwagę wiele możliwości typu finance venture. Na polskim rynku popularną formą poszukiwań inwestorów jest crowdfounding jak polakpotrafi.pl czy inne tego rodzaju portale. W przypadku start up’ów znacznie częściej udaje się pozyskać inwestora dla przedsięwziecia poprzez promocję projektu w portalach crowdfoundingu, nie zaś poprzez same społecznościowe zbiórki pieniędzy. Pośrednim rozwiązaniem pomiędzy crowdfundingiem a sponsoringiem jest oferowanie udziałów w zyskach, udziałów w firmie w zamian za wsparcie projektu. Do takich platform należy crowdangels.pl oraz ideowi.pl.

Nie mając własnego kapitału na rozpoczęcie realizacji pomysłu na biznes warto mieć na uwadze, iż rzadko znajdziemy inwestora, który nie będzie chciał nic w zamian. Coraz częściej można skorzystać również online z know how wielu organizacji, inkubatorów przedsiębiorczości, izb handlowych i stowarzyszeń, instytutów rozwoju gospodarki w zamian za udział w przyszłych, ewentualnych zyskach firmy, produktu. Wsparcie oferowane przez doświadczonych przedsiębiorców, biznesmenów ma różnoraki charakter począwszy od wiedzy czysto organizacyjnej, dotyczącej ekonomii, finansów przez marketing aż po wiedzę specjalistyczną w danej dziedzinie. Nawet jeśli nie otrzymujemy konkretnych sum środków finansowych to pomoc tego typu również podlega wycenie. Przykładowo potrzebując szkolenia, wiedzy z zakresu zarządzania zespołem pracowników możemy tę wiedzę pozyskać bezpłatnie odbywając staż w firmie sponsorskiej asystując managerowi ds. zasobów ludzkich. Warto pamiętać iż nauka w praktyce ma o wiele większą wartość niżeli nauka teorii z podręcznika czy to we własnym zakresie, czy tez na studiach kierunkowych – podaje start-up http://preply.com (przykładowa oferta nauki fizyki we Wrocławiu – jako przykład już dobrze spersonalizowanej i dostosowanej do rynku lokalnego oferty produktu).

Tworząc startup bez środków finansowych nie jest powiedziane, iż ich potrzebujemy. Z uwagi na popularność start upów w sieci większość z nich jest zupełnie bezkosztowa. Jedynym kosztem i inwestycją jest nasz pomysł i nasz czas, praca włożona w wytworzenie produktu wirtualnego jak aplikacja mobilna, portal www, blog, usługa itd. W przypadku tego typ aktywności zawsze jest warto próbować, obserwować na ile oferta przyjmie się na rynku, w jakim kierunku zacznie ewaluować. Wówczas niczego nie tracimy a mamy szansę na sukces, zaistnieć, a nuż się uda. Dostrzegając zachowania rynku i odbiorców którym dedykowany jest start up możemy zrezygnować i zarzucić pomysł, bądź spróbować go zmienić na tyle, by odnaleźć się na rynku. Warto pamiętać, iż początkowo co do zasady start up nie musi być dochodowy. Zysku są wtórną cechą przedsięwzięcia biznesowego. Grunt to nie ponosić strat i to od samego początku. Na pewnych etapach ewolucji dopuszczalne są starty, jednak modelowy start up to sytuacja w której dochody zerują się z wydatkami. Jeżeli udaje się nam zarabiać na projekcie już na samym początku powinniśmy uważać, by nie zachłysnąć się przedwczesnym sukcesem. Przedsięwzięcia o nieugruntowanej pozycji tak samo jak szybko wspinają się na szczyt, równie szybko upadają. W związku z  tym zyski winny być przekazane na rzecz ewolucji i rozwoju, dostosowywania i ulepszania produktu. Nikt i nigdy nie był w stanie stworzyć produktu, usługi idealnej nie mogącej być ulepszoną.

Wpisy PromowaneJak założyć start-up bez środków własnych?

Podziel się!

O autorze

Wpisy Promowane

Na e-biznes.pl nie znajdziesz agresywnych form reklamowych – staramy się dostarczać Czytelnikom przede wszystkim ciekawą treść w czytelnej formie. Dlatego też proponujemy promocję Waszej firmy w formie informacji. Wpisy promowane znajdują się w lewej części strony – w bardzo rozpoznawalnym miejscu. Obok wpisu może pojawić się również logo Twojej firmy. Szczegóły znajdują w dziale Oferta.