Jak zoptymalizować realizację zamówień e-commerce?

Logistyka e-commerce zajmuje się głównie realizacją małych przesyłek dla klientów indywidualnych. W porównaniu z logistyką tradycyjną jest dziedziną, której zapotrzebowania na usługi nie da się przewidzieć. E-commerce rządzi się często swoimi prawami, dlatego ważne jest odpowiednie prognozowanie przyszłości, które bezpośrednio przełoży się na sprzedaż i logistyczne usprawnienie dostaw

Jak zoptymalizować realizację zamówień e-commerce? 1

Klient jest zawsze najważniejszy

Klient ma otrzymać produkt jak najwyższej jakości. Ma to swój cel, a mianowicie umacnianie pozycji i wizerunku firmy na rynku. Postawienie klienta na pierwszym miejscu wymaga spełnienia kilku wymagań. Sprawny kontakt z klientem daje mu komfort psychiczny i zbuduje naszą obustronną relację. Szybko zrealizowane zamówienie da mu poczucie, że jest on ważny, że interesujemy się nim od samego początku, aż do dostarczenia przesyłki – a nawet dłużej. Automatyczny mail z krótką wiadomością wysłany kilka dni po realizacji zamówienia na pewno pozostanie na długo w pamięci klienta.

Pamiętaj także, że klient musi być na bieżąco informowany o zmianach statusu zamówienia. Wystarczy odpowiednie oprogramowanie informatyczne, które będzie wysyłać do niego komunikaty o zakończeniu i rozpoczęciu jego poszczególnych etapów. Trzeba pamiętać, że jeden błąd w produkcji usługi, a potencjalne niezadowolenie klienta pociągnie za sobą wybory kolejnych klientów.

Przygotowanie i kompletowanie zamówień e-commerce

Kompletowanie zamówień jest skomplikowanym procesem. To ostatni element łańcucha dostaw, który wymaga dużej ilości zasobów. Wdrożenie na tym etapie odpowiednich procesów może przynieść ogromną oszczędność czasu. Warto zadbać o odpowiednie oznaczenia regałów magazynowych, jak i samych produktów. Zdecydowanie przyśpieszy to pracę nad realizacją zamówień.

Zarządzanie zapasami w magazynie

Wiarygodność i precyzja obecnego stanu zapasów w magazynie jest kluczem do sprawnego funkcjonowanie logistyki e-commerce. Dane w tej dziedzinie są sposobem na sukces. Im więcej zamówień, tym rola informacji o dostępnych produktach w magazynie ma większe znaczenie.

Odpowiednie systemy kontroli procesów magazynowych pozwalają na monitorowanie danych o zapasach magazynowych. Sprawne zarządzanie logistyką magazynu jest równoważne ze sprawną realizacją zamówień.

Logistyka odzysku

Logistyką odzysku są przede wszystkim zwroty produktów w celu ich naprawy, recyklingu lub utylizacji. Oddawane przez klientów produkty wymagają dodatkowej powierzchni magazynowej. Takie artykuły nie mogą leżeć w magazynie i zbierać kurz. Każdy z nich wymaga sprawdzenia jego stanu i przyczyny jego zwrotu. Dopiero następnie firma może zdecydować co z takim produktem zrobić. Taki produkt może zostać naprawiony lub zostać oddany do recyklingu.

Ostatni etap produkcji

Doręczanie zamówień klientom to ostanie wyzwanie Twojego biznesu. Logistyka e-commerce obsługując klientów indywidualnych staje przed problemem dużego ruchu samochodowego w aglomeracjach miejskich. Dostarczanie przesyłek bezpośrednio przez kuriera wymaga dobrze logistycznie zaplanowanej trasy, gdzie zmienia się ona z dnia na dzień.

W dobie dzisiejszej technologii i rozwiązań, klienci mają możliwość skorzystania z doręczania zamówień do punktów odbioru przesyłek, przez co istnieje większa szansa na dostarczenie zamówienia i jednocześnie zmniejsza się ryzyko awizacji lub powrotu paczki do magazynu.

Przedsiębiorcy nie muszą się jednak trudzić planowaniem odpowiedniej trasy dostaw. W większości przypadków, paczka po oddaniu w ręce kuriera ma już zaplanowaną trasę i trafi do miejsca docelowego w ciągu 24h od nadania.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top