Logistyka e-commerce zajmuje się głównie realizacją małych przesyłek dla klientów indywidualnych. W porównaniu z logistyką tradycyjną jest dziedziną, której zapotrzebowania na usługi nie da się przewidzieć. E-commerce rządzi się często swoimi prawami, dlatego ważne jest odpowiednie prognozowanie przyszłości, które bezpośrednio przełoży się na sprzedaż i logistyczne usprawnienie dostaw

Klient jest zawsze najważniejszy
Klient ma otrzymać produkt jak najwyższej jakości. Ma to swój cel, a mianowicie umacnianie pozycji i wizerunku firmy na rynku. Postawienie klienta na pierwszym miejscu wymaga spełnienia kilku wymagań. Sprawny kontakt z klientem daje mu komfort psychiczny i zbuduje naszą obustronną relację. Szybko zrealizowane zamówienie da mu poczucie, że jest on ważny, że interesujemy się nim od samego początku, aż do dostarczenia przesyłki – a nawet dłużej. Automatyczny mail z krótką wiadomością wysłany kilka dni po realizacji zamówienia na pewno pozostanie na długo w pamięci klienta.
Pamiętaj także, że klient musi być na bieżąco informowany o zmianach statusu zamówienia. Wystarczy odpowiednie oprogramowanie informatyczne, które będzie wysyłać do niego komunikaty o zakończeniu i rozpoczęciu jego poszczególnych etapów. Trzeba pamiętać, że jeden błąd w produkcji usługi, a potencjalne niezadowolenie klienta pociągnie za sobą wybory kolejnych klientów.
Przygotowanie i kompletowanie zamówień e-commerce
Kompletowanie zamówień jest skomplikowanym procesem. To ostatni element łańcucha dostaw, który wymaga dużej ilości zasobów. Wdrożenie na tym etapie odpowiednich procesów może przynieść ogromną oszczędność czasu. Warto zadbać o odpowiednie oznaczenia regałów magazynowych, jak i samych produktów. Zdecydowanie przyśpieszy to pracę nad realizacją zamówień.
Zarządzanie zapasami w magazynie
Wiarygodność i precyzja obecnego stanu zapasów w magazynie jest kluczem do sprawnego funkcjonowanie logistyki e-commerce. Dane w tej dziedzinie są sposobem na sukces. Im więcej zamówień, tym rola informacji o dostępnych produktach w magazynie ma większe znaczenie.
Odpowiednie systemy kontroli procesów magazynowych pozwalają na monitorowanie danych o zapasach magazynowych. Sprawne zarządzanie logistyką magazynu jest równoważne ze sprawną realizacją zamówień.
Logistyka odzysku
Logistyką odzysku są przede wszystkim zwroty produktów w celu ich naprawy, recyklingu lub utylizacji. Oddawane przez klientów produkty wymagają dodatkowej powierzchni magazynowej. Takie artykuły nie mogą leżeć w magazynie i zbierać kurz. Każdy z nich wymaga sprawdzenia jego stanu i przyczyny jego zwrotu. Dopiero następnie firma może zdecydować co z takim produktem zrobić. Taki produkt może zostać naprawiony lub zostać oddany do recyklingu.
Ostatni etap produkcji
Doręczanie zamówień klientom to ostanie wyzwanie Twojego biznesu. Logistyka e-commerce obsługując klientów indywidualnych staje przed problemem dużego ruchu samochodowego w aglomeracjach miejskich. Dostarczanie przesyłek bezpośrednio przez kuriera wymaga dobrze logistycznie zaplanowanej trasy, gdzie zmienia się ona z dnia na dzień.
W dobie dzisiejszej technologii i rozwiązań, klienci mają możliwość skorzystania z doręczania zamówień do punktów odbioru przesyłek, przez co istnieje większa szansa na dostarczenie zamówienia i jednocześnie zmniejsza się ryzyko awizacji lub powrotu paczki do magazynu.
Przedsiębiorcy nie muszą się jednak trudzić planowaniem odpowiedniej trasy dostaw. W większości przypadków, paczka po oddaniu w ręce kuriera ma już zaplanowaną trasę i trafi do miejsca docelowego w ciągu 24h od nadania.
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- BIODERMA wybiera Salestube do obsługi digital media dla czterech linii produktówNależąca do firmy NAOS marka BIODERMA wybrała należącą do Group One spółkę MarTech i e-commerce connected Salestube do obsługi w ...
- Tylko 25% lokalnych firm ma stronę internetową, a 68% Polaków szuka opiniiTylko 25% firm działających lokalnie posiada stronę internetową, podczas gdy ponad 68% Polaków szuka w sieci opinii o tych przedsiębiorstwach ...
- 45% Polaków wybiera zakupy stacjonarne z obawy o swoje daneKwestie związane z ochroną prywatności mają istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między ...
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...