Jakie są dobre praktyki w korzystaniu z tagów UTM?

Pojęcie tagów UTM to absolutna podstawa w marketingu internetowym, dlatego warto wiedzieć, jak z nich korzystać, żeby osiągnąć możliwie jak najlepsze wyniki.

Jakie są dobre praktyki w korzystaniu z tagów UTM? 1

Czym są tagi UTM?

Tagi UTM to pięć parametrów, przy pomocy których można otagować link. Używa się ich przede wszystkim do śledzenia, skąd pochodzi ruch zarejestrowany na Twojej stronie www. Poza tym, tagi UTM bardzo dobrze nadają się do oceniania skuteczności podejmowanych przez Ciebie kampanii marketingowych. Dzięki tagom możesz sprawdzić, jakie efekty przyniosły konkretne działania i na tej podstawie podejmować w przyszłości lepsze decyzje promocyjne. Jest to szczególnie istotne w przypadku kampanii, które generują konkretne koszty. Wiedząc jakie dają rezultaty możesz szybko ocenić ich finansową opłacalność.

Otagowany link składa się z podstawowego adresu strony internetowej oraz dodanych na końcu tagów UTM. Z tego powodu URL-e z tagami mogą być stosunkowo długie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby używać ich skróconych, bardziej przyjaznych dla użytkowników wersji. Pamiętaj, że korzystając z tagów UTM nie musisz wybierać wszystkich pięciu. Dopasowujesz je do własnych potrzeb oraz danych, które zamierzasz w ten sposób uzyskać.

Tagi UTM to:

  • Nazwa kampanii (utm_campaign),
  • Źródło kampanii (utm_source),
  • Medium kampanii (utm_medium),
  • Hasło kampanii (utm term),
  • Treść kampanii (utm_content).

Jak już wspomnieliśmy wyżej, nie ma potrzeby używania wszystkich pięciu tagów, ale decydując się na otagowanie linków, warto posługiwać się przynajmniej pierwszymi trzema, dzięki czemu wprowadzisz porządek do pozyskiwanych danych.

Jak korzystać z tagów UTM?

W praktyce tagi UTM możesz dodawać ręcznie (z tej opcji warto skorzystać, jeżeli prowadzisz niewiele kampanii) lub za pośrednictwem narzędzia, którym jest UTM Generator. Jak korzystać z tagów UTM, żeby możliwie najlepiej wykorzystać ich możliwości?

  • Uważaj na treści, które w nich umieszczasz. Nie zapominaj o tym, że parametry UTM są widoczne w pasku adresu przeglądarki internetowego, a co za tym idzie – użytkownik może je zauważyć. W związku z tym używanie śmiesznych, obraźliwych lub dziwnych określeń nie jest mile widziane ze względu na Twój wizerunek.
  • Skracaj linki. Długie adresy nie tylko źle wyglądają, ale przez użytkowników mogą być niepotrzebnie odebrane jako „podejrzane”. Skrócone linki zazwyczaj możesz bez problemu wygenerować w UTM Builderach, uzyskując w ten sposób URL-, które są milsze dla oka.
  • Używaj tagów UTM w ten sam sposób. Wszystkie osoby w Twojej firmie, które się nimi posługują, powinny używać takich samych znaczników. To bardzo ważne, dlatego najprościej będzie stworzyć instrukcję posługiwania się tagami UTM, do której dostęp będzie miał każdy zainteresowany nimi pracownik. Kluczową kwestią jest sposób, w jaki zapisujesz parametry. Ważna jest wielkość znaków i używane znaczniki. W praktyce oznacza to, że zapisy Google-Ads, google_ads itp., będą dla narzędzia analitycznych innymi źródłami, z których pochodzi ruch na stronie www. Nie może być więc mowy o naprzemiennym stosowaniu małych i dużych liter w przypadku dodawania tych samych tagów UTM.
  • Nie korzystaj z polskich znaków i znaków specjalnych. W ich przypadku jest bardzo duże ryzyko, że podczas tagowania zrobisz błąd i użyjesz innego znaku niż zamierzałaś(eś).

W praktyce stosowanie tagów UTM jest bardzo proste, zwłaszcza jeżeli korzystasz z UTM Buildera, który udostępnia na przykład platforma Landingi. Tagi UTM zdecydowanie przydadzą Ci się do oceniania skuteczności kampanii marketingowych, dlatego warto je wdrożyć we własnej firmie.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top