Kary za manipulacje przy tachografie cyfrowym – z jakimi konsekwencjami trzeba się liczyć?

Dziś niemal wszystkie pojazdy objęte obowiązkiem rejestrowania czasu pracy wyposażone są w nowoczesne tachografy cyfrowe. Pełnią one funkcję prędkościomierza i zegara, rejestrują także drogę pokonaną przez pojazd. Pozwalają oznaczyć kierowcy czynności, jakie wykonywał – pracę, odpoczynek, dyżur. Celem wprowadzenia takich urządzeń jest unormowanie pracy kierowców i ich ochrona przed zmuszaniem do pracy w nielimitowanych godzinach oraz zapewnienie, że przepisy prawa są przestrzegane.

Kary za manipulacje przy tachografie cyfrowym – z jakimi konsekwencjami trzeba się liczyć? 1

Oczywiste jest, że w związku z rozwojem technologii pojawiły się także urządzenia, które zakłócają pomiar i zapis tachografu. Niektóre firmy zajmują się także modyfikacją danych zapisanych w pamięci urządzenia. Wszystkie tego typu praktyki są nielegalne.

Co grozi za manipulację tachografem?

W kwietniu 2019 r. weszły w życie znowelizowane przepisy kodeksu karnego. Zgodnie z art. 306a zmiana wskazań drogomierza lub ingerencja w zapis przez niego dokonywany podlega karze pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat. Co ważne, tej samej sankcji podlega osoba, która zleca stosowne modyfikacje. Karę poniesie zatem zarówno kierowca, który użył np. magnesu do zmiany parametrów tachografu, jak i pracodawca, który zlecił modyfikację danych dotyczących pojazdów floty.

Warto wskazać, że drogomierz stanowi element tachografu i jego wskazania powinny pokrywać się z danymi wskazanymi przez drogomierz zamontowany w pojeździe. W ustawie o transporcie drogowym wskazano z kolei, że jeżeli czyn wypełnia znamiona przestępstwa lub wykroczenia, do sprawcy będącego osobą fizyczną stosuje się wyłącznie przepisy o odpowiedzialności administracyjnej, co teoretycznie pozwalałoby na uniknięcie odpowiedzialności karnej. Problem w tym, że czyn opisany w ustawie administracyjnej nie wyczerpuje znamion czynu opisanego w ustawie karnej, bo przewiduje sankcję wyłącznie za… podłączenie urządzenia modyfikującego zapis. Nie ma w nim nawet słowa o wpływie urządzenia na zapis danych przez tachograf cyfrowy.

Warto mieć także w pamięci, że tachograf w pojeździe danego typu jest dopasowany do jego parametrów charakterystycznych. Jeśli diametralnie zmienimy np. ogumienie lub zastosujemy chip zwiększający moc silnika, wpłynie to na pomiar tachografu, a jeżeli przekroczy jego błąd graniczny (wynoszący zaledwie 1-3%), może to zostać poczytane za próbę modyfikacji odczytu urządzenia.

Prawidłowe rozliczanie czasu pracy może być łatwiejsze

Na rynku można spotkać różne aplikacje, które wspomagają pracę firm logistycznych, spedycyjnych i transportowych, oferując obsługę tachografu cyfrowego. Jednym z najlepszych dostępnych rozwiązań jest oprogramowanie WEBFLEET Tachograph Manager. Aplikacja w pełni automatyzuje proces pobierania, analizy i archiwizacji pobieranych z urządzeń danych. Dodatkowo, pobieranie danych może odbywać się zdalnie, co znacznie przyspiesza pracę firm – nie ma potrzeby powrotu do jednostki centralnej, żeby sczytać dane z tachografu. Informacje pobrane z rejestratora podlegają analizie. Aplikacja na bieżąco weryfikuje zgodność danych z przepisami prawa, w tym przepisami unijnymi (zwłaszcza z rozporządzeniem WE Nr 561/2006 o czasie pracy kierowców). Oprogramowanie raz dziennie pobiera informacje z karty każdego kierowcy, dlatego zawsze mamy pewność, że pracujemy na aktualnych danych.

Tachograf został wprowadzony w celu zabezpieczenia pracy kierowców, a przez to – bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Nie zmienia to jednak faktu, że poprawne wypełnienie przepisów prawa związanych z tachografem może być kłopotliwe. Aby znacznie je ułatwić, warto skorzystać z innowacyjnych rozwiązań, tj. WEBFLEET Tachograph Manager.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top