Kayak debiutuje w Polsce

Opublikowano: 12 września 2012. Kategoria: Rynek. Tagi:

Na polskim rynku debiutuje Kayak – wyszukiwarka turystyczna, dzięki której można porównać oferty i ceny biletów lotniczych, hoteli oraz innych produktów i usług turystycznych. Cel serwisu: „przekonać Polaków, że wyszukiwanie najtańszych biletów i ofert to nie wiedza tajemna, ale prosta czynność wymagająca jednego kliknięcia”. Podczas dzisiejszego (12 września) spotkania prasowego zaprezentowano projekt oraz przedstawiono plany plany rozwoju w naszym kraju.

Kayak powstał w 2004 r. w USA. Założyciele – Steven Hafner i Paul English – podsumowują swój pomysł jednym zdaniem: „Chcieliśmy stworzyć serwis, który będzie przeszukiwał wszystkie inne strony turystyczne”. Użytkownik Kayak wpisuje daty i miejsca, a serwis przeszukuje dla niego jednocześnie strony linii lotniczych i hoteli oraz pośredników, którzy oferują bilety, noclegi i inne usługi. Po wyszukaniu oferty, użytkownik sam decyduje, gdzie dokona rezerwacji, przechodząc bezpośrednio do strony linii lotniczej, hotelu, wypożyczalni samochodów czy agenta online.

Kayak loty

Kayak planer

Kayak hotele

Kayak explore

W polskiej wersji serwisu Kayak zostały już zintegrowane strony ponad 80 linii lotniczych, a także najpopularniejszych agentów online, takich jak Tripsta.pl, Airtickets24.com, Aero.pl czy Opodo.pl. Polscy użytkownicy Kayak mają do dyspozycji także bazę ofert hotelowych, łączącą w sobie oferty wyszukiwarek takich jak Booking.com
czy HRS.

W większości przypadków użytkownik ma możliwość dokonywania rezerwacji po polsku. Priorytetem jest dla nas udostępnianie ofert partnerów umożliwiających dokonanie rezerwacji w lokalnym języku. Natomiast każdy użytkownik Kayak ma dostęp do pełnej oferty dostawców z całego świata – wystarczy zmienić lokalizację w ustawieniach wyszukiwania, na przykład na USA, aby wyszukiwać oferty lokalnych linii lotniczych czy sieci hotelowych – powiedziała Ewa Orlewska, country manager Kayak w Polsce.

Wejście do Polski Christian Saller, dyrektor zarządzający Kayak na Europę, tłumaczy perspektywami naszego rynku. Nasz kraj ma najwyższy wskaźnik rozwoju e-commerce (23 proc. przy średniej europejskiej 16,1 proc.). Polacy są w sieci i lubią zakupy online – dodał Saller.

Christian Saller kayak.com

Christian Saller, dyrektor zarządzający Kayak na Europę

Serwis Kayak ma lokalne wersje językowe łącznie w osiemnastu krajach, między innymi w Niemczech, Austrii, Danii, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W 2012 roku, oprócz wersji polskiej powstały także lokalne odsłony w Portugalii, Rosji i Brazylii.

Kayak oferuje nie tylko porównanie cen produktów i usług turystycznych, ale także narzędzia służące do planowania i organizacji podróży. Porównywarka nie tylko zapamiętuje ustawienia wyszukiwania oraz poprzednie rezerwacje użytkownika, lecz także wysyła alerty cenowe dotyczące cen biletów na połączenia, którymi jest on zainteresowany. Jedną z najbardziej popularnych funkcji jest My Trips, agregująca w jednym miejscu informacje o przelotach, hotelach, wynajmie samochodów, a nawet restauracjach. My Trips łączy te dane w jeden plan podróży, łatwy do wydrukowania i zintegrowania z elektronicznym kalendarzem, również poprzez smartfony. Dla wielbicieli spontanicznych wyjazdów Kayak oferuje narzędzie Explore, dzięki któremu po określeniu dostępnego budżetu oraz ram czasowych podróży, użytkownik otrzymuje interaktywną mapę z cenami biletów do wybranych miejsc na świecie.

Istotną częścią oferty Kayak są darmowe aplikacje mobilne dostępne na iPhone’a, iPada oraz na smartfony z systemem Android, a także na Windows Phone oraz Kindle. Od wprowadzenia aplikacji w 2009 roku, Kayak odnotował ponad 18 mln pobrań.

Firma zatrudnia około 200 pracowników w 18 krajach i posiada pięć biur lokalnych, w tym trzy w Europie (w Londynie, Monachium i Zurychu). 20 lipca Kayak wszedł na amerykańską giełdę.

Przychody firmy w drugim kwartale 2012 roku uplasowały się na poziomie 76,9 mln dolarów (36-proc. wzrost rok do roku), a dochód netto wyniósł 7,3 miliona USD (93-proc. wzrost rok do roku). W tym czasie Kayak obsłużył 304 mln zapytań użytkowników (wzrost o 33 proc.), podczas gdy przez cały 2011 rok odnotowano łącznie 900 mln wyszukiwań. Aplikacje mobilne Kayak pobrano w zeszłym roku siedem mln razy.

Kayak generuje zyski, przekierowując użytkowników na strony partnerów – dostawców ofert, a także poprzez kilka różnych opcji reklamowych dostępnych na stronie. Korzystanie z Kayak jest bezpłatne dla użytkowników.

za: Dziennik Turystyczny

Dawid ZarazińskiKayak debiutuje w Polsce

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.