Misja firmy określa cel jej istnienia, wizja natomiast kierunek rozwoju. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa przyczynia się w znacznym stopniu do budowania dobrego wizerunku firmy. Wartości wyznaczone poprzez komunikację mają niezwykle istotne znaczenie, ponieważ nakreślają sposoby realizacji zarówno misji jak i wizji.
Zadaniem komunikacji wewnętrznej jest budowanie zrozumienia dla celu istnienia firmy i pracy każdego zatrudnionego. Spójna komunikacja w organizacji wskazuje, w jaki sposób jednostka może przysłużyć się dla organizacji oraz jakie postawy i zachowania sprawią, że będzie to łatwiejsze i przede wszystkim możliwe do wykonania. Wartości w postaci niesprecyzowanych haseł głoszonych przez firmy pracownikom nie mają większego sensu.
Wartości powinny wyznaczać standardy, dawać poczucie bezpieczeństwa i swego rodzaju możliwość przewidywania sytuacji. Coraz częściej mówi się o budowaniu świadomości i jej znaczącej roli w funkcjonowaniu firmy. Istotne jest, aby wizerunek deklarowany był spójny z tym co jest przez firmę praktykowane. Wraz z wizerunkiem dbamy również o stosunek samych pracowników do wykonywanej przez nich pracy i całej organizacji. Ważne aby komunikacja była otwarta, tak aby pracownicy chcieli z niej korzystać. Wartości firmowe wspierają założenia komunikacyjne między innymi poprzez określenie norm zachowań, a tym samym zapewniają bezpieczną i przyjazną atmosferę w pracy.
Standardy powinny wynikać z jasno określonych celów biznesowych, doświadczeń pracowników oraz know-how organizacji. Przyjęte procedury i standardy pozwalają nam utrzymywać określoną jakość produktów lub usług. Ta sama zasada obowiązuje wśród standardów komunikacyjnych, czyli dzielenia się wiedzą i informacjami, czy pomysłami. Biznes opiera się na powiązanych ze sobą procesach, zależnościach i współdziałaniu. Komunikacja wewnętrzna powinna uświadamiać te powiązania, zwracać pracownikom uwagę na to, że ich jakość pracy przekłada się na jakość pracy całej organizacji.
W procesie komunikowania się niezwykle istotną funkcję pełni wspomniane już know-how, czyli w zamyśle dzielenie się najlepszymi praktykami, doświadczeniem, oraz udostępnianiem wyników naszych działań. We współczesnych przedsiębiorstwach brakuje kanału komunikacji w firmie, który zapewniałby możliwość obiegu wiedzy przy użyciu takich narzędzi jak filmy, video–konferencje, szkolenia, prezentacje, czy dokumenty biurowe. Wartości zawarte w know-how powinniśmy traktować jako bufor bezpieczeństwa, dzięki któremu wykonując codziennie obowiązki, wiemy w jaki sposób je wykonywać, aby doprowadziły do oczekiwanego skutku. Nie powinny one jednak mówić nam co mamy robić, a jedynie w jaki sposób powinniśmy realizować nasze pomysły by osiągnąć zamierzony efekt/cel.
Należy pamiętać, że największy wpływ na reputację firmy mają jej pracownicy. Jeżeli chcemy prowadzić sukcesywną relację z otoczeniem, musimy najpierw zadbać o właściwy i szybki przepływ informacji wewnątrz firmy. Istotą komunikacji jest rozmowa z pracownikami, kontakt bezpośredni z nimi, szybkie i sprawne odpowiadanie na pytania, informowanie o ważnych projektach lub zmianach przed ich wdrożeniem.
Aby komunikacja wewnątrz firmy była efektywna, należy sprawnie zarządzać jej know-how. Know-how nie istnieje bez ludzi, produktów bądź usług, procesów i tożsamości. Bez lojalnych pracowników, jednego z kluczowych zasobów w przedsiębiorstwie, nie jesteśmy w stanie osiągnąć sukcesu na rynku. Produkty i usługi to swego rodzaju podstawa działalności każdego przedsiębiorstwa. Procesy mają za zadanie zapewnić optymalizację wykorzystania zasobów w przedsiębiorstwie i dobór odpowiednich narzędzi. I ostatni kluczowy element czyli tożsamość. Tożsamość jest unikalnym połączeniem wszystkich elementów i stanowi o wyjątkowości przedsiębiorstwa.
Większości z nas doskonale znane są systemy informatyczne ERP wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem między innymi poprzez gromadzenie danych oraz umożliwienie wykonywania operacji i realizacji określonych procesów. Tego typu wsparciem objęte bywają wszystkie lub część szczebli zarządzania, co ułatwia optymalizację wykorzystania zasobów przedsiębiorstwa oraz zachodzących w nim procesów.
Należy jednak zwrócić uwagę, że firmy i organizacje to żywe organizmy, w których to ludzie stanowią kluczowy element. Opracowany na podstawie zdobytego doświadczenia i dobrze zarządzany know-how determinuje pozycję rynkową firmy i przede wszystkim pozytywnie wpływa na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa. Koncentracja na człowieku, jego roli w zespole to największa wartość, jaką firma może zbudować. Nowoczesne narzędzia powinny umożliwiać firmom zarządzanie know-how w taki sposób, aby te najcenniejsze wartości stanowiły o przewadze konkurencyjnej przedsiębiorstwa.
Do najważniejszych składowych zaliczyć możemy: komunikację, zarządzanie zespołem, szkolenia, ale też kontrolę procesów czy obieg dokumentów. Rozwój pracowników poprzez podnoszenie ich kompetencji i umiejętności oraz możliwość magazynowania i przekazywania zdobytej wiedzy w obrębie całego przedsiębiorstwa – to kluczowe cechy umiejętnego zarządzania know-how. Firmy powinny również zwrócić uwagę na ryzyko związane z potencjalną utratą określonych informacji stanowiących wartość organizacji. Warto więc skorzystać z narzędzi, które pozwolą na budowanie wartości firmy, mając w swoim podstawowym założeniu koncentrację na człowieku i jego roli w zespole.
Lobosystem to kompleksowe rozwiązanie dla społeczności każdej firmy lub organizacji. Jedno zintegrowane narzędzie do komunikacji, pracy zdalnej, edukacji i budowania relacji w zespole pracowników. Posiada szerokie możliwości dostosowania do specyfiki każdej firmy. Wspomaga działanie każdej firmy skupiając wszystkich pracowników w jednym miejscu. Tutaj dochodzi do wymiany informacji, doświadczeń i planowania pracy na każdym etapie działania. Tutaj też zawsze można znaleźć potrzebne informacje i dokumenty oraz dzielić się nimi ze współpracownikami i klientami.
Doskonała firma opiera się na fachowej wiedzy, która jest kluczem do sukcesu, kluczem do przewagi nad konkurencją, kluczem do rozwoju i finansowego powodzenia przedsiębiorstwa!
Więcej możesz dowiedzieć się na: www.lobosystem.pl oraz www.grupalobo.pl – zapraszamy do kontaktu.
Wpisy promowane
- Zmiana strony firmowej – jak uniknąć pułapek i przeprowadzić migrację bezproblemowo?W dynamicznym świecie cyfrowym aktualizacja strony internetowej jest nieunikniona. Nowe technologie, zmieniające się trendy UX i wymagania użytkowników sprawiają, że ...
- Instrukcja technologiczna spawania (WPS). Co powinna zawierać?Instrukcja technologiczna spawania WPS (z ang. Welding Procedure Specification) to dokument, który zawiera informacje niezbędne do prawidłowego wykonania prac spawalniczych. ...
Zobacz ofertę Wpisów promowanych.
Wydarzenia
27.03.2025 Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025 Dlaczego Twój e-commerce nie radzi sobie w SEO? (online)
05.04.2025 XXVIII Konkurs KAROLE
09.05.2025 PM Showcase Day
20.05.2025 - 21.05.2025 E-Commerce Connect
30.06.2025 - 01.07.2025 Code Europe
Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!