Choć od Czarnego Czwartku, w którym frank szwajcarski znacznie umocnił się względem innych walut, w tym złotówki, minęło już ponad 6 lat, wielu kredytobiorców nadal boryka się z problemem kredytów udzielanych we frankach szwajcarskich. To właśnie 15 stycznia 2015 roku Szwajcarski Bank Narodowy ogłosił porzucenie polityki obrony minimalnego kursu wymiany euro na franka szwajcarskiego.
Od tego czasu za franka szwajcarskiego płacimy powyżej 4 zł. Choć zdarzały się w tym czasie okresowe spadki wartości tej waluty do około 3,60 zł, to miały one charakter krótkotrwały. Kredytobiorcy raczej nie mają co liczyć na przywrócenie kursu sprzed dekady, gdy za jednego franka płaciliśmy nie więcej niż 3 złote.

Czy istnieje wyjście z sytuacji?
Część kredytobiorców ma jednak możliwość wystąpienia z roszczeniami wobec banku – zwłaszcza Ci, którzy zawarli umowę kredytu denominowanego lub indeksowanego do franka szwajcarskiego. Orzeczenia sądów niejednokrotnie wskazywały, że kredyty te walutowymi są tylko z nazwy i kredytobiorca ma możliwość ich podważenia. Oczywiście idąc na wojnę z instytucjami finansowymi dobrze zasięgnąć porady adwokackiej.
Na szczęście na rynku funkcjonują kancelarie wyspecjalizowane w tego typu sprawach, które mogą się pochwalić wysoką skutecznością. Warto więc skonsultować się z prawnikiem, w celu uzyskania informacji, czy mamy szansę na odzyskanie choćby części pieniędzy, tym bardziej, że niektóre z kancelarii oferują bezpłatne konsultacje wstępne.
Porada prawna pomoże nam także rozwiać wszelkie wątpliwości. Warto pamiętać o tym, że podpisanie aneksu umożliwiającego spłatę we frankach nie powoduje utraty roszczeń podobnie, jak podpisanie przez klienta oświadczenia o świadomości ryzyka kursowego. Również osoby, które spłaciły kredyt wcześniej, mogą starać się o zwrot nadpłaconych rat.
Od czego zacząć?
Przed skonsultowaniem się z prawnikiem warto skompletować możliwie jak największą ilość dokumentów. Najważniejsza będzie umowa wraz z aneksami, regulamin, a także harmonogram i historia spłaty. Jeśli czegoś brakuje, nie szkodzi. Wysyłamy to co mamy, w każdej chwili Kancelaria może pozyskać brakujące dokumenty! Najważniejsza jest umowa. W ramach analizy tych dokumentów, prawnicy sprawdzają czy w umowie są zawarte klauzule abuzywne, czyli te określane jako niedozwolone.
Analizowany jest także sposób wypłaty kredytu oraz jego spłaty. Jeśli umowa kwalifikuje się do postępowania nasi prawnicy przygotowują nam wówczas analizę finansową kredytu – obliczana jest wartość nadpłaty oraz redukcji zobowiązania, a także bilans unieważnienia kredytu. Może się okazać, żę nasze realne zadłużenienie jest znacznie mniejsze niż nam się wydaje, albo że już je spłaciliśmy! To właśnie na tym etapie klient otrzymuje indywidualną ofertę współpracy.
Złożenie reklamacji i pozwu
Skoro już wiemy na czym stoimy oraz jakie stoją przed nami perspektywy, warto przyjrzeć się dalszym działaniom kancelarii, z którą nawiązaliśmy współpracę. Prawnicy w pierwszej kolejności składają oficjalną reklamację do banku. Zwykle jednak sprawa się na tym nie kończy i w następnej kolejności składany jest pozew sądowy. Co ważne, sprawy tego typu odbywają się w sądzie przypisanym do miejsca zamieszkania klienta, nie ma więc konieczności przejeżdżania dziesiątek kilometrów na rozprawę.
Od zebrania dokumentacji, poprzez analizy oraz reklamację, do czasu złożenia pozwu upłynie około 1,5 miesiąca. Postępowanie w sądzie trwa zwykle ponad rok. Do tego musimy doliczyć jeszcze czas na rozliczenie się z bankiem. Na szczęście po nawiązaniu współpracy z kancelarią, to ona się zajmuje prowadzeniem całej sprawy. Nam pozostaje cierpliwie czekać na odzyskanie pieniędzy i zdjęcie z siebie jarzma “frankowicza”.
Partner merytoryczny wpisu: kkpr.pl
Chcesz dotrzeć do przedsiębiorców i ekspertów e-commerce?
Wykorzystaj nasze 25-letnie doświadczenie i zapoznaj się z naszą propozycją współpracy – artykułami eksperckimi, patronatami medialnymi oraz wpisami promowanymi wspierającymi SEO.
Wpisy promowane
- TOP 10 produktów do czyszczenia samochoduNiektórzy kierowcy sprzątają samochód w każdej wolnej chwili, inni wolą z tym zaczekać na specjalną okazję. Warto jednak mieć na ...
- Sunseeker Robotics ogłasza europejski debiut, wzmacniając globalną obecnośćFirma Sunseeker Robotics zorganizowała w Hamburgu (Niemcy) przełomowe wydarzenie pod hasłem „Enjoy Boundless Possibilities”, oficjalnie ogłaszając ekspansję na rynek europejski. ...
Wydarzenia
20.03.2025
IV FORUM E-COMMERCE CHALLENGE
26.03.2025 - 27.03.2025
Azure Summit 2025 (online)
27.03.2025
XXVIII Konkurs KAROLE
05.04.2025
Code Europe
30.06.2025 - 01.07.2025
Najnowsze wpisy
- BIODERMA wybiera Salestube do obsługi digital media dla czterech linii produktówNależąca do firmy NAOS marka BIODERMA wybrała należącą do Group One spółkę MarTech i e-commerce connected Salestube do obsługi w ...
- Tylko 25% lokalnych firm ma stronę internetową, a 68% Polaków szuka opiniiTylko 25% firm działających lokalnie posiada stronę internetową, podczas gdy ponad 68% Polaków szuka w sieci opinii o tych przedsiębiorstwach ...
- 45% Polaków wybiera zakupy stacjonarne z obawy o swoje daneKwestie związane z ochroną prywatności mają istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między ...
- Tpay: 84% Polaków kupuje online raz w miesiącu lub częściejPolacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują ...