Raport „Masz komórkę, masz swoje prawa” pokazuje jak, szerokie jest spektrum usług, z jakich korzystamy za pośrednictwem telefonu komórkowego. Telefon komórkowy już nie tylko służy do komunikowania się między sobą, poprzez rozmowy telefoniczne, czy też wysyłanie wiadomości sms. Jednak podczas korzystania z usług dostępnych przez telefon komórkowy często sprawdza się łacińska paremia ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi).
Z raportu „Masz komórkę – masz swoje prawa” wynika, że badani Polacy najczęściej korzystają z internetu mobilnego (23%), chętnie biorą też udział w loteriach i konkursach sms (16%), sięgają po usługi subskrypcyjne serwisów informacyjnych (12%). Zdaniem Tomasz Płonkowskiego, medioznawcy, eksperta kampanii „Masz komórkę, masz swoje prawa”: – Ilość aplikacji oferowanych przez dostawców usług, z których możemy korzystać za pomocą telefonu komórkowego jest odpowiedzią na nasz dzisiejszy, szybki tryb życia. Chcemy mieć łatwy dostęp do informacji oraz rozrywki niezależnie od miejsca, w którym obecnie się znajdujemy. Stąd popularność aplikacji, które nam to umożliwiają. Zwraca uwagę duży udział usług dodatkowo odpłatnych dla abonentów tj.: konkursy i loterie sms czy usługi subskrypcyjne.
Wykres: Usługi, z których Polacy korzystają najczęściej pośrednictwem telefonu komórkowego
źródło: Raport z badania opinii publicznej „Masz komórkę – masz swoje prawa”, zrealizowanego przez TNS OBOP, na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie telefonicznej, 1000 Polaków powyżej 18. roku życia. Inicjatorem badania jest firma InternetQ Poland sp. z o.o.
Duża liczba badanych zadeklarowała udział w loteriach i konkursach sms. Ma na to wpływ łatwość dostępu, ale i możliwość zdobycia atrakcyjnych nagród. Jak twierdzi Anna Niziołek, psycholog, ekspert kampanii „Masz komórkę, masz swoje prawa”: – Popularność loterii czy usług subskrypcyjnych wynika z faktu, że są one produktem bardzo łatwo dostępnym. Aby wziąć udział, np. w loterii sms, należy wysłać lub odpowiedzieć na przysłaną wiadomość ze swojego telefonu komórkowego, który mamy zwykle pod ręką. Zachętą są też wysokie wygrane pieniężne. Nie bez wpływu na decyzję o wzięciu udziału w loterii pozostają reklamy obecne w radio i telewizji. Łatwość dostępu oraz fakt, że samo działanie nie wymaga dodatkowego nakładu sił z naszej strony, sprzyja popularności loterii.
Korzystanie z różnego rodzaju usług za pośrednictwem telefonu komórkowego jest często odpłatne. O ile często w ramach abonamentu możemy mieć określoną kwotowo możliwość korzystania z internetu mobilnego, to jednak pobierając.: np. pliki muzyczne, możemy być narażeni na dodatkowe opłaty. Część usług, tj.: loterie, konkursy, subskrypcje może łączyć się z tzw. podwyższoną odpłatnością, co oznacza, że koszt uczestnictwa w nich przekracza stawkę przewidzianą przez operatora za wysyłanie wiadomości sms. Korzystanie z tych usług może być dostępne tylko dla osób pełnoletnich. Dlatego też przed rozpoczęciem udziału w loterii, konkursie czy usłudze subskrypcyjnej warto zapoznać się z zasadami oraz wysokością odpłatności za korzystanie z tych usług. – W przypadku korzystania z usług dostępnych za pomocą telefonu komórkowego często sprawdza się łacińska paremia ignorantia iuris nocet (tzn. nieznajomość prawa szkodzi). Wynika to niestety z faktu, że konsumenci czerpią wiedzę na temat tych usług, nie z tekstów o charakterze prawnym czy naukowym a jedynie reklamowym. Dlatego, nierzadko, konsument może czuć się rozczarowany, gdy zweryfikuje różnice pomiędzy wizją reklamową a dostępnym mu regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych lub loterii, które określają prawa i obowiązki uczestnika – twierdzi Tomasz Grabarek, radca prawny, ekspert kampanii Masz komórkę, masz swoje prawa.
Zanim weźmiemy udział w loterii lub konkursie sms, warto zapoznać się z prostymi wytycznymi, które umożliwią nam świadome podjęcie decyzji o uczestnictwie.
1. Zawsze zapoznawaj się z regulaminem usług, z których chcesz skorzystać. Ich dostawcy czy organizatorzy są zobligowani do jego udostępnienia.
2. Zwracaj uwagę na koszty korzystania z takich usług. Wysłanie wiadomości SMS na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł netto. Numery mające początek 71 będą kosztować 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer rozpoczynający się np. od cyfr 75 – zapłacimy odpowiednio: 5 zł plus VAT.
3. Zanim zaczniesz brać udział w grze, zapiszesz się do usługi subskrypcyjnej, w której płaci się za smsy przychodzące, dokładnie sprawdź ich koszt, częstotliwość otrzymywania oraz możliwością wypisania się z niej.
4. Czytaj smsy przychodzące, które otrzymujesz po zgłoszeniu uczestnictwa w loterii lub zapisaniu się do subskrypcji. Znajdują się tam informacje o cenie usługi, dostępności regulaminu i siedzibie organizatora. Nie kasuj ich.
Kampania „Masz komórkę masz swoje prawa” – to ogólnopolski program edukacyjny mający na celu podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie korzystania z telefonu komórkowego. W ramach kampanii prowadzone zostało badanie opinii publicznej: „Masz komórkę-masz swoje prawa”, prowadzone są działania edukacyjne z udziałem ekspertów, powstają materiały informacyjne. Inicjatorem kampanii jest InternetQ Poland sp. z o.o.
Wpisy promowane
- Funkcjonalny dodatkowy moduł do myjki firmy Mewa zaopatrzonej w pędzel do czyszczenia częściMewa uzupełnia o kolejny moduł swoją kompleksową usługę w zakresie czyszczenia części maszyn i komponentów. Sprawdzone w działaniu i przyjazne ...
- Jak znaleźć odpowiedniego inwestora?Każda firma, niezależnie od wielkości, może w pewnym momencie potrzebować zastrzyku finansowego lub strategicznego wsparcia. Problem w tym, że znalezienie ...
Wydarzenia
Brak PatronatówNajnowsze wpisy
- BaseLinker Index wskazuje na wzrost polskiego e-commerce o 10,8% w grudniu 2024Analitycy platformy BaseLinker, największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online, opublikowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W ...
- Przedświąteczne zakupy Polaków: co kupujemy pod choinkę?W pierwszych tygodniach grudnia Polacy coraz częściej przenoszą swoje poszukiwania idealnych prezentów do internetu. Jak wynika z analizy Shoper, popularnej ...
- Black Week 2024: wzrost sprzedaży o ponad 20% na platformie IdoSellW 2024 roku Black Week okazał się niezwykle udanym okresem dla e-commerce, szczególnie dla sklepów korzystających z platformy IdoSell. W ...
- Notino odnotowuje wzrost zamówień o 29% podczas Black FridayNotino, największy europejski sklep internetowy z produktami w kategorii uroda i zdrowie, osiągnął historyczny sukces podczas tegorocznego Black Friday. W ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.