Najczęstsze przyczyny awarii skrzyni biegów

Skrzynia biegów to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu. Bez skrzyni biegów samochód nie byłby w stanie się poruszać. Niestety w niektórych przypadkach mogą one ulegać awariom. Usterki zdarzają się zwłaszcza wtedy, kiedy korzystamy ze skrzyni biegów w sposób nieodpowiedni. Jakie wyróżniamy najczęstsze awarie skrzyni biegów? Czy naprawa zawsze musi oznaczać kosztowny wydatek?

Najczęstsze przyczyny awarii skrzyni biegów 1

Awarie manualnych skrzyń biegów

Odpowiadamy na pytania przy pomocy ekspertów z www.autoczescionline24.pl Na początku warto przyswoić różnice, jakie dotyczą manualnych i automatycznych skrzyni biegów. Mówi się, że manualne skrzynie biegów nie są tak podatne na uszkodzenia, jak ich automatyczne odpowiedniki. Nie do końca jest to prawda. Zazwyczaj za usterki w skrzyniach manualnych odpowiadają błędy materiałowe lub usterki konstrukcyjne. W wielu przypadkach powodem uszkodzeń są również wycieki oleju oraz nieprawidłowe korzystanie z tego mechanizmu. Bez względu na rodzaj uszkodzenia, analiza i naprawa problemu następuje zazwyczaj po wyciągnięciu tak zwanej przekładni. Warto wspomnieć również o tym, że naprawa skrzyni biegów w większości przypadków przekracza 1 tyś. złotych. Biorąc pod uwagę pracę mechaników, konieczność zakupu części i inne problemy techniczne, koszt naprawy manualnej skrzyni biegów może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Aby uniknąć usterek spowodowanych złą eksploatacją skrzyni biegów, warto nauczyć się, jak poprawnie korzystać ze skrzyni biegów. 

Oznaki awarii manualnych skrzyń biegów

Najczęstszym objawem usterki, są trudności w zmianie biegów. Przesuwanie dźwigni sprawia opór, jednak w niektórych przypadkach jest to oznaka niewielkiej ilości płynu, który należy uzupełnić. W takich sytuacjach pierwszą czynnością jest sprawdzenie ilości owego płynu. Niepokojącym objawem jest również wycie, niekontrolowane ruch lewarka oraz zgrzytanie podczas zmiany biegu. 

Awarie automatycznych skrzyń biegów

Automatyczne skrzynie biegów coraz częściej montowane są w samochodach, bez względu na markę i cenę samochodu. Twórcy pojazdów decydują się na to rozwiązanie. Dzieje się tak głównie ze względu na wygodę kierowców oraz brak konieczności zmiany biegów podczas jazdy. Do najczęstszych awarii w tym przypadku zaliczamy nie tylko wycieki oleju, ale również uszkodzenia mechaniczne powstałe w procesie automatycznej zmiany. Za wycieki odpowiada w większości przypadków nieszczelność elementów uszczelniających. O poważniejszych usterkach może informować kierowcę rozszczelnienie napędów, brak biegu wstecznego oraz brak wysokich biegów. Bardzo często psuje się elektronika sterująca. Co ciekawe, diagnostyka problemu automatycznej skrzyni biegów trwa nieco dłużej, niż manualnych odpowiedników. Objawy, takie jak szarpanie, mogą oznaczać zarówno brak oleju, jak i poważne usterki, które uniemożliwiają korzystanie z pojazdu. 

Awarie półautomatycznych skrzyń biegów

Awarie, które związane są ze skrzyniami półautomatycznymi, dotyczą najczęściej sprzęgła. Odpowiada za to jazda na półsprzęgle. Wykonywanie manewrów przy zbyt niskiej prędkości jest ryzykowne nie tylko dla przekładni, ale również dla wspomnianego sprzęgła. Często w skrzyniach półautomatycznych może zawodzić również elektronika. Awarii ulegają elementy sterowania biegami, takie jak sterowniki. O usterce związanej z półautomatyczną skrzynią biegów może poinformować nas samochód, kiedy nie chce odpalić. Często o problemach można dowiedzieć się z deski rozdzielczej, na której świeci się kontrolka informująca o awarii. Istotnym problemem jest tutaj ograniczona ilość części zamiennych,

Awarie skrzyń biegów CVT

Do najczęstszych przyczyn uszkodzeń skrzyni CVT, można zaliczyć rozciągniecie się łańcucha. Do takiej awarii dochodzi zazwyczaj po pokonaniu około 200 tyś. kilometrów. Oczywiście usterki mogą zdarzyć się szybciej w zależności od rodzaju eksploatacji samochodu. Koszt nowego paska to zazwyczaj 2 tyś. złotych, a jego wymiana to połowa tej kwoty. To bardzo duża kwota, jednak może być jeszcze gorzej. Jeżeli przeoczymy pierwsze objawy zepsucia się paska i będziemy zwlekać z jego wymianą, koszt naprawy może sięgać nawet 10 tyś. złotych. Może wtedy dojść do wysoce kosztownego uszkodzenia bieżnia stożków. Brak reakcji na wyłączenie trybu ,,D” oraz wypadanie biegów, mogą świadczyć o usterce sterownika skrzyni biegów. 

Awarie skrzyń biegów DSG

W samochodach, które mają duży przebieg, najczęściej może dojść do awarii zespołu sprzęgieł lub bloku mechatroniki. Bardzo często zużywa się też tak zwane koło zamachowe, jednak to bardzo łatwo można w razie potrzeby wymienić. Nie jest ono połączone ze sprzęgłem w sposób klasyczny. W wersjach ze suchym sprzęgłem do awarii dochodzi stosunkowo rzadziej. Niestety w skrzyniach biegów ze sprzęgłem mokrym mechatronika w sposób wspólny wykorzystuje olej. To zdecydowanie nie służy jej żywotności, gdyż w oleju pływają tak zwane produkty ścierania. Opóźniona zmiana przełożenia oraz szarpanie to pierwsze objawy zużycia sprzęgła w tak zwanej przekładni DSG. W przypadku poważniejszych awarii może pojawiać się również uporczywe ślizganie. Jeżeli słyszymy głośne  dźwięki z okolic sprzęgła, może oznaczać to uszkodzenie koła zamachowego. O awariach mechatroniki może świadczyć przechodzenie silnika w tryb awaryjny. Może być to również wypadanie biegów lub nawet brak jednego z nich. 

Podsumowanie

Bez względu na to, jaki samochód posiadamy, nie należy bagatelizować nawet najmniejszych objawów, jakie mogą oznaczać uszkodzenia skrzyni biegów. Zwlekanie z wykonaniem napraw może skutkować koniecznością poniesienia wysokich kosztów skomplikowanych napraw. Nie warto jednak panikować.

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top