Nazwa.pl wzbudza kontrowersje. Wspólna odpowiedź konkurencji [AKTUALIZACJA]

Opublikowano: 25 maja 2018. Kategoria: Rynek. Tagi:

W dniu wczorajszym opublikowaliśmy informację dotyczącą wycofania usługi tworzenia sklepów internetowych przez firmę nazwa.pl. Komunikat firmy wzbudził żywe zainteresowanie branży. Poniżej publikujemy list otwarty, który podpisali przedstawiciele firm DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo.

[AKTUALIZACJA] Na list otrzymaliśmy odpowiedź z nazwa.pl. Publikujemy pod listem.

Poniżej treść listu. Publikujemy go bez zmian redakcyjnych:

Droga firmo nazwa.pl – zapewniamy, że e-commerce w Polsce ma się świetnie

Komunikat prasowy firmy nazwa.pl budzi nasze głębokie zdziwienie, bo wynika z niego, że e-commerce w małych i średnich firmach ma słabe perspektywy rozwoju. Nic bardziej mylnego –  rok 2018 będzie dla nich rekordowy pod każdym względem.

Firma nazwa.pl ogłosiła zaprzestanie sprzedaży nowych sklepów internetowych ze względu na „dane z polskiego rynku, światowe trendy w rynku e-commerce oraz zmiany wymuszone dostosowaniem do wymagań europejskiego rozporządzenia w zakresie ochrony danych osobowych – RODO”. Używając ogólnikowych sformułowań i pomijając dane rynkowe od największych dostawców i właścicieli sklepów internetowych nazwa.pl próbuje ukryć swoją nieporadność biznesową na rynku e-commerce. Swoimi działaniami, jak m.in. nagłe wycofanie sklepów z oferty czy wprowadzenie horrendalnie wysokich i obowiązkowych opłat za audyty związane z RODO, obniża zaufanie przedsiębiorców do wszystkich dostawców platform e-commerce.

Ponad 20 tysięcy sklepów internetowych korzystających z platform technologicznych firm DreamCommerce, home.pl, IAI oraz Shoplo wygeneruje w tym roku blisko 10 miliardów złotych sprzedaży i będzie to najlepszy wynik w historii polskiego rynku e-commerce. Wzrost wartości sprzedaży w sklepach, w porównaniu do 2017 roku, przekroczy 40 procent. W tym roku powstanie też ponad 15 tys. nowych sklepów internetowych prowadzonych przez polskich przedsiębiorców. Te dane jednoznacznie przeczą nieprawdziwym przesłaniom płynącym z komunikatu firmy nazwa.pl.

Sklepy internetowe prowadzone przez małe i średnie firmy w Polsce rosną w szybszym tempie niż większość sklepów internetowych prowadzonych przez krajowe i zagraniczne korporacje a ich właściciele coraz chętniej inwestują w rozwój internetowych kanałów sprzedaży.

Polscy przedsiębiorcy nie mają też problemów z implementacją RODO w sklepach internetowych. Zdecydowana większość sklepów, dzięki swojemu zaangażowaniu i aktywnemu wsparciu wiodących dostawców platform technologicznych, będzie spełniała wszystkie wymogi wyszczególnione w treści rozporządzenia.

Dystrybuowanie przez firmę nazwa.pl treści dotyczących rynku sklepów internetowych, które nie znajdują oparcia w faktach a służą prawdopodobnie przykryciu własnych problemów biznesowych, jednoznacznie postrzegamy jako szkodliwe dla rozwoju e-commerce w Polsce i wprowadzające w błąd konsumentów i przedsiębiorców.

DreamCommerce S.A. (Shoper) home.pl S.A. IAI S.A.
(IdoSell Shop)
Shoplo Sp. z o.o.
Krzysztof Krawczyk
prezes zarządu
Marcin Kuśmierz
prezes zarządu
Paweł Fornalski
prezes zarządu
Patryk Pawlikowski
prezes zarządu

Odpowiedź nazwa.pl na list otwarty

Nazwa.pl sp. z o.o. 22.05.2018r. poinformowała o rezygnacji z oferowania usługi sklepów internetowych, jednocześnie ze zdziwieniem obserwując, jak wiele emocji wzbudziła decyzja biznesowa Spółki. Szczególnie niezrozumiały jest komentarz przedstawicieli części dostawców e-sklepów i innych podmiotów, które mają w ofercie takie usługi.

Trudno zgodzić się z tezą formułowaną przez sygnatariuszy listu o nieporadności biznesowej nazwa.pl. Na co innego wskazują realne dane w postaci wyników Spółki oraz niezależne badania rynku, chociażby opublikowany w dniu wczorajszym tj. 24.05.2018r. branżowy raport NASK – niezależnego Państwowego Instytutu Badawczego, który jasno wskazuje nazwa.pl, jako firmę nr 1 w Polsce (raport NASK). Nazwa.pl zanotowała w ostatnim roku 4,2% wzrost zarejestrowanych domen w stosunku do roku poprzedniego. W przeciwieństwie do sygnatariusza listu, firmy home.pl, która odnotowała spadek w tej samej kategorii na poziomie -27,4% w stosunku do poprzedniego roku, tracąc 178 403 nazw domen. Nazwa.pl koncentruje się na świadczeniu usług o najwyższych standardach jakości oraz bezpieczeństwa, co przekłada się na dynamiczny wzrost udziału w rynku rejestracji domen oraz usług hostingowych. Szczegółowe informacje na temat pozycji nazwa.pl znajdą Państwo w komunikacie z dnia 24.05.2018r. (komunikat nazwa.pl).

Nazwa.pl jasno zaznaczyła, że rynek e-commerce będzie stale rósł i się rozwijał. Zwróciła jedynie uwagę na globalne zmiany w strukturze rynku e-commerce i rosnące koszty obsługi e-sklepów oraz cykl życia tego typu usług. Twierdzenie to zostało oparte o analizę rynku oraz niezależne raporty branżowe (raporty branżowe).

Zmiany związane z wprowadzeniem RODO komunikowane były Klientom Spółki od ponad dwóch miesięcy. Wszyscy Klienci, którzy pozytywnie przeszli audyt zgodności danych z zawartością zadeklarowaną w umowie Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych, mogą nadal korzystać z usługi e-sklepu, o czym Spółka także szeroko informowała.

Nazwa.pl chce podkreślić, że zgodnie z art. 355 § 2 kodeksu cywilnego, należytą staranność w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej działalności. Spółka stosuje się do zasady podwyższonej staranności, wyznaczając w ten sposób najwyższy standard rynkowy, niespotykany u większości innych firm w swojej branży. Nazwa.pl, realizując usługę Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych, dokonuje precyzyjnej weryfikacji danych deklarowanych przez Klienta z danymi faktycznymi, dzięki czemu powierzone dane osobowe (np. klientów aptek, pacjentów, uczniów etc.) mają profesjonalną, odpowiednio skonstruowaną ochronę wymaganą prawem, a umowa Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych jest wykonywana, a nie tylko parafowana przez strony i stanowi realne, a nie fikcyjne wypełnienie obowiązków prawnych.

Spółka pragnie zaznaczyć, że branża e-commerce powinna nie tylko koncentrować się na wzroście obrotów, ale również, a może przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Brak zabezpieczeń takich jak np. protokół DNSSEC, który służy zabezpieczeniu domen przed atakami cyberprzestępców, w rozwiązaniach oferowanych przez firmy: home.pl, shoper.pl, idosell.com oraz shoplo.pl, niesie ze sobą istotne ryzyko poniesienia znaczących strat przez ich Klientów . Użytkownikom sklepów internetowych zarejestrowanych u tych dostawców pozostaje mieć nadzieję, że dojrzą oni nareszcie realne zagrożenia, a swoją aktywność skierują na wdrażanie bezpiecznych rozwiązań dla swoich Klientów zanim będzie za późno.

Nazwa.pl jest profesjonalnym podmiotem, który troszczy się przede wszystkim o bezpieczeństwo powierzonych danych i usług świadczonych Klientom. Dowodem na to niech będzie podpisanie przez Spółkę ponad 600 000 domen protokołem DNSSEC – krok dający Klientom Spółki fundament bezpieczeństwa w sieci Internet. Ponad 90% domen zabezpieczonych w ten sposób jest zarejestrowanych w nazwa.pl, co czyni spółkę niekwestionowanym numerem 1 w Polsce.

Nazwa.pl rekomenduje sygnatariuszom listu większą koncentrację na prowadzeniu własnej działalności, co może przełożyć się na korzyści dla ich Klientów. Nazwa.pl skupia się na jakości oferowanych usług i bezpieczeństwie swoich Klientów, co zapewniło Spółce niekwestionowaną pozycję firmy nr 1 w Polsce.

W imieniu nazwa.pl sp. z o.o.
Łukasz Matusik

Dawid ZarazińskiNazwa.pl wzbudza kontrowersje. Wspólna odpowiedź konkurencji [AKTUALIZACJA]

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Facebook Twitter

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Odpowiada również za rozwój cyfrowej wersji magazynu "Harvard Business Review Polska" (HBRP.pl). Zajmuje się tematami związanymi z nowymi technologiami, biznesem i kulturą. Szef firmy nuAurora.com.