NeedApp Poznań – relacja z wydarzenia

Zepsuta ławka, zaśmiecony chodnik – chcesz, aby to się zmieniło? Działaj! – tak przekonywał zespół Snowdog do używania aplikacji, którą stworzyli w ramach wydarzenia NeedApp Poznań. Rozwiązanie ma łączyć osoby, które mieszkają blisko siebie do wzajemnej pomocy, ale również do podejmowania inicjatyw na rzecz własnej okolicy. Jego prototyp powstał w nieco ponad trzydzieści godzin, a pełna wersja aplikacji już wkrótce zostanie oddana do użytku poznaniaków. Konkurs organizowany był przez Urząd Miasta Poznania oraz ECDF mKlaster.

NeedApp Poznań odbył się w miniony weekend, w dniach 20-21 czerwca. Misją uczestników wydarzenia, ustanowioną przez Urząd Miasta Poznania, było opracowanie aplikacji, która pomoże zmobilizować mieszkańców do aktywnego udziału w kształtowaniu obrazu ich otoczenia. Po siedmiu godzinach opracowywania pomysłów na aplikację i całej dobie przekładania ich na język programowania powstało sześć prototypów. Zwyciężył projekt stworzony przez firmę Snowdog, który bazuje na zgłaszaniu problemów na osiedlu i poszukiwaniu osób, które wesprą ich rozwiązanie. Może to być naprawa zepsutej ławki, posprzątanie placu zabaw czy trawnika przy bloku. Ponadto za jej pośrednictwem sąsiedzi mogą pomagać sobie nawzajem w codziennych czynnościach jak naprawy, wyprowadzanie psów czy zakupy.

Z dostępnych pomysłów postanowiliśmy wybrać ten, który nawiązywał do drobnej współpracy sąsiedzkiej. Poczuliśmy, że jest najbliższy również naszym własnym obserwacjom z dzielnic, na których mieszkamy – powiedział Bartłomiej Kwiatkowski z SnowdogTeraz musimy trochę odpocząć, nie spaliśmy przez całą noc, aby dopracować prezentację i prototyp, ale za chwilę przystępujemy do dopracowywania kodu i stworzenia pełnej wersji aplikacji. Cieszymy się, że wygraliśmy, jak również, że możemy przyłożyć rękę do działań społecznych – dodał Bartłomiej Kwiatkowski.

Drugie miejsce zajęła grupa reprezentująca firmę e-file, która stworzyła rozwiązanie „CHCETO*Poznań” umożliwiające zgłaszanie inicjatyw, które mogą zostać przeprowadzone w danym miejscu miasta i zbieranie na nie głosów, aby ocenić poparcie społeczne dla pomysłu. Trzecia pozycja na podium przypadła CODE247, której aplikacja „Hello!Poznań” polega na zgłaszaniu problemów, z którymi spotykają się mieszkańcy i wymianie informacji, np. o wypadku czy niedziałającym tramwaju.

Aplikacje mobilizują społeczności

W jury konkursu, które wybrało najlepsze projekty, weszli przedstawiciele Urzędu – Wojciech Pelc, Kierownik Oddziału Serwisów Informacyjnych, Izabela Leśniak – Kierownik Oddziału Koordynacji Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Tomasz Lański – Specjalista ds. projektów społecznych, a także dr Filip Schmidt, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz Dawid Wesołowski, Prezes Zarządu Funduszu Inwestycyjnego EVIG. 

Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów prac. Uruchamiają społeczny potencjał i wspierają integrowanie małych, lokalnych społeczności, a na tym najbardziej nam zależy. Bardzo podobało nam się również samo wydarzenie. Staramy się wspierać tego typu inicjatywy i promować na nich swoje API, Poznań jest bowiem pierwszym miastem, które udostępnił miejskie dane i to na taką skalę – powiedział Wojciech Pelc, Kierownik Oddziału Serwisów Informacyjnych Urzędu Miasta Poznania, który był jednym z jurorów konkursu.

Innowacyjny konkurs po raz trzeci

NeedApp Poznań to trzecia edycja wydarzenia, którego nowatorską formułę stworzył ECDF mKlaster – lokalna instytucja otoczenia biznesu dążącą do wzmocnienia pozycji wielkopolskich firm na rynku, rozwoju technologii mobilnych i pobudzania innowacyjności w regionie. Składają się na nią dwa elementy – warsztaty kreatywne prowadzone metodą design thinking oraz hackathon, czyli maraton kodowania. W przypadku NeedApp Poznań w pierwszym etapie, na którym powstawały koncepcje rozwiązań, wzięły udział osoby wyłonione w otwartej rekrutacji. Wśród nich znaleźli się reprezentanci najróżniejszych grup i środowisk – uczniowie, studenci, przedstawiciele nauki, projektanci, działacze społeczni, pracownicy firm technologicznych, produkcyjnych i wielu innych. Przez siedem godzin tworzyli pomysły dla pięciu odbiorców, których sylwetki powstały w wyniku wcześniej przeprowadzanych wywiadów – samotnej matki z dwójką dzieci, rezolutnego gimnazjalisty, niepełnosprawnego sportowca, kobiety prowadzącej własną firmę oraz świeżo upieczonego studenta. Przechodząc przez cały proces stosowany w metodzie design thinking ostatecznie każda grupa warsztatowa przedstawiła jedną koncepcję rozwiązania, które odpowiadało na potrzeby danej osoby. Pomysły były inspiracją dla poznańskich firm programistycznych, które uczestniczyły w drugiej części wydarzenia czyli maratonie programowania. Wzięło w nim udział sześć zespołów – CODE247, e-file, Mood Up, N-educatio, Snowdog i Trail. Przez następne 24 godziny kodowały one koncepcje rywalizując o zlecenie na realizację swojego projektu. Po całej dobie programowania, zespoły przedstawiły swoje prototypy przed jury. – Cieszymy się, że kolejny raz nasza koncepcja sprawdziła się jako dynamiczne wydarzenie, jak również skuteczny sposób na stworzenie aplikacji. Nie możemy doczekać się pełnej wersji rozwiązania, mamy nadzieję, że przy wsparciu Urzędu Miasta oraz organizacji i lokalnych aktywistów, którzy stanowili duże wsparcie przy NeedApp Poznań, uda nam się rozpowszechnić jej użytkowanie. – powiedział Marcin Paradowski, koordynator ECDF mKlaster – Sukces wszystkich odsłon NeedAppa motywuje nas do organizacji następnych, na pewno nie zrezygnujemy z tego projektu. Zachęcamy do współpracy firmy, organizacje i instytucje, które poszukują ciekawego sposobu na promocję i stworzenie własnej aplikacji uzupełniającej działania w różnych obszarach działalności.

Zwycięski projekt zostanie wdrożony i oddany do użytku poznaniakom już w około 2 miesiące po wydarzeniu. Co ważne rozwiązanie zostanie udostępnione w na zasadach open source, dzięki czemu kod będzie mógł być stale rozwijany innych programistów. Wydarzenie wspierał Sponsor główny – międzynarodowa firma Wikia z oddziałem w Poznaniu prowadząca największą na świecie internetową platformę zawierającą treści o grach, rozrywce, kulturze i stylu. Partnerami projektu był Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, który udostępnił swoje przestrzenie na wydarzenie, a także Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości Poznań, dobocom, Grupa ECDF i Design Thinking Poznań.

Więcej informacji o NeedApp Poznań na stronie: www.needapp.pl/poznan

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top