Mieszkańcy wsi oraz oglądający w sieci a kupujący w tradycyjnych sklepach bardziej skłonni do e-zakupów w przyszłości. Brak możliwości obejrzenia produktu najczęstszym powodem niekupowania przez internet – wynika z raportu przygotowanego przez Gemius oraz e-Commerce Polska.
Badania pokazują, że 28 proc. ankietowanych nigdy nie robiło zakupów przez internet, ale co trzeci z nich ma zamiar spróbować takiej formy nabywania produktów w przyszłości.
Z raportu wynika, że Polacy, którzy nie kupują online, ale w swoich planach na przyszłość biorą to pod uwagę różnią się pod względem cech demograficznych od tych, którzy takich planów nie mają. Większą skłonność do zakupów online w przyszłości wykazują – w porównaniu z ogółem badanych – ankietowani mieszkający na wsi oraz osoby, które przeglądają online a kupują w sklepach tradycyjnych (np. w galeriach handlowych czy hipermarketach). Z kolei wśród Polaków, którzy nie kupują i nie zamierzają robić zakupów w sieci jest – w porównaniu ze ogółem populacji – relatywnie więcej osób powyżej pięćdziesiątego roku życia, tych z miast od 100 do 500 tys. mieszkańców oraz o dochodach poniżej 2 tys. zł.
Jak zauważa Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu, klienci niekupujący w internecie to często osoby mniej świadome korzyści, jakie płyną z nabywania produktów czy usług online.
Brak wystarczającej wiedzy w połączeniu z ograniczonym kontaktem z internetem sprawia, że bardzo często obawiają się one, że zostaną oszukane. To dla sklepów online sygnał, że warto wprowadzać programy budujące świadomość bezpieczeństwa nabywania produktów tą drogą – podkreśla.
Okazuje się także, że brak możliwości obejrzenia nabywanego w sieci produktu to przeszkoda, na którą badani Polacy wskazują najczęściej. Taki powód podaje niemal co drugi ankietowany (49 proc. niekupujących online). Znaczącą barierę stanowi także obawa przed otrzymaniem produktu innego niż zamawiany (38 proc.) oraz przed problemami z reklamacją czy gwarancją (32 proc.). Ponadto, wciąż istnieje duże grono osób niekupujących przyzwyczajonych do zakupów w tradycyjnych sklepach (33 proc.).
Gordon zwraca uwagę na szereg sposobów zachęcenia klientów do e-zakupów.
By zmniejszyć obawy związane z brakiem możliwości przetestowania produktu, sklepy internetowe mogą rozważyć opcję odsyłania konsumentów do konkurentów sprzedających w offline, jednocześnie dając talon na e-zakup w gwarantowanej niższej cenie. Do korzystania z oferty e-sklepu klientów zachęcić może także jasna informacja o możliwości oddania zakupionego produktu bez podawania przyczyny oraz wprowadzenie przyjaznej procedury zwrotu – dodaje.
Badanie zostało zrealizowane w grudniu 2012 roku na grupie 1,5 tys. internautów. Próba dla niekupujących online wyniosła 303 osoby.
Wpisy promowane
- Czym powinien wyróżniać się skuteczny projekt strony internetowej?Obecność online jest ważnym czynnikiem sukcesu każdej firmy. Profesjonalne tworzenie stron www umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów oraz stanowi ...
- Jak ubiegać się o kredyt dla firmy?Firmy nierzadko napotykają kłopoty finansowe, w których potrzebują dodatkowego wsparcia. Co więcej, większe kwoty, które nie zawsze są w posiadaniu ...
Wydarzenia
Brak Patronatów
Najnowsze wpisy
- Rekordowa rentowność Shopera w pierwszym kwartale 2024Shoper opublikował wyniki finansowe osiągnięte w pierwszym kwartale 2024 roku. Spółka pochwaliła się rekordowo wysoką rentownością, 31% wzrostem przychodów oraz ...
- BaseLinker Index: Wzrosty sprzedaży online w marcuAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali właśnie najnowszy odczyt BaseLinker ...
- Packeta Poland: Analiza polskiego rynku e-commerce w branży modyW ostatnich latach polski rynek e-commerce w branży mody przeżywa dynamiczny rozwój. Według danych statista.com, liczba zamówień online w tej ...
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.